Het effect van traditionele massamedia neemt af. Om een schok te veroorzaken is steeds meer geld nodig. Het kan ook anders. Bijvoorbeeld via vier verrassend voordelige mogelijkheden om snel en zonder mensen te storen in hun bezigheden een groot publiek te bereiken: (1) grijp mensen waar ze niet weg kunnen, (2) gebruik een Trojaans paard, (3) richt je op mensen in het spel en (4) daag mensen uit tot een spelletje. Het bereik is groter en de herinnering is positiever.
Vier verrassend voordelige massamedia
De oplages van tijdschriften dalen en ook andere massamedia als kranten en TV blijven aan bereik inleveren. In vijf jaar tijd is de oplage van tijdschriften met 16% gedaald. 70% denkt dat de 30-seconden spot zijn langste tijd heeft gehad. 60% kijkt uit naar nieuwe mogelijkheden. Via social media en mond-tot-mond reclame is een onzekere weg. Vier verrassend effectieve én voordelige mogelijkheden om snel en zonder mensen te storen in hun bezigheden een groot publiek te bereiken.
Grijp mensen waar ze niet weg kunnen
Liften, taxi’s, (rol)trappen, wachtruimtes en vliegtuigen: allemaal plaatsen waar mensen niet omheen kunnen. Ze kunnen weinig anders doen dan om zich heen kijken. Naar jouw boodschap! Creatieve mogelijkheden te over op (rol)trappen en liften om mensen met een blij gevoel over je merk te laten verstrekken.
Gebruik een Trojaans paard
Weinig gemeenten of bedrijven zullen een groot reclamebord of -scherm toestaan in buurten of in hun pand. Nog even afgezien van het publiek, dat dit zonder meer als opdringerig en ongepast zal beschouwen. Het kan echter subtieler en minstens zo efficiënt. Via bijvoorbeeld koffiekopjes, onderzetters en pizzadozen. Met behulp van een koffiebar en / of lokaal pizzarestaurant vinden miljoenen reclame-uitingen hun weg naar huizen en bedrijven.
Richt je op mensen in het spel
GPS-apparatuur wordt, al dan niet via een smartphone, ingezet voor tal van recreatieve doeleinden. Als beschrijving bij fiets- en wandelroutes. Bij geocaching en in golfkarretjes. 90% van de consumenten heeft geen probleem met advertenties als hij daardoor een gratis beschrijving kan krijgen. En als de advertentie dan ook nog aanhaakt op de activiteit die men onderneemt….. dan is effect gegarandeerd.
Daag mensen uit tot een spelletje
Mensen betrekken en verbazen in het spel leidt tot meer betrokkenheid en een betere herinnering van de boodschap. Bijvoorbeeld een interactief scherm waar men het product kan zien, horen en wellicht wel kan projecteren op zichzelf. Of een spel dat men kan spelen zoals het Tweet, Chat, Like & Drive spel (zie hieronder)
2 Reacties
Marijn
En hier nog meer reclames op roltrappen: http://marijnkrijger.nl/2013/10/20-slimme-reclames-op-de-roltrap/
Trends voor 2014, 2015 of 2016? – Nicklink
[…] Producten die uiteindelijk de ‘early majority’ weten te bereiken, halen genoeg omzet om investeringen te doen zodat ze het grote publiek bereiken. Bepalen welke ontwikkelingen het gaan redden, is gelijk aan inschatten welke producenten genoeg middelen en/of ideeën hebben om de ‘sprong’ van ‘early adopters’ naar early…. […]