Unieke prestaties op het juist moment

Kijk niet raar op als je binnenkort de onderdelen voor je telefoon zelf thuis in 3D print. Vrijwel voor niets, omdat de ontwerpen door iemand anders zijn gedeeld via internet. En zodra je het internet op ging, kwam je als vanzelf bij de juiste ontwerpen uit. En dat terwijl er duizenden aanbieders zijn, want vrijwel iedereen heeft zijn eigen webshop. Personen en bedrijven maken alleen nog het verschil met een uniek idee op het juiste moment. Het is net topsport.

Personaliseren en 3D-printen

Phonebloks geeft een kijkje in de toekomst. De auto-industrie gebruikt het principe van modulaire opbouw al om de klant keuzeopties te bieden. Dit zal in meer en ook veel meer alledaagse producten worden toegepast. En via 3D-printers in steeds meer huishoudens, worden eenvoudige onderdelen thuis geprint. Het zelf printen en samenvoegen appelleert aan een zeer sterk psychologisch effect: het is mooier als je het zelf maakt. Ook wel het IKEA-effect genoemd. Bekijk de video over het concept van Phonebloks hieronder.

Deeleconomie

Het Phonebloks-concept laat nog een belangrijke ontwikkeling zien. In plaats van patent aan te vragen, deelt de bedenker zijn idee met de hele wereld. Hype of niet, de deeleconomie wijst op een fundamentele verandering in denken. Door te delen is hoef je niet alles te bezitten om er toch gebruik van te kunnen maken. Gevolg: consumenten willen geen dingen bezitten, ze willen ze kunnen gebruiken. En wat ze bezitten, willen ze steeds meer delen. Zoals muziek, video’s, films, auto’s, huizen en kennis.

Het gaat om ideeën

Via social media wordt snel en voordelig een idee gedeeld met een groot publiek. En via platforms als WordPress, Websitebaker, Magento, Virtuemart en OsCommerce wordt het starten van een website, blog en webshop om het idee gratis of tegen een klein bedrag te delen steeds makkelijker. Denk aan de vele apps en templates die gratis of tegen een paar cent worden aangeboden. En via 3D-printers in steeds meer huishoudens worden ‘ideeën’ of ontwerpen thuis geprint. Levenscycli van producten worden korter en patenten verliezen hun waarde.

Standaardiseren betekent automatiseren

Internet of Things

Door steeds bredere toepassing van de RFID- en NFC-techniek wordt het (kostentechnisch) haalbaar een melkpak een ‘NFC-tag’ te geven. Via internet of things kunnen alle apparaten via een IP-adres een bestelling kunnen plaatsen bij de supermarkt. Altijd verse melk in huis….Uit deze datasets halen de apparaten patronen waar ze op inspelen. Bijvoorbeeld broodjes voor het weekend of kalkoen voor de Kerst. We winkelen omdat het leuk is, niet omdat het moet.

Big Data

Ons brein is niet toegerust om te functioneren in de huidige wereld van informatie, verleidingen en overvloed aan keuzes. Big Data gaan een grote rol spelen bij lifehacking: keuzes geautomatiseerd via algoritmen. Keuzes worden minder en simpeler, waardoor we gevoelsmatig meer grip hebben op de wereld. Bedrijven gaan ongemerkt ons gedrag meer sturen. En we zijn er blij mee. Dit gebeurt al op internet waar niet iedereen dezelfde aanbiedingen krijgt.

We worden allemaal topsporters

Zoals gezegd: het gaat om ideeën. Alle standaardtaken doen machines sneller en goedkoper. Het verschil maak je met wat niet te automatiseren valt: creativiteit en originaliteit. Personen en bedrijven, hoog en laagopgeleid, worden topsporters: ze moeten een unieke prestatie leveren op het juiste moment en krijgen daar ook goed voor beloond. Het is al begonnen. Als deze manier van werken massaal doorbreekt ben je te te laat. Begin het jaar goed en start met de training…