@-teken van e-mail nieuwsbrief in goudDe e-mail nieuwsbrief is nog altijd het medium met de meeste conversie. Gebruik van de juiste titels, teksten, timing, testen en verzendlijsten vergroot de effectiviteit van nieuwsbrieven aanmerkelijk. Hiervoor geeft dit blog een aantal vuistregels. Waarvan de belangrijkste is: blijf je content testen om veranderingen in de voorkeuren van de lezers in een vroeg stadium op te merken en hierop in te spelen.

E-mail nieuwsbrief effectiever dan social media

E-mail, dat is toch iets uit de jaren ’90? Klopt, e-mail bestaat al bijna net zo lang als het internet. En als het aankomt op conversie is e-mail nog altijd de onbetwiste nummer één. Voor alle social media platformen en Google / SEA. Een e-mail nieuwsbrief met veel abonnees is een goudmijn voor bedrijven die actief klanten willen bereiken en aanzetten tot actie. Wil je dat een groot deel van de ontvangers je nieuwsbrief ook opent en er op doorklikt, doe dan het volgende:

  • kies een titel die nieuwsgierig maakt
  • gebruik een afzender die men herkent
  • stuur wanneer de ontvanger wil en kan lezen
  • speel in op wat de ontvanger wil weten
  • blijf je nieuwsbrief testen en verbeteren
  • (laat) je nieuwsbrief in andere kalen verspreiden
  • werk aan de kwaliteit van je verzendlijst

Titel e-mail nieuwsbrief bepaalt aantal kliks

Het eerste wat de ontvangers van je nieuwsbrief zien is de titel. Zorg dat die pakkend is en nieuwsgierig maakt. De optimale opbouw verschilt per doelgroep. Wel kan ik vanuit de diverse testen met nieuwsbrieven die ik verstuur een aantal vuistregels geven. Onderstaande tips op basis van mijn ervaringen:

  • korte titels (tot 8 woorden) scoren beter dan langere titels
  • stellige titels (krijg meer e-mail nieuwsbrief abonnees) scoren beter dan vragende titels (hoe krijg je meer e-mail nieuwsbrief abonnees?)
  • hoe concreter hoe beter. Beschrijf inhoud en voordeel voor de ontvanger. Bijvoorbeeld: 8 tips voor meer omzet uit nieuwsbrief abonnees

Ontdek wat werkt bij jouw klanten door verschillende titels te testen. Veel nieuwsbriefprogramma’s, zoals bijvoorbeeld Mailchimp, bieden de mogelijkheid om je titels te A/B-testen. Hierbij krijgt een deel van de ontvangers een nieuwsbrief met titel A, terwijl een ander deel een nieuwsbrief met titel B krijgt.

Afzender e-mail nieuwsbrief zorgt voor herkenning

Het tweede wat de ontvanger van de e-mail nieuwsbrief ziet is de naam van de afzender. Bij alle organisaties voor wie ik tot nu toe de nieuwsbrieven heb verzorgd blijkt het vermelden van een volledige medewerkersnaam (bijvoorbeeld ‘Nick Nijhuis’) het hoogste percentage opens op te leveren. Belangrijk is wel dat deze naam zo lang mogelijk hetzelfde blijft. Bij een andere naam is de herkenning weg. Uit een praktijktest bleek dat de eerste nieuwsbrief met een andere medewerker als afzender door 16% minder ontvangers werd geopend. Veel e-mail programma’s hebben ook de mogelijkheid de naam van de afzender via een A/B test te optimaliseren binnen jouw specifieke doelgroep.

Stuur e-mail nieuwsbrief in ‘ritme’ van ontvanger

Veel te doen en een volle mailbox. Eerst maar eens even al de nieuwsbrieven eruit. Herkenbaar? Bij de ontvangers van je nieuwsbrief is dat niet anders. Belangrijk is daarom te zorgen dat je e-mail nieuwsbrief op het juiste moment bij de ontvanger binnenkomt. Op het moment dat deze tijd én zin heeft om deze te lezen. Dat levert hogere klikpercentages op. Waar het zakelijke nieuwsbrieven betreft scoren e-mail nieuwsbrieven verstuurt op maandag en dinsdag tussen 12.00 en 13.00 uur het best. E-mail nieuwsbrieven gericht op consumenten doen het goed op doordeweekse dagen aan het eind van de middag en op de vrijdag. Doe ook zelf een A/B test om te controleren of dit ook voor jouw doelgroep geldt.

Schrijf je e-mail nieuwsbrief op maat

De eerste drie punten hebben als doel zoveel mogelijk ontvangers de nieuwsbrief te laten openen. Als dat is gelukt breekt de volgende fase aan: de ontvanger verleiden te gaan lezen en door te klikken op de links. Ook hier een aantal vuistregels voor meer kliks:

  • personaliseer de nieuwsbrief in de aanhef (dit kan in veel e-mail programma’s)
  • schrijf een goede titel bij elk bericht (zie ook de tips over titel van de nieuwsbrief)
  • houd berichten kort. Enkele regels is genoeg. Gebruik ze als ’teaser’ om mensen te laten doorklikken
  • zet doorlinks achter buttons. Uit testen blijkt dat buttons meer kliks opleveren dan tekstlinks
  • gebruik afbeeldingen. Het liefst met mensen. Zorg dat de eventuele doorlinks gekoppeld zijn aan de afbeelding
  • deel ontvangers op op basis van interesse en pas de content voor iedere groep aan

Blijf je e-mail content testen, elke keer opnieuw

Alle hier genoemde vuistregels en tips zijn gebaseerd om mijn ervaringen met het testen van nieuwsbrieven in verschillende markten, zowel zakelijk als consument. Gebruik dit als richtlijnen. Om te optimaliseren voor jou specifieke markt kun je drie dingen doen: testen, nog eens testen en blijven testen. Om te weten wat speelt voor jou doelgroep bieden e-mail programma’s voldoende opties om verschillende (combinaties van) titels, afzenders, tijdstippen van verzenden, personalisatie, teksten en afbeeldingen te testen. Bovendien is constant testen essentieel om veranderingen in de voorkeuren van je lezers in een vroeg stadium op te merken.

Verspreid nieuwsbrief in andere kanalen

Door een link te plaatsen op je site en in social media bereik je mensen die (nog) niet op de verzendlijst staan voor je nieuwsbrief. En uiteraard is het dan slim om er meteen een inschrijfmogelijkheid bij te plaatsen. Beperk het aantal vragen tot voornaam, achternaam, e-mail adres en eventueel interesses. Meer heb je in deze fase niet nodig om een gepersonalieerde e-mail nieuwsbrief op basis van interesses te sturen. Meer vragen leiden er alleen maar toe dat mensen gaan afhaken. Ook buttons waarmee lezers je nieuwsbrief kunnen delen via hun eigen social media en/of door kunnen sturen dragen bij aan het bereiken van nieuwe publiek voor je e-mail nieuwsbrief.

Werk aan de kwaliteit van je verzendlijst

De basis van een succesvolle nieuwsbrief ligt in de verzendlijst. Uiteraard moeten de e-mail adressen kloppen. Ook is het van belang dat voor- en achternaam van de ontvangers bekend zijn. Zo kan de nieuwsbrief worden gepersonaliseerd. Het grote verschil wordt echter gemaakt door inzicht in de interesses van de ontvangers. En de mogelijkheden om binnen de verzendlijst te segmenteren op interesses. Dit biedt de mogelijkheid met content gerichter in te spelen op de overeenkomsten en verschillen in interesses van de ontvangers.