Door de checklist te volgen ontstaat een sterke en bruikbare naam

Een goede merknaam blijft ‘hangen’

Het lijkt erop dat sommige marketing- en reclamebureaus zelf niet aan marketing doen. Of hun eigen adviezen niet opvolgen. Wat te denken van een naam als SSSS & Orchestra of ‘Van Toethen én Blaesen’? Deze namen voldoen niet aan de tips voor een goede en bruikbare merknaam die de bureaus zelf dikwijls geven. Als ze willen dat ook hun naam blijft ‘hangen’, dan is de eerste tip ‘practice what you preach’.

Marketingtheorie geldt niet voor reclamebureaus

In de zoektocht naar een merknaam raden een bureau een makkelijk te onthouden (en in te typen) naam aan. Sommige reclame- en marketingbureaus plaatsen zichzelf echter boven die wet. Wat te denken van een naam als SSSS & Orchestra of ‘Van Toethen én Blaesen’? De beste stuurlui staan hier duidelijk aan wal. Of valt het wel mee met de kwaliteitseisen voor een goede merknaam?

Tips voor een goede en bruikbare merknaam

  • merken zijn er om een product of dienst een plek te geven in het brein van de consument. De beste namen zijn daarom kort, leuk en eenvoudig;
  • je wilt een unieke propositie neerzetten, dit begint met een merknaam die uniek is in de branche;
  • check of de domeinnaam nog vrij is via mijndomein.nl en controleer de beschikbaarheid in het Benelux Merkenregister;
  • zorg voor een makkelijk uit te spreken naam / een naam die ‘lekker in de mond’ ligt. Bij voorkeur is de naam enigzins melodieus uit te spreken;
  • voorkom dat de naam makkelijk kan worden afgekort, en daarmee haar uniekheid verliest;
  • de naam moet ‘tijdloos’ zijn. Verwijzingen naar bepaalde technieken of hippe woorden zijn daarom af te raden. Voor je het weet is de techniek achterhaald en het woord vergeten;
  • voorkom dat je naam in een vreemde taal niet uit te spreken is. Of erger: een scheldwoord blijkt te zijn;
  • straal de persoonlijkheid van het bedrijf uit. Een zakelijke naam bij een zakelijk bedrijf, een frivolere naam bij een organisatie voor dagjes uit.

Er zijn diverse bureaus die onderzoek hebben gedaan naar de kwaliteit van merknamen. Zie voor meer informatie onder ander de websites van Copymarketing en Netwerk023.

Jouw merknaam op internet

De beste merknamen zijn kort, leuk en eenvoudig, blijkt uit bovenstaande. Vooral dat laatste woord, ‘eenvoudig’, is essentieel voor een goede vindbaarheid op internet. De spelling van de naam moet (1) makkelijk te onthouden zijn en (2) makkelijk zijn in te typen. Een naam die op meerdere manieren kan worden geschreven en/of waarin andere symbolen dan letters en cijfers voorkomen, kost daarom gewoon keihard bezoekers. Enerzijds omdat men moeite heeft de url foutloos in te typen, anderzijds omdat in zoekmachines onjuiste zoektermen worden ingevoerd. De twee in het begin genoemde reclamebureaus doen er verstandig aan hun eigen adviezen op te volgen….