Deze zomer kun je heel effectief je doelgroep bereiken terwijl de concurrentie op het strand ligt. Meer dan 90% van de Nederlanders is in juli en augustus gewoon thuis én te bereiken via de bekende kanalen. Wel verandert het gedrag tijdens de vakantieperiode onder invloed van meer tijd en minder verplichtingen. Als je daar goed op weet in te spelen dan is de zomer de ideale periode voor een effectieve campagne.
De beste deal slaan we massaal af
Je publiek bereiken tegen lagere tarieven en met 40% meer effect! Als je dat aanbod krijgt dan zeg je toch altijd ‘ja’? Niet dus. Want ieder jaar komt dit aanbod voorbij gedurende drie a vier weken. Het heet ‘vakantie’. En toch maakt bijna niemand er gebruik van. Beelden van uitgestorven straten, TV’s en I-pads die weken onaangeroerd blijven weerhouden marketeers. De werkelijkheid is anders. Rond het hoogtepunt van de vakanties eind juli is slechts 8,5% van de Nederlanders in het buitenland. En tijdens die vakantie blijven ze ook steeds meer digitaal verbonden met ’thuis’. Ofwel: terwijl de concurrentie op het strand ligt, kun je heel effectief je doelgroep bereiken.
Niet minder bereik, wel andere kanalen en tijden
Dus eigenlijk is het geheim de campagne in de vakantie gewoon door laten lopen? Nee, dat is helaas dan weer te simpel. Het gedrag van je klanten verandert namelijk wel tijdens de vakantie. Neem als voorbeeld televisie. In juli neemt de gemiddelde kijktijd iets af, maar in augustus is deze alweer gelijk aan de rest van het jaar. Het tijdstip waarop men veelal kijkt verschuift echter naar later op de avond. De kijkdichtheid tussen 20.00 en 22.30 uur daalt, en tussen 22,.30 en 0.00 uur kijken juist meer mensen dan gemiddeld over het jaar. Andere opvallende veranderingen in mediaconsumptie zijn:
- kranten en tijdschriften zijn populair omdat ze makkelijk mee te nemen zijn naar allerlei locaties;
- out-of-home haalt goede bereikcijfers rondom toeristische trekpleisters en wordt ook opgemerkt doordat mensen meer ontspannen en positief gestemd zijn.
Online grote pieken en dalen
Ook het online gedrag veranderd. Er is minder bezoek op zakelijke- en werkgerelateerde sites. En daarnaast speelt de factor ‘weer’ een veel grotere rol dan buiten de vakantieperiode. Omdat mensen vrij zijn hun tijd in te delen, bepaald het weer in grotere mate wat online gebeurd. Als beheerder van een aantal goedbezochte sites zie ik het bezoek tijdens dagen dat het 25 graden of meer is bijna halveren. Regent het echter, dan lijkt men massaal vertier te zoeken op internet. Gemiddeld blijft het bereik daardoor redelijk constant.
En zakelijke campagnes?
Veel bedrijven draaien in de vakantietijd op halve kracht. De achterbleven medewerkers zitten in een halfleeg pand met minder telefoon, minder e-mail en vrijwel geen vergaderingen. En daarmee meer tijd om jouw aanbod te bekijken. Waar het in andere periodes in het beste geval op de stapel ’to do’ belandt, is er nu tijd om het direct te bekijken. En te reageren en/of een voorstel voor te bereiden richting andere collega’s. En wie wel op vakantie is geweest ziet je bericht wanneer hij of zij weer vol energie begint.
Grijp je kans
Met 40% minder adverteerders, vaak aantrekkelijke kortingen van exploitanten en een doelgroep die meer ontvankelijk is voor de boodschap is de zomer de ideale periode voor een effectieve campagne. Hiervoor kan de huidige campagne met bestaande materialen worden ingezet. Wel is het noodzakelijk kritisch te kijken naar het moment en de locatie van de uitingen. Wie dat echter goed doet, zit voor een dubbeltje op de eerste rang deze zomer.
Geef een reactie