Geld: iedereen wil het hebben, maar niemand wil het krijgen of geven. En daarom leveren cadeaubonnen zoveel omzet op. En cadeaubonnen verbeteren je imago en relatie met gever en ontvanger. Letterlijk een geschenk voor de marketing. De ‘standaard’ cadeaubon is echter niet meer genoeg. De verwachtingen stijgen. Extra service en productuitbreidingen zijn nodig om de klant te blijven verassen en premium prijzen te kunnen vragen.
‘Doe maar een bon’
De feestdagen komen er weer aan. De tijd om cadeaus te geven. Maar wat dan? Vanuit de traditionele economische theorie gezien is geld het beste cadeau: maximale keuzevrijheid en je kunt er voor kiezen het nu te besteden of op te sparen. En toch geven we zelden geld als cadeau. Maar wel cadeaubonnen. Waarom?
Wil je de relatie goed houden? Geef geen geld!
Dan Ariely, professor in psychologie en gedragseconomie, doet hier onderzoek naar. In zijn boeken behandelt hij tal van opvallende zaken rondom ons gedrag. In zijn boek ‘waarom we altijd tijd te kort komen’ legt hij de moeizame rol van geld in sociale relaties uit. We geven liever geen geld aan elkaar omdat geld wordt geassocieerd met zakelijke, prestatiegerichte deals. En een sociale relatie draait daar juist niet om. Wil je de relatie goed houden? Geef bloemen, een ander leuk geschenk of…… een cadeaubon.
De cadeaubon lost het klantprobleem op
Bij het zoeken naar een passende beloning of gebaar om waardering uit te spreken lopen mensen tegen een aantal zaken aan:
- geld geven is niet passend of zet de relatie onder druk;
- tijd om uitgebreid te gaan shoppen ontbreekt;
- de voorkeuren van de persoon zijn onvoldoende bekend;
De cadeaubon lost alle drie de punten in een keer op. Het is geen geld, snel te regelen en de ontvanger heeft nog een behoorlijke keuze uit het product en het tijdstip om het aan te schaffen. Iedere winkelketen of vrijetijdsaanbieder heeft dan ook tegenwoordig wel een cadeaubon.
De cadeaubon 2.0 en verder
De cadeaubon is een product op zich geworden. Met eigen service en productuitbreidingen. De marketing richt zich op het faciliteren van de relatie tussen gever en ontvanger. Hierdoor verschuift ook de rol van de uitgever van volbrengen van een transactie naar verbeteren van een relatie. Productuitbreidingen die de relatie verbeteren en waarvoor prijs daarom een kleinere rol speelt zijn:
- cadeaubonnen die geheel of deels door de gever of de ontvanger kan worden geschonken aan een goed doel;
- online verlanglijsten waarmee relaties makkelijk een passend cadeau uitzoeken bij een winkel of webshop;
- mogelijkheden om ‘belevenissen’ te geven, waardoor het cadeau beter wordt onthouden door de ontvanger.
En de ontwikkeling gaat verder. Pak zelf een rol in het versterken van de relatie tussen mensen. Dit levert je meer omzet op en bovendien een beter imago bij zowel gever als ontvanger.
Geef een reactie