Bedrijf en maatschappij: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bedrijf en maatschappij: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Vele uren praten over budgetten en optimalisatie van processen. Dat is waarmee geen bedrijf de wereld gaat veroveren. En toch is het in veel organisaties een jaarlijks terugkerend ritueel. Het verschil maak je door in te spelen op grote uitdagingen en het zien van interessante trends. Daag mensen uit na te denken. Vraag hoe zij bepaalde strategische onderwerpen willen aanpakken. Haal het maximale uit je tijd én je medewerkers. Lever waarde, de rest volgt vanzelf.

Verover de markt met vijf aanpassingen in je planning

In 55% van de organisatie zijn medewerkers niet tevreden met de jaarlijks terugkerende cyclus van marketingstrategie, marketingplan en budgettering. Men is ontevreden over het proces én de uitkomst. Door tevredenheid te verhogen verbeteren de resultaten. Dit kan door vijf simpele aanpassingen in het proces:

  • bedenk waar het ook alweer om gaat;
  • stel uitdagende vragen aan de juiste groep;
  • pas de termijnen aan op behoefte van organisatie;
  • meet de strategische prestaties;
  • koppel strategisch- en personeelsbeleid.

Bedenk waar het om gaat

Strategische planning heeft tot doel in te spelen op grote uitdagingen en interessante trends te zien. In de praktijk is het vaak een proces met veel (Excel) spreadsheets, financiële doelen, risico-analyses, etc. Hoe komt de focus weer op de uitdagingen en trends? Daag mensen uit na te denken over wat het effect van bepaalde trends is op de markt. Vraag hoe zij bepaalde strategische onderwerpen willen aanpakken. En vergeet de mensen die dagelijks klantcontact hebben niet. Wat zien zij aan mogelijkheden?

Stel uitdagende vragen aan de juiste groep