Big Data maakt dat ICT en marketing nog nauwer verbonden worden.

Reisorganisaties kunnen ons niet meer laten geloven dat januari de beste maand is om te boeken. Het is een van de eerste concrete voorbeelden van de wijze waarop ‘Big Data’ marketing verandert. Een vakantie zoeken wordt een kwestie van intypen wat je zoekt en er verschijnt een lijst met mogelijkheden op maat. Helemaal gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren. Moeite met kiezen? De site vertelt er alvast bij welke beoordeling je elke mogelijkheid achteraf gaat geven….

Vroegboekkorting of last minute?

In januari buitelen reisorganisaties over elkaar om de vakantieganger te verleiden tot een vroege boeking. Ondanks alle ‘vroegboekkortingen’ is januari niet altijd de beste maand om zo goedkoop mogelijk een reis te boeken. Skyscanner analyseerde voor alle populaire vakantiebestemmingen van Nederlanders wanneer de prijs het laagst is. Wie naar Thailand wil kan het best 29 weken voor vertrek boeken. Voor Spanje en Itali√ę is 4 weken voor vertrek echter het beste moment. En wie denkt bij een budgetmaatschappij altijd het goedkoopst uit te zijn, kan beter toch nog even wat prijzen vergelijken.

Het effect van Big Data in marketing wordt zichtbaar

De term ‘Big Data‘ zoemt al een paar jaar rond. Tot nu toe tamelijk ongrijpbaar. De door Skyscanner gemaakte interactieve infographic om de beste prijs voor een vlucht te vinden geeft alvast een heel klein inkijkje om de enorme mogelijkheden die ‘Big Data’ gaan bieden. Want uiteindelijk heeft Skyscanner niet meer gedaan dan heel veel informatie over vluchtprijzen per bestemming verzamelt en daarop een analyse losgelaten. Nu al kan Google met haar data een griepepidemie (via het aantal zoekopdrachten op ‘griep’, etc.) beter voorspellen dan het RIVM. Marketing draait meer en meer op het gericht inzetten van technologie om meerwaarde te leveren. Welke meerwaarde is mogelijk als in de toekomst ook profielen van klanten, weersverwachtingen, etc. kunnen worden meegenomen?

Het internet ‘begrijpt’ steeds meer

Marketing en technologie zijn steeds nauwer met elkaar verbonden. De grootste uitdaging ligt in het doorontwikkelen van algoritmes zodat ze alledaagse zinnen ook echt gaan begrijpen. Tot nu toe komen ze, kort gezegd, niet verder dan het matchen van woorden op sites met de woorden van de zin waarmee is gezocht. Zie bijvoorbeeld de zoekresultaten op Google bij de zin ‘ik wil gaan bergbeklimmen met twee kinderen en een hond’. Ik krijg sites over kinderen, over bergbeklimmen en over honden. De algoritmen van Google begrijpen de informatie die ze ophalen onvoldoende om mij een antwoord op maat te geven. Het semantisch web gaat dit veranderen. Steeds meer databases worden aan elkaar¬† geknoopt en de relaties tussen begrippen worden steeds sneller geanalyseerd. In de toekomst kan ik mijn zin intypen op een site, en krijg ik direct een advies op maat.

Website weet vooraf welk cijfer jij je vakantie geeft

Een website die al tijdens het kiezen van onze bestemming kan laten zien met welk cijfer je de vakantie achteraf gaat waarderen? Door het uitwisselen en razendsnel analyseren van data uit verschillende bronnen is in no-time bekend of de gekozen reis past bij het profiel van de persoon. En daarmee met welk cijfer de vakantie bij terugkomst wordt beoordeeld. Nu gaan we nog af op beoordelingen van anderen met wellicht andere eisen, verwachtingen en interesses. Straks zet de site ons eigen profiel centraal en maakt alvast de beoordeling voor ons….