Via eventmarketing valt simpel en snel veel resultaat te behalen

Eventmarketing vormt een praktisch alternatief  voor organisaties de (nog) niet de capaciteiten en middelen hebben om te profiteren van ‘Big Data’. Door gebruik te maken van twee krachtige psychologische principes vergroot Eventmarketing het effect van de marketingactiviteiten met relatief eenvoudige middelen. Daarnaast is het een prima manier om ervaring op te doen voor een geavanceerd gebruik van klantgegevens binnen de marketing. De events zijn lang van te voren bekend en er zijn maar weinig data nodig om te starten. Voor organisaties die weinig of geen ervaring hebben met klantcontact biedt eventmarketing een mooie springplank naar meer verfijndere technieken op basis van data-analyse en het gebruik van ‘Big Data’.

Big Data belofte, Eventmarketing praktijk

Wie de verschillende marketingblogs bekijkt zou haast vergeten dat er naast de grote belofte van ‘Big Data’ ook andere manieren zijn om een relatie aan te gaan met de klant. Via Eventmarketing sluit je aan bij het gedrag van de klant op basis van ‘algemene gebeurtenissen’ die door iedereen persoonlijk worden ingevuld en beleefd. Wellicht het beste (en meest uitgekauwde) voorbeeld zijn de verjaardags- en/of kerstkaarten die organisaties versturen. Maar bijvoorbeeld ook de oproepen voor de onderhoudsbeurt van de auto, de controle bij de tandarts of de inenting van de hond door de dierenarts zijn voorbeelden van Eventmarketing.

De principes achter Eventmarketing

Eventmarketing maakt handig gebruik van twee psychologische principes: (1) we zijn graag consistent in onze beslissingen en (2) we willen graag bij de groep horen. Die consistentie in het nemen van beslissingen komt vooral voort uit het feit dat we de ‘belasting’ van de hersenen willen minimaliseren. Bij veel beslissingen vallen we daarom terug op eerder genomen besluiten. Stel je eens voor dat je bij de wekelijkse boodschappen over elke aankoop eerst uitgebreid moet nadenken! Daarnaast sluiten we graag aan bij de groep. Feestdagen en evenementen als het WK-voetbal, met de  ‘Oranjekoorts’, zorgen voor een collectief gevoel waar iedereen bij aan wil haken. Dit wordt nog verder versterkt doordat ook andere organisaties erop inhaken. Marketeers profiteren van elkaars inspanningen en genereren zo met elkaar een ‘momentum’.

‘Kosten’ voor klanten verlagen

Eventmarketing verlaagt de ‘kosten’ voor de klant in psychologische zin. Eventmarketing herinnert hem of haar aan een eerder genomen besluit en maakt het daardoor makkelijk om nogmaals ‘ja’ te zeggen. Als je de hond vorig jaar in hebt laten enten, waarom dan dit jaar niet? En als vorig jaar het onderhoud bij garagebedrijf ‘X’ naar tevredenheid is uitgevoerd, waarom dit jaar dan alle moeite doen een andere garage te vinden? Het nummer om een afspraak te maken staat al in de herinnering…. Bovendien voorkomt eventmarketing negatieve ervaringen doordat het helpt herinneren aan noodzakelijke diensten en producten.

Aansluiten bij collectief gevoel

Feestdagen, wisseling van seizoenen, vakanties en grote evenementen worden door veel mensen tegelijk beleefd. Het zijn daarom ideale momenten waarop klanten zich één kunnen voelen met een groep. En het mooie is, alle data zijn ver van te voren algemeen bekend. Alle tijd daarom een actie op te zetten en analyses zijn niet nodig. Een database met contactgegevens van klanten is voldoende om ze te wijzen op de mogelijkheden die jouw product of dienst biedt om het groepsgevoel nog intenser te beleven. Een variant hierop is het inspelen op gewoontes die het groepsgevoel versterken. Zoals het vieren van verjaardagen, het behalen van een diploma of een geboorte. Versterk het positieve gevoel rondom jouw product door aan te haken. Het enig wat je nodig hebt is een geboorte- of examendatum.

Bereikbaar voor elke organisatie

Zeker nu het gebruik van ‘Big Data’ nog in de kinderschoenen staat, is veel specialistische kennis, tijd en geld nodig hiermee te werken. Zeker voor MKB-bedrijven is dat nog een brug te ver. Eventmarketing is snel te implementeren, relatief eenvoudig en vraagt weinig extra investeringen. Een klantenbestand met contact- en aankoopgegevens is genoeg. En het kan een hele goede opmaat zijn naar een meer geavanceerd gebruik van data en ‘Big Data’ binnen de organisatie. Uiteindelijk draait ‘Big Data’ ook om eventmarketing: namelijk het vooraf voorspellen van events in het leven van iedere individuele klant zodat daarom kan worden ingehaakt.