Bezit wordt minder belangrijk voor de consument. Concepten waarbij transacties tussen particulieren onderling centraal staan en waarbij ze eigendommen uitlenen of uitwisselen zullen talrijker worden. Oneerlijk tegenover professionele aanbieders? Tijdig signaleren van dit soort trends en de propositie erop aanpassen zorgt dat de aanbieder de concurrentie makkelijk aan kan. Met elkaar kan het zelfs tot een vergroting van de markt leiden.
Oneerlijke concurrentie door Airbnb?
Goed en wel in Nederland gestart had airbnb al het stempel van ‘oneerlijke concurrentie’ te pakken. Niet vanwege de dienst op zich. Die bestaat uit het bemiddelen tussen vragers en aanbieders van slaapplaatsen, waarvoor het bedrijf commissie ontvangt. Wat met name de grotere toeristische accommodaties wel steekt is dat veel aangeboden slaapplaatsen bij particulieren thuis zijn. Dit is ook waar het bedrijf groot mee is geworden: het centraal stellen van de unieke ervaring van ‘bij de mensen thuis slapen’.
Of een marktontwikkeling?
Airbnb is een concrete vertaling in de toeristische markt van een ontwikkeling die veel ouder is. Sites als Marktplaats en Autotrack maken het al langer mogelijk dat consumenten met elkaar handelen, zonder tussenkomst van ‘professionals’. En het past helemaal in het veranderende consumentengedrag: bezit is minder belangrijk. Het gaat om het delen van zaken, ook een woning.
Transacties van consumenten gaan al lang niet meer alleen over producten. Ook voor klussen, of advies kan men prima terecht op sites als marktplaats. Andere sites zetten interactie tussen mensen in om traffic te generen (groupon) of de prijs te verhogen (vakantieveilingen). En consumenten bepalen steeds meer zelf welke informatie ze lezen en delen. Wie zich door airbnb heeft laten verrassen heeft te laat de vraag gesteld: wat betekent het voor ons als consumenten rechtstreeks met elkaar gaan handelen? De ontwikkelingen zijn hieronder weergegeven.
Is het eigenlijk wel concurrentie?
Net zoals een tweedehands bank niet te vergelijken is met een nieuwe, is een slaapplaats bij een particulier niet altijd te vergelijken met een hotelovernachting. De kans is groot dat de toerist die kiest voor een ‘airbed & breakfast’ anders ook niet voor een hotel of bungalowpark zou hebben gekozen vanwege prijs, sfeer, etc. Ook nu is de uitdaging voor de toeristisch marketeers daarom een onderscheidende propositie te kiezen voor hun doelgroep: door de P’s van prijs, promotie, plaats en product juist en onderscheidend neer te zetten. Een particuliere zolder kan niet tippen aan de faciliteiten van een vijfsterren hotel.
De wal keert het schip
Het concept van Airbnb is succesvol vanwege het onderscheidende, unieke aanbod. Echter willen steeds meer accommodaties profiteren van dit succes, waardoor het aanbod verwaterd. Nu al is op de site te zien dat zich ook veel B&B’s hebben gemeld en ook steeds meer vakantiewoningen in het aanbod worden opgenomen. Airbnb moet balanceren op het dunne koort van voorzien in de vraag, zonder aan exclusiviteit in te boeten. De wal zal het schip keren als het concept te groot wordt. Tot nu toe lijkt Airbnb de toeristische markt vooral te vergroten door een nieuwe groep aan te boren.
Geef een reactie