Mensen nemen steeds minder tijd nemen om te lezen, te beslissen of te kijken op internet. Wil je de klanten echt bereiken of liever nog: ‘beraken’ ? Geef een magazine uit! Door een goede koppeling tussen magazine en website levert het niet alleen aandachtige lezers op, maar ook meer bezoekers op de site en meetbare conversie. Mits op elkaar afgestemd leveren magazine en website een rendement dat geen van beiden afzonderlijk haalt.
Zijn er nog mensen om alle websites te bezoeken?
Wereldwijd zijn er honderden miljoenen websites en jaarlijks komen daar miljoenen bij. Wanneer de getallen rond het internet op een rij worden gezet dringt de omvang pas echt door. Het aantal websites en blogs groeit sneller dan het aantal mensen. Om nog maar te zwijgen van social media en video: per minuut wordt 10o uur aan video geupload naar Youtube. Niet alleen moet dit allemaal gelezen en bekeken worden: de internetgebruiker moet ook constant kiezen. Filmpje X of Y? Wel of niet klikken op ‘meer details’? Is deze site betrouwbaar? Niet gek dat mensen steeds minder tijd nemen om te lezen, te beslissen of te kijken.
Zoek je kort contact of ga je voor aandacht?
Wat kun je doen als je geen ‘vluchtige’ blik wilt van je doelgroep, maar ze echt wil bereiken of liever nog: wil ‘beraken’ ? Geef een magazine uit! In tegenstelling tot internet valt een magazine op de deurmat bij de doelgroep. Je doelgroep hoeft dus niet op zoek naar jouw product of boodschap. Jij komt letterlijk naar je doelgroep toe. Het is niet voor niets dat huis-aan-huis bladen nog steeds veel adverteerders trekken en veel b-t-c bedrijven zweren bij een folder.
Kijk je naar kosten of naar rendement?
‘Ja, maar een magazine maken is duur’ is een veelgehoord argument om het niet te doen. Als je de kosten voor het opmaken en verspreiden van een magazine afzet tegen hetzelfde bereik via een website tegen klopt dat waarschijnlijk. Maar wat als je kijkt naar het aantal mensen dat de boodschap echt aandachtig heeft gelezen? Dan levert een magazine per ‘aandachtig contact’ dikwijls meer rendement op. Zeker als een goede link met de website wordt gelegd. Daarnaast heeft internet er ook voor gezorgd dat te tarieven voor drukken en verspreiden flink zijn gedaald.
Van ‘aandacht’ naar meetbare conversie
‘Het resultaat is niet meetbaar’ is ook een bekend bezwaar tegen de inzet van drukwerk. Natuurlijk wil je inzicht hebben in het effect van je activiteiten. En dat kan via een koppeling met het internet. Want als je eenmaal de aandacht hebt via je drukwerk, is het zaak de mensen naar je website te krijgen, bezoekers aan te zetten tot actie en gegevens te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld via:
- een actie, bijvoorbeeld: ga naar de website, vul de actiecode in en krijg X gratis
- een prijsvraag, bijvoorbeeld: ga naar de website, beantwoord drie vragen (waarvan de antwoorden in het drukwerk te vinden zijn) en maakt kans op..
- een vragenlijst over het drukwerk, bijvoorbeeld: laat weten hoe u ons magazine waardeert en wat u nog mist via onze site.
- een digitale versie van het drukwerk op de site (daarvan kun je meten hoe vaak en hoe lang deze wordt bekeken)
- een mogelijkheid aan te melden voor ontvangst van het drukwerk op de site (voor het verzamelen van contactgegevens en meten interesse)
Kortom: drukwerk is een uitstekende mogelijkheid het bezoek en het rendement van de website aantoonbaar de verhogen.
Geef een reactie