Hand met pen voor schrijven blog tegen gekleurde lucht als achtergrondDe honderdste post op mijn eigen blog. Begonnen als hobby, nu een pijler om (potentiële) klanten te bereiken. Hieronder mijn ervaring van ruim 2,5 jaar (deels) bedrijfsmatig bloggen. Een blogpost over belangrijke aandachtspunten zoals: (1) KPI’s bepalen, (2) doelgroep scherp houden, (3) aandacht trekken, (4) mensen ‘vasthouden’, (5) publiek confronteren, (6) content hergebruiken en (7) blijven verbeteren.

Bepaal doelen en KPI’s bij je blog

De één blogt om zijn verhaal te vertellen, de ander om zijn webshop te promoten en ik om mijn kennis te delen. Wat de reden ook is, iedereen wil bepaalde doelen bereiken met zijn blog. Je kunt pas bepalen of je blog succesvol is, als je weet in hoeverre je doelen zijn gehaald. Als de doelen bekend zijn, kunnen deze worden vertaald naar Kritieke Proces Indicatoren (KPI’s). Een KPI is de vertaling van een doel in een meetbare variabele. Als je doel bijvoorbeeld is ‘je verhaal vertellen’ dan zijn mogelijke KPI’s:

  • het aantal keer dat je blog wordt bekeken
  • het aantal keer dat het wordt gedeeld via social media, etc.

Vooraf kun je getallen aan de KPI’s koppelen die bepalen of je blog succesvol is. In dit voorbeeld kun je besluiten dat je minimaal 200 bezoeken per maand op je blog wil halen en dat daarvan minimaal 5 bezoekers per maand het moeten delen via een of meerdere social media.

Weet voor wie je schrijft

Een blog gericht op een kleine groep experts is anders geschreven dan een blog voor een brede groep consumenten. Voor wie je ook schrijft, het is belangrijk om te letten op de verhouding tussen bekende en nieuwe informatie. Anders gezegd: je publiek moet dingen herkennen in je blogposts, maar er moet ook genoeg nieuwe informatie zijn. Dit betekent dat je voor experts over het algemeen in jargon schrijft, langere zinnen maakt en uit gaat van een hoog kennisniveau. Schrijf je voor een brede groep consumenten dan houd je rekening grotere verschillen in aanwezige kennis. Je zinnen zijn korter, het gehalte aan ‘entertainment’ is groter en jargon gebruik je alleen met uitleg erbij. Kortom:

  • bepaal voor wie je schrijft. Wie is je doelgroep?
  • weet welke kennis je doelgroep heeft over het onderwerp
  • bezoeken ze je blog voor vermaak, voor kennis, voor nieuwtjes en/of voor wat anders?
  • laat zien dat je je verplaats in de doelgroep. Benoem bijvoorbeeld een herkenbare ergernis en maak een bruggetje naar het onderwerp van je blog

Trek de aandacht

De inhoud van de posts op je blog verschilt afhankelijk van het doel en de doelgroep. Er zijn wel een aantal basisregels die mensen eerder aanzetten tot lezen. Ongeacht de inhoud. Mensen willen graag antwoorden én weten wat ze te wachten staat:

  • kies een titel die nieuwsgierig maakt
  • korte titels (tot 8 woorden) zijn aantrekkelijker dan langere titels
  • stellige titels (‘Blog en bereik je doelgroep met je verhaal’) scoren beter dan vragende titels (‘Hoe blog je en bereik je de doelgroep met je verhaal?’)
  • hoe concreter hoe beter. Beschrijf inhoud en voordeel voor de lezer. Bijvoorbeeld: ‘3 tips om meer aandacht voor je blog te krijgen’

‘Pak’ mensen met je blog

Veel mensen schrikken als ze een pagina vol tekst zien. Sowieso bepalen we in minder dan een seconde of we op een pagina blijven. Of wegklikken. De eerste indruk van je blogpost(s) is daarom essentieel. Veel tussenkoppen, opsommingen, passende afbeeldingen en infographics maken dat de bezoeker eerder begint met lezen en zo ‘gepakt’ wordt door het verhaal. Net als een persoonlijk tintje. Belangrijke aandachtspunten om mensen te verleiden je blog te gaan lezen zijn:

  • gebruik beelden, video’s en infographics
  • verdeel de teksten door tussenkoppen
  • som dingen op in lijstjes waar mogelijk
  • (laat) je blog in andere kalen verspreiden
  • maak het persoonlijk: waarom schrijf je dit

Confronteer je publiek met je blog

Je blog is klaar. Blogposts zijn geschreven om de aandacht te trekken en vast te houden van de doelgroep. Nu is het tijd om te zorgen dat ze je posts onder ogen krijgen. Er zijn tal van manieren om meer website bezoekers te krijgen. Onderstaand een opsomming van de meest gebruikte:

Zorg in ieder geval dat mensen die je blogposts willen blijven volgen de mogelijkheid hebben zich te ‘abonneren’. Ofwel hun e-mail adres kunnen achterlaten zodat ze een berichtje krijgen als een nieuwe blog is gepubliceerd. De genoemde manieren om meer website bezoekers te trekken zijn uitgebreid beschreven op deze site.

Hergebruik je content

Het hergebruiken van content is gemeengoed onder publicers. Vaak wordt de inspiratie en informatie uit een blog hergebruikt in bijvoorbeeld een column, in een infographic, in een video, in een (video-)presentatie en/of in een e-mail nieuwsbrief. Door op deze manier content te recyclen kun je een zo groot mogelijke doelgroep bereiken.

Meet wat succesvol is

Je blog is gepubliceerd en de postst zijn in verschillende vormen uitgezet binnen de doelgroep. Tijd om aan de hand van je vooraf opgestelde KPI’s te kijken of het blog voldoet aan de verwachtingen. Het mooie hierbij is dat op internet alles meetbaar is. Je kunt dan ook kijken wat de bijdrage van verschillende posts is aan het behalen van de KPI’s en daarmee aan de doelstellingen. Terug naar het voorbeeld aan het begin. Daar waren 2 KPI’s vastgesteld:

  • 200 bezoeken per maand
  • minimaal 5 bezoekers per maand die een post delen via social media

Je kunt bijvoorbeeld kijken of er overeenkomsten zijn tussen blogposts die veel of juist weinig bezoekers krijgen. En waar die bezoekers dan vandaan komen. Ook kun je kijken of bezoekers die via bepaalde social media op een blogpost komen eerder geneigd zijn deze te delen dan andere bezoekers. Kortom: hier begint het constante proces van inhoud testen, analyseren, verbeteren, weer testen, etc. Zodat je steeds beter weet welke inhoud bezoekers uit je doelgroep trekt en welke kanalen jou bezoekers leveren die blogposts willen delen.