Marketing is geen kansspelKansspelen zijn voor marketeers een ‘lot uit de loterij’. Loterijen zijn een effectief middel voor salespromoties. Ze spelen in op algemene psychologische principes, waardoor vrijwel elke klant er gevoelig(er) voor is. Want niemand wil een kans missen. Bovendien helpt het ook in merkbekendheid en – attitude.

Loterij effectiever dan korting

Welke actie spreekt meer aan: ‘Nu 10% korting op uw aankopen’ of ‘10% kans om al uw aankopen gratis te ontvangen’? Het effect op omzet en afzet van de tweede actie is groter dan dat van de eerste. De komt overeen met de voorspelling van de Vooruitzichttheorie: mensen overschatten gevoelsmatig de relatief kleine kans op een grote winst. Dit is in basis waar loterijen en casino’s van bestaan.

Merkbekendheid en -attitude

Bovenstaande laat zien dat een loterij een zeer effectieve salespromotie is. Want in beide gevallen is korting 10% (iedere keer 10% of 1/10 x 100%). Los daarvan biedt een loterij als instrument meer voordelen:

  • het spelelement raakt klanten ook emotioneel, wat het aannemelijker maakt dat ze de actie en het merk (positief) onthouden;
  • het biedt de mogelijkheid extra PR te genereren rondom de uitreiking van de prijzen.

Versterk het marketingeffect

Het effect van de loterij om de afzet te verhogen kan verder worden versterkt. Dit door nadrukkelijk in te spelen op het feit dat mensen een hekel hebben aan verliezen. Bijvoorbeeld door aan in de communicatie rondom de actie de zin toe te voegen ‘Deze kans laat u toch niet lopen?’. Hiermee combineer je twee sterke psychologische principes: de Vooruitzichttheorie en Verliesaversie. Het werkt offline en online.