social media persoonlijk netwerkContentfunding is de manier om toch een geloofwaardig verhaal te vertellen. Het is (1) authentiek, (2) vrijwel onuitputtelijk, (3) gratis en (4) maakt klanten tot ambassadeurs. Bovendien geeft het de boodschap een veel groter bereik via allerlei fora, social media en blogs. Het merk is voor gebruikers het platform waar zij hun kennis en ideeën kunnen delen met gelijkgestemden.

Crowdfunding met content

Crowdfunding is al langer een bekende term waar het gaat om het ophalen van financiering. marketeers ontdekken ’the crowd’ echter ook steeds meer als bron voor authentieke en relevante teksten en beelden: ‘contentfunding’. Authenticiteit wordt steeds belangrijker en het geloof in reclame is tot een dieptepunt is gedaald. Gebruik van content uit het publiek heeft tal van voordelen. Het is:

  • authentiek en geloofwaardig
  • een vrijwel onuitputtelijke bron
  • gratis (uiteraard moet het wel gemodereerd worden)
  • trouwe klanten worden ambassadeurs

Bij contentfunding gebruik je naast de content, ook de kanalen van het publiek. Mensen van wie de content is gebruikt zijn daar vaak trots op en willen dat delen met hun contacten. Op deze manier helpen ze bij het verspreiden van de boodschap en groeit hun waardering voor het merk. Steeds vaker bieden merken slechts het platform, waarop hun gebruikers en fans het verhaal mogen vertellen.

Contentfunding met blogs, foto’s en video

Het gebruik van reviews was een van de eerste manieren waarbij ‘content’, in dit geval kennis, van het publiek werd ingezet. Het doel was toen ook al authenticiteit claimen omdat veel mensen het vertrouwen in de communicatie vanuit de verkoper kwijt zijn.

In de loop der jaren is dit gegroeid van het geven van een cijfer, via het schrijven van complete reviews naar het gebruik van foto’s en video’s. Deze content wordt al lang niet meer alleen gedeeld via de kanalen van aanbieders, maar ook via allerlei fora, social media en blogs.

Canada verleidt toeristen met hun eigen video’s

Het toeristenbureau van Canada besloot de canadezen zelf te laten vertellen waarom hun een perfecte vakantiebestemming is: