De massa bereiken via digitale media is een lange en hobbelige weg. Combineer je het echter met massamedia, dan ontstaat een zeer effectief communicatiemodel.

Per jaar wordt nog 6 miljard uitgegeven aan adverteren in massamedia. Ook door grote, marketinggedreven bedrijven. Waarom? De massa bereiken via digitale media is een lange en hobbelige weg. Combineer je het echter met massamedia, dan ontstaat een zeer effectief communicatiemodel. De manier om snel en effectief een grote groep te confronteren met je product. Verderop in het aankoopproces zijn de rollen omgekeerd: massamedia jagen juist het bereik van de digitale media aan. Koppeling van activiteiten op het gebied van massa- en digitale media vergroten de return on investment (ROI) van de marketingeuro.

Meer rendement massamedia dankzij digitaal

Massamedia als kranten en televisie zijn de afgelopen jaren meerdere keren doodverklaard. Internet, social media en virals nemen hun taak over. Budgetten verschuiven. En toch wordt nog circa 6 miljard per jaar uitgegeven aan adverteren in massamedia. Juist ook door grote, marketinggedreven bedrijven als KPN, Unilever, Heineken, etc. Doen zij het fout? Nee. Massamedia en ‘nieuwe digitale media’ vormen juist een heel sterke combinatie.

Kijk naar de ‘reis van de klant’

Iedere klant doorloopt een ‘reis’ voordat hij een product koopt. Eerste stap is natuurlijk dat de klant zich realiseert dat hij een bepaald product nodig heeft / er behoefte aan heeft. Vervolgens komt het, via een zoektocht en vergelijking van alternatieven, tot de aankoop. Afhankelijk van het product doorloopt de klant deze processen snel of langzaam. De soorten media die per fase worden geraadpleegd verschillen.

De moeilijke of de makkelijke weg?

De eerste stap is de klant wijzen op je product. Hoe bereik je snel een grote groep? Een viral of ‘mond-tot-mond’ reclame, al dan niet via social media, is een lange en onzekere weg. Het reproductie-ratio (het aantal mensen dat het bericht ontvangt gedeeld door het aantal keer dat het bericht door die mensen verder wordt verspreid) moet groter dan 1 zijn, anders sterft de boodschap uit. En wordt jouw boodschap altijd goed doorverteld? Massamedia bieden een garantie wat betreft bereik en juiste inhoud van de boodschap.

Digitale media versterken massamedia

Digitale media versterken het effect van massamedia en omgekeerd. Stel dat via een massamedium 1 miljoen mensen worden bereikt. Tegelijk wordt de uiting ook digitaal als viral ingezet. Ook al is het reproductie-ratio maar 0,5 (en zal de boodschap digitaal ‘uitsterven’), dan nog wordt uiteindelijk 1 miljoen mensen extra bereikt. Het totale bereik is dan gestegen van 1 naar 2 miljoen. Hoe dat kan? Vanuit de eerste miljoen die wordt bereikt gaat de boodschap naar 500.000 andere consumenten, van daaruit gaat de boodschap weer naar 250.000 anderen, etc.

En massamedia versterken digitale media

In latere fases in de ‘reis’ van de klant kan massamedia juist een goede dienst bewijzen aan de campagne via digitale media. Bekend zijn de oproepen om fanpages te ‘liken’ zodat het via dat kanaal meer mensen worden bereikt. Ook via digitale kanalen behaalde goede recensies worden breed uitgemeten via massamedia. Op die manier wordt het effect vele malen groter.

Kortom: koppeling van activiteiten op het gebied van massa- en digitale media vergroten de return on investment (ROI) van de marketingeuro.