Scoor je zevens in je klanttevredenheidsonderzoek? Dan is het tijd je zorgen te maken. De Net Promotor Score geeft aan of klanten echt loyaal zijn. Die loyaliteit wordt opgebouwd door ‘wow-ervaringen’ te leveren. Het geheim zit hem in pieken op het juiste moment: wanneer de klant emotioneel het meest behoefte heeft. Door een klantreis wordt inzichtelijk op welke momenten processen moeten worden aangepast.
Een zeven is onvoldoende
Geeft een klant je een zeven in je klanttevredenheidsonderzoek? Reken er dan maar niet op dat je wordt aanbevolen bij anderen. En wie denkt dat het genoeg is om zijn klanten te behouden, heeft het mis. Het gevaar is dat organisaties zich in slaap laten sussen door dit soort scores: ‘ze zijn toch tevreden?’. In feite zegt de klant echter ‘je doet waarvoor ik je betaal, maar als een ander het goedkoper of sneller doet ben ik weg’. Het geheim zit hem in pieken op het juiste moment: wanneer de klant emotioneel het meest behoefte heeft.
Zou u mij aanbevelen?
Pas wanneer klanten organisaties gaan aanbevelen, voelen ze zich er echt mee verbonden. Dan zijn ze ook bereid meer geld uit te geven aan het product. De enige graadmeter wat betreft loyaliteit is dan het antwoord op de vraag ‘zou u mij aanbevelen?’. Dit is ook exact waar de Net Promotor Score (NPS) op is gebaseerd. Dit is het percentage klanten dat een 9 of een 10 minus het aantal klanten dat een 6 of lager geeft.
Pieken op het juiste moment
De truc om een 9 of een 10 te halen is: klanten soms ook licht ontevreden laten zijn. Het is namelijk onmogelijk op alle contactmomenten een ‘wow-ervaring’ te leveren én tegelijk ook een concurrerende prijs te hebben. De kosten zouden te hoog worden. Bovendien moet je om verwachtingen te kunnen overtreffen, ook zorgen dat deze vooraf niet te hoog zijn. Het geheim zit hem in pieken op het juiste moment: wanneer de klant emotioneel het meest behoefte heeft. 90% van het proces vergeet de klant namelijk. Juist de emotionele momenten (opluchting, frustratie, onzekerheid, tevredenheid) worden wel onthouden. De peak-end rule geeft handvatten om vast te stellen wanneer de effecten van een ‘wow-ervaring’ het grootst zijn. Veelal is dat in midden van het proces (peak) en tegen het einde (end).
Verwachtingen overtreffen met ‘wow-ervaring’
Hoe kun je verwachtingen overtreffen? Wat moet je doen om een ‘wow-ervaring’ te leveren? Die vraag kun je alleen beantwoorden als je weet welke emoties een klant tijdens of tussen de verschillende contactmomenten heeft. Dit kun je inzichtelijk maken door als een klant naar het proces te kijken: een zogenaamde klantreis. En vervolgens processen te bedenken die inspelen op enkele emoties. En hoe meer de emotionele toestand van de klant verbeterd is na het contactmoment, hoe groter het ‘wow-effect’ en daarmee de positieve NPS.
10 Reacties
Joyce
Beste Nick, bepaalde informatie uit artikelen op je site kan ik erg goed gebruiken voor mijn scriptie. Ik mis echter de bronvermeldingen. Kijk ik er overheen? Kun je mij in dat geval laten weten waar ik de bronvermeldingen kan vinden? Dan kan ik die bronnen er zelf ook bij nemen. Alvast hartelijk dank!
Nick
Beste Joyce,
Fijn om te horen dat mijn artikelen bruikbaar zijn voor je scriptie.
De ‘bron’ voor dit artikel is een presentatie van Stephan van Slooten (partner bij Customer Experience Consultancy Altuïtion en o.a. bekend van het boek ‘Klanthelden in de 9+ organisatie’) die ik bijwoonde. Zie voor de presentatie http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/35829974.
Hopelijk kun je hiermee verder. Succes met je scriptie.
Marketing gericht op waardering en zelfontplooing levert omzet
[…] de Peak-End Rule borduurt voor op het feit dat een ervaring positiever wordt beleefd als daaraan enige […]
Verhoog marges en NPS door emotionele ervaring. Zie tips
[…] merken ligt hier een grote kans omdat (1) men wil betalen voor een positieve ervaring en (2) men na een positieve ervaring het merk veel eerder zal aanbevelen aan anderen. Tijd voor de volgende stap: inspelen om emotionele behoeften van de […]
In vijf stappen naar een effectieve CRM-strategie
[…] op het door de organisatie gewenste niveau. Cijfers over (veranderingen in) klanttevredenheid, Net Promotor Score (NPS) en retentie van klanten zijn hiervoor goede graadmeters. Het inzichtelijk maken van resultaten […]
Van strategie naar resultaat met Online Marketingfunnel
[…] Net Promotor Score […]
Customer Journey maken en Persona opstellen. Zie tips en tools
[…] en/of kanalen ook leiden tot het gewenste resultaat. Hiervoor kun je bijvoorbeeld kijken naar de Net Promotor Score. Als je een customer journey maakt voor een online proces, kun je ook een marketingfunnel opzetten. […]
Voeg waarde toe op ieder moment door zelf 'klantreis' te maken
[…] Customer Journey maken en Persona opstellen. Zie tips en tools op Scoren met ontevreden klanten […]
3D printing zonder plan is gemiste kans voor klantrelatie en imago
[…] ‘9+ ervaring’ verwijst naar een 9 of 10 in je klanttevredenheidsscore. Er zijn een aantal mogelijkheden om een 9+ te behalen. Een daarvan is een positieve emotionele ervaring bieden. Een ervaring die ook niet snel wordt […]
Yassine
Beste Nick,
Op dit moment voor mijn scriptie naar het creëren van klantloyaliteit voor mijn opdrachtgever op zoek naar ‘loyaliteitsexperts’, zodat ik beter begrijp hoe deze naar klantloyaliteit kijken. Dit is uiteindelijk belangrijk voor het opstellen van de juiste richtlijnen waaraan het loyaliteitsplan waaraan ik momenteel werk moet voldoen. Omdat ik denk dat jij als loyaliteitsexpert mij kan voorzien van wat ik zoek, vroeg ik mij af of je bereid bent jouw mening hierover te delen.
Ik hoor het graag van je.
Met vriendelijke groet,
Yassine