30 kilometer zone naleving met marketing mogelijk

Normen en marketing versterken elkaar

Kunnen marketeers voor een klant de sociale norm bepalen? Ja, door te suggereren over de sociale norm van anderen. En zo kun je met eenvoudige middelen de inkomsten verhogen. Door een volle collectebus of fooienpot bijvoorbeeld. En via beelden, foto’s en teksten. Een online toepassing voor het suggereren van normen voor dit blog is bijvoorbeeld de tekst: bijna alle bezoekers van dit blog nemen de moeite om nog een artikel te lezen…

Waarom je wel of geen afval op de grond gooit

Sociale normen verschillen nauwelijks tussen mensen. Ze verschillen vooral tussen situaties. Het is de omgeving die gedrag bepaald. Een paar voorbeelden. Veel mensen die normaal geen rotzooi op de grond gooien, doen dat wel op een festival. Of op een andere plaats waar al veel op de grond ligt. Hetzelfde geldt op de weg. Als niemand zich aan maximum snelheid houdt, doe je het zelf waarschijnlijk ook niet. Terwijl je normaal niet de te hard rijdt.

Anderen (of marketeers) bepalen jouw sociale norm

De gedachte is simpel. Als de norm voor anderen geldt, dan geldt hij ook voor mij. En daar maken marketeers, verkopers en collectanten gebruik van:

  • een volle collectebus geeft het signaal dat anderen geld hebben gegeven, dus doe jij het ook
  • een vol schoteltje bij de toiletten laat zien dat anderen betalen, dus doe jij het ook
  • als de omgeving schoon is omdat iedereen zijn afval opruimt, doe jij het ook
  • als je ziet dat alle mensen een kopje koffie nemen na het eten, doe jij het ook

Het juiste (koop)gedrag door de juiste suggestie

Het (koop)gedrag van (potentiële) klanten beïnvloed je door een norm te suggereren. Want de collectant kan met al deels gevulde bus op pad zijn gegaan. De toiletjuffrouw legt hoogstwaarschijnlijk zelf de eerste munten neer. En het afval? De opruimploeg kan ook net langs zijn geweest. Je kunt echter ook dingen suggereren in beeld en tekst:

  • toon foto’s van mensen die afval in een afvalbak gooien
  • plaats de opmerking op de menukaart dat 80% van de mensen na het eten nog een kopje koffie neemt
  • en dat velen een fooi geven. En versterk dit door een volle fooienpot op de bar

Of om een online voorbeeld te geven: bijna alle bezoekers van dit blog nemen de moeite om nog een artikel te lezen…