social media persoonlijk netwerkWie wil verkopen moet zijn marketing uit handen durven geven. Zelf roepen dat je goed bent heeft nauwelijks resultaat. Moedig anderen aan hun positieve verhalen over je product te delen. Maak in je marketing gebruik van bewezen sterke psychologische technieken gebaseerd op het bekende ‘kuddegedrag’ van mensen. Laat anderen het werk voor je doen.

Laat anderen de marketing voor je doen

Je product is goed. Maar hoe overtuig je anderen? Niet door het zelf te vertellen. Of in ieder geval niet zonder ‘anderen’ daarvoor in te zetten. Het vertrouwen in reclameboodschappen is tot een dieptepunt gedaald. Als je bekendheid op wil bouwen blijft reclame een mooi middel, maar om te overtuigen is meer nodig.

Sterke anonieme overtuigingstechnieken

Mensen houden niet van verandering. En het zijn kuddedieren. Veel overtuigingstechnieken in de marketing zijn op dat tweede gebaseerd. Eigenlijk suggereren ze allemaal dat anderen een bepaalde keuze hebben gemaakt, en dat je daarom goed hetzelfde kunt doen. Dit sluit helemaal aan bij de nieuwste inzichten uit de gedragseconomie. En het werkt online en offline. Zelfs als die ‘anderen’ helemaal anoniem zijn. Enkele voorbeelden:

  • reviews: in de vorm van cijfers en/of geschreven teksten
  • testimonials: dit zeggen onze klanten over ons
  • beroepen op aantallen: al …. mensen kochten dit product
  • productsuggesties: andere mensen die dit product kochten bekeken ook …..
  • lijsten: dit staat in de top vijf meest gekochte producten in de categorie …..
  • experts: deze experts bevelen product …. aan
  • bekende personen: ook …. gebruikt dit product

Effectief persoonlijke relaties inzetten

De genoemde anonieme technieken gebruiken aantallen of status om mensen te overtuigen. Een andere effectieve methode is het gebruiken van persoonlijke relaties. In feite varianten op de bekende mond-tot-mond reclame. Vooral online wordt dit toegepast, bijvoorbeeld via:

  • aanmoedigen een aankoop te delen via social media: deel nu en krijg … korting op de volgende aankoop
  • aanmoedigen bekenden uit te nodigen: stuur uitnodigingsmail naar … personen en krijg …. extra
  • verkopen aan bekenden: plaats deze link op je profiel en ontvang …. per verkoop

Al ben je nog zo trots op je product, versta de verleiding het zelf van de daken gaan schreeuwen. Je marketing is veel effectiever als je het anderen voor je laat doen.