Blue en Red Oceans

De route naar de Blue Oceans (zonder de Red Oceans binnen te varen)

Markten veranderen sneller dan ooit. Concurrentie wordt hyperconcurrentie. Tijd om in te spelen op veranderende behoeften van de consument wordt korter. Hoe biedt je een goed product tegen een concurrerende prijs mét een goede winstmarge?

Organisaties willen van de onstuimige wateren waar ze vechten met concurrenten (Red Ocean) naar rustige wateren (Blue Ocean) vol met klanten en zonder concurrenten. Dat is de kern achter de Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim and Renée Mauborgne (2005).

Blue en Red Oceans

Red Ocean
Blue Ocean
concurreren in bestaande marktomgeving een nieuwe marktomgeving creëren zonder concurrenten
bestaande concurrentie verslaan bestaande concurrentie is niet meer relevant
bestaande vraag uitmelken nieuwe vraag creëren en veroveren
kiezen tussen hoge waarde of lage kosten hoge waarde én lage kosten mogelijk maken
alle activiteiten zijn gericht op een strategie van differentiatie óf lage kosten alle activiteiten zijn gericht op een strategie van differentiatie én lage kosten

De kaart naar een Blue Ocean

Scott D. Anthony et al. bieden met het artikel Mapping Your Innovation Strategy (2006) een ‘kaart’ naar de Blue Ocean. Bekijk de weg naar Blue Ocean via onderstaande Prezi-presentatie.

De drie richtingen om een Blue Ocean te bereiken zijn:

  • maak een belangrijke taak makkelijker: elektrische tandenborstels, TomTom en online prijsvergelijkers hebben belangrijke / noodzakelijke taken flink makkelijker gemaakt
  • maak een moeilijke markt aantrekkelijk: Markplaats.nl, Vakantieveilingen.nl en Lidl hebben voor zichzelf een erg aantrekkelijke markt gecreëerd bij de prijsbewuste consument
  • maak het product voor een grotere groep aantrekkelijker: door de kosten te verlagen hebben Whatsapp, Skype en online aanbieders van cursussen hun markten flink vergroot.

Strategie check en uitrol

Een gemis in het huidige aanbod is noodzakelijk voor succes. De gebruiker vindt het huidige product bijvoorbeeld te duur, te moeilijk of niet geschikt voor de taak. Focussen op het verbeteren van juist de punten die voor gebruiker belangrijker zijn is de oplossing. Dit levert in de ogen van de klant een kwalitatief beter product tegen een vergelijkbare of zelfs lagere prijs. Om tot die lage prijs te komen is een model met lage overhead en/of efficiënte productie onmisbaar. Tot slot is het van belang dat het product de kans krijgt zich te bewijzen. Kleine markten, die voor grote concurrenten niet direct interessant zijn, vormen daarom een goede omgeving om te starten.

Geen enkele organisatie kan alles tegelijk. Kiezen voor één of een paar specifieke kansen is daarom noodzakelijk. Bekijk welk probleem regelmatig terugkeert en ontwikkel de oplossing. Rol deze uit in een kleine markt om ervaring op te doen, te testen en te perfectioneren zonder de hete adem van grote concurrenten in de nek.

Wees realistisch

Probeer geen ‘superman’ te zijn. De tijd om op de markt te komen wordt steeds korter. Op tijd op de markt is daarom belangrijker dan een 100% perfect product. Bijschaven kan nog wel. Bovendien zullen er altijd nog onverwachte zaken aan het licht komen. Ook de consumentenvoorkeuren zijn blijvend in beweging. Belangrijk voordeel van korte ’time-to-market’ is dat tegenover de investering snel inkomsten staan. Ook start de leercurve direct. Door goed om te gaan met tegenvallers kan de leercurve zelfs worden versneld. Jarenlang onderzoek in een laboratorium is alleen weggelegd voor grote organisatie met hele diepe zakken met grote budgetten.

Wees overtuigd of moedig

Ga alleen met 100% overtuiging! Medewerkers en klanten overtuigen lukt alleen als de organisatie zelf volledig achter de voorgestelde strategie staat en de gekozen uitrol ziet als de oplossing. Twijfels? Neem deze eerst weg voor verder te gaan. Durf toe te geven dat de strategie nog niet goed genoeg is. Dit vraagt moed. Onthoud echter: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Soms is het beter een strategie op de plank te leggen en te wachten tot de omstandigheden passend zijn.