De presentatie komt (te) weinig aan bod in de marketingmix

Met een goede presentatie is veel te winnen

Via moderne kanalen kunnen presentaties de opinie en houding van grote groepen veranderen. Een goede structuur is hiervoor essentieel. Deze neemt de presentator én zijn publiek als vanzelf mee door het verhaal. Daarnaast is een goede voorbereiding en de juiste houding door de presentator cruciaal. Om de boodschap echt ‘tussen de oren te krijgen’ is gebruik van beeld en geluid als ondersteuning onmisbaar.

Wat doe ik hier?

Kort geleden had ik weer zo’n moment: ‘wat doe ik hier?’. En dan weten de je nog zeker een uur te gaan hebt in de zaal. Of anderhalf, als er veel vragen tussendoor of achteraf komen. Heel wat marketingeuro’s verdampen jaarlijks door slechte presentaties. Presentaties zonder doel, zonder structuur, zonder duidelijk voordeel voor de toehoorders, met te veel details of simpelweg te lang. Ogen staren glazig naar het scherm en na afloop is niemand iets wijzer geworden. Verspild budget van de presentator en verloren uren voor de toehoorders.

Iedereen kan leren presenteren

De presentatie is een marketingmiddel dat doorgaans weinig aandacht krijgt. Dat is jammer, want met een presentatie die goed in elkaar zit kun je pas echt grote veranderingen bereiken in de opinie en houding van mensen. En met de komst van allerlei videodiensten op internet wordt het steeds makkelijker om een groot publiek te bereiken met je verhaal. En iedereen kan het leren. Na afloop een welgemeend applaus én inschrijvingen in ontvangst nemen is echt niet alleen voorbehouden aan ‘talenten’.

Voorbeeld van bereik presentatie via videosite: TEDx talk

Begin met een goede structuur

Zelfs de beste presentator heeft structuur nodig. Een goede structuur neemt de presentator én zijn publiek als vanzelf mee door het verhaal. Succesvolle presentaties kennen allemaal min of meer dezelfde basisstructuur. Let op de volgende punten als je jouw verhaal opbouwd:

  • zorg voor een pakkende opening met bijvoorbeeld een anekdote, vraag, opvallend of verontrustend feit, terug- of vooruitblik
  • vertel wat je gaat vertellen en wat je doel is. Kijkers weten dan vooraf waar ze hun tijd in stoppen en kijken rustiger
  • geef aan hoe lang het gaat duren. Hiermee laat je zien dat je alles onder controle hebt
  • bouw het verhaal op aan de hand van een aantal ‘kolommen’. Bijvoorbeeld: ‘markttrends’, ‘MVO’, ‘investering’, ‘kansen’ etc.
  • kies een duidelijk structuur. Bijvoorbeeld: chronologisch, ‘van probleem naar oplossing’, ‘gedrag-effect’, ‘van buiten naar binnen’, etc.
  • sluit af met je call to action. Je wilt je toehoorders immers aansporen tot actie. Bijvoorbeeld inschrijven voor je product

Begin met je basis en stijg naar grote hoogte

Structuur is de basis voor de presentatie én de presentator. Of je nu voor het eerst op het podium staat of al jaren presenteert: het gaat een stuk beter na een gestructureerde voorbereiding. Vaste aandachtspunten voor iedere presentator zijn:

  • oefen je presentatie. Eerst in jezelf, en later hardop. Leg er een stopwacht naast zodat je ook weet hoe lang je verhaal duurt. Hoe beter je het verhaal kent, hoe meer je je kunt richten op enthousiast en zelfverzekerd overbrengen van je boodschap
  • spreek rustig, haal adem, laat stiltes vallen. Door rustig te spreken en regelmatig stiltes te laten vallen straal je uit dat je weet waar je over praat en dat je nadenkt over wat je zegt.
  • hou je handen voor je of naast je. Door een basishouding te kiezen waarbij je je voeten iets uit elkaar zet en je handen losjes naast je lichaam laat bungelen of losjes voor je buik in elkaar legt, laat je zien dat je open staat voor reacties maar zelfverzekerd bent over je verhaal
  • praat met je publiek. Voorkom dat je met je rug naar de zaal gaat staan op om het scherm te kijken. Maak juist contact met je publiek door af en toe een vraag te stellen over het onderwerp. Als je het over besparen op IT-diensten hebt vraag je bijvoorbeeld ‘wie heeft een idee hoeveel uur medewerkers per jaar zitten te niksen omdat het netwerk plat ligt?’

Visualiseer

Vrijwel altijd bestaat de mogelijkheid gebruik te maken van een scherm bij de presentatie. Gebruik dit om zaken te visualiseren. Hoe meer zintuigen worden geprikkeld, hoe beter de boodschap wordt onthouden. Bovendien geldt ook hier ‘een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden’. Ook een video, het liefst met geluid, kan de boodschap flink versterken.