Reisorganisaties kunnen ons niet meer laten geloven dat januari de beste maand is om te boeken. Het is een van de eerste concrete voorbeelden van de wijze waarop ‘Big Data’ marketing verandert. Een vakantie zoeken wordt een kwestie van intypen wat je zoekt en er verschijnt een lijst met mogelijkheden op maat. Helemaal gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren. Moeite met kiezen? De site vertelt er alvast bij welke beoordeling je elke mogelijkheid achteraf gaat geven….
Vroegboekkorting of last minute?
In januari buitelen reisorganisaties over elkaar om de vakantieganger te verleiden tot een vroege boeking. Ondanks alle ‘vroegboekkortingen’ is januari niet altijd de beste maand om zo goedkoop mogelijk een reis te boeken. Skyscanner analyseerde voor alle populaire vakantiebestemmingen van Nederlanders wanneer de prijs het laagst is. Wie naar Thailand wil kan het best 29 weken voor vertrek boeken. Voor Spanje en Italië is 4 weken voor vertrek echter het beste moment. En wie denkt bij een budgetmaatschappij altijd het goedkoopst uit te zijn, kan beter toch nog even wat prijzen vergelijken.
Het effect van Big Data in marketing wordt zichtbaar
De term ‘Big Data‘ zoemt al een paar jaar rond. Tot nu toe tamelijk ongrijpbaar. De door Skyscanner gemaakte interactieve infographic om de beste prijs voor een vlucht te vinden geeft alvast een heel klein inkijkje om de enorme mogelijkheden die ‘Big Data’ gaan bieden. Want uiteindelijk heeft Skyscanner niet meer gedaan dan heel veel informatie over vluchtprijzen per bestemming verzamelt en daarop een analyse losgelaten. Nu al kan Google met haar data een griepepidemie (via het aantal zoekopdrachten op ‘griep’, etc.) beter voorspellen dan het RIVM. Marketing draait meer en meer op het gericht inzetten van technologie om meerwaarde te leveren. Welke meerwaarde is mogelijk als in de toekomst ook profielen van klanten, weersverwachtingen, etc. kunnen worden meegenomen?
Het internet ‘begrijpt’ steeds meer
Marketing en technologie zijn steeds nauwer met elkaar verbonden. De grootste uitdaging ligt in het doorontwikkelen van algoritmes zodat ze alledaagse zinnen ook echt gaan begrijpen. Tot nu toe komen ze, kort gezegd, niet verder dan het matchen van woorden op sites met de woorden van de zin waarmee is gezocht. Zie bijvoorbeeld de zoekresultaten op Google bij de zin ‘ik wil gaan bergbeklimmen met twee kinderen en een hond’. Ik krijg sites over kinderen, over bergbeklimmen en over honden. De algoritmen van Google begrijpen de informatie die ze ophalen onvoldoende om mij een antwoord op maat te geven. Het semantisch web gaat dit veranderen. Steeds meer databases worden aan elkaar geknoopt en de relaties tussen begrippen worden steeds sneller geanalyseerd. In de toekomst kan ik mijn zin intypen op een site, en krijg ik direct een advies op maat.
Website weet vooraf welk cijfer jij je vakantie geeft
Een website die al tijdens het kiezen van onze bestemming kan laten zien met welk cijfer je de vakantie achteraf gaat waarderen? Door het uitwisselen en razendsnel analyseren van data uit verschillende bronnen is in no-time bekend of de gekozen reis past bij het profiel van de persoon. En daarmee met welk cijfer de vakantie bij terugkomst wordt beoordeeld. Nu gaan we nog af op beoordelingen van anderen met wellicht andere eisen, verwachtingen en interesses. Straks zet de site ons eigen profiel centraal en maakt alvast de beoordeling voor ons….
10 Reacties
Big Data: internet weet al welk cijfer jouw vakantie krijgt | H&L beta
[…] Lees meer … […]
Jouw boodschap bij je doelgroep? Tips voor contentmarketing
[…] dat (ongemerkt) voor ons. Google, Facebook en LinkedIn gebruiken algoritmes om content te tonen. Ze voorspellen op basis van Big Data de interesses van individuele gebruikers. Zo krijgt iedere gebruiker een unieke combinatie van […]
Minder aanbieden is meer verkopen. Help klanten kiezen
[…] enorm om vooraf het aantal keuzes te beperken. Webshops en winkeliers kunnen transactiedata en big data inzetten voor het juiste maar beperkte aanbod. Maar ook zonder die data zijn er genoeg […]
Verhoog marges en NPS door emotionele ervaring. Zie tips
[…] dat beleving leidt tot emotie, en dat emotie leidt tot hogere loyaliteit. Maar met behulp van Big Data en/of Eventmarketing kunnen aanbieders hun klanten nu veel gerichter emotioneel […]
Met de juiste prijsstrategie en ben je klaar voor 'Big Data'
[…] Big Data speelt hierin een dubbelrol. Het biedt kansen om veel meer te weten te komen over de behoeften van klanten op verschillende momenten. En daarmee inzicht de krijgen in de optimale prijs op ieder moment. Aan de andere kant biedt Big Data afnemers ook de mogelijkheid de prijzen te monitoren en te wachten tot het juiste moment (lees: laagste prijs) een aankoop te doen. Hier komt opnieuw het belang naar boven om de verschillen in prijsniveaus te maskeren via ‘acties’ en ‘events’ zoals hierboven beschreven. […]
Juiste aanbod op het juiste moment - NickLink
[…] gebruik van Big Data is steeds beter te voorspellen waar de klant behoefte aan heeft en wanneer. Organisaties die hiermee aan de slag gaan kunnen vrij nauwkeurig het optimale moment bepalen om […]
Eventmarketing zorgt snel en simpel voor extra rendement
[…] de verschillende marketingblogs bekijkt zou haast vergeten dat er naast de grote belofte van ‘Big Data’ ook andere manieren zijn om een relatie aan te gaan met de klant. Via Eventmarketing sluit je aan […]
Voorkom dat CRM (te) veel tijd en geld kost. Tips voor bepalen specificaties
[…] Uit de eigen database komen gegevens over transactiehistorie, contacten met de organisatie (zowel via welk kanaal, als de inhoud), data uit eigen klantonderzoeken, etc. Vaak gaat het om demografische- en transactionele gegevens. Voor het opbouwen van een relatie is ook zicht nodig op motivaties, interesses, problemen, etc. Zodat de klant(groep) gekoppeld kan worden aan een Persona. Achterliggende data is beschikbaar via marktonderzoekbureaus, social media en andere openbaar beschikbare ‘Big Data‘. […]
Thought leader maakt écht impact - NickLink. Digital marketing
[…] (denk aan voice search, (big) data, AI, algoritmes en […]
Thought Leadership maakt écht impact - NickLink. Digital marketing
[…] (denk aan voice search, (big) data, AI, algoritmes en […]