funshoppen in stads- en winkelcentrumVoor online klanten is ‘rondklikken’ een noodzakelijk kwaad. Hoe kom je anders aan de beste deal? Overtuig je klant ervan dat jij een overzicht hebt van alle alternatieven en hem de beste deal kunt bieden. Dan kijkt je klant niet verder dan jouw (online-)winkel.

Online Klant wil geen keuze….

‘De concurrentie is maar een klik verderop’. Deze uitspraak wordt weleens gebruikt om de macht van de klant online aan te geven. Het is waar, maar de klant wordt niet altijd blij van die macht. Vaak is ‘rondklikken’ een noodzakelijk kwaad. Want niets is vervelender dan het idee ’teveel te betalen’. En om de beste deal te vinden moet de klant inzicht hebben in:

  • de actuele alternatieven om een behoefte te vervullen
  • kennis over indicatoren van bruikbaarheid en kwaliteit van de alternatieven
  • alle aanbieders van alternatieven en de prijzen

….. Online klant wil snel naar beste deal

De motieven van online en offline shoppers verschillen. Online shoppers zijn meer gericht op functionele voordelen zoals een lagere prijs en tijdwinst. Ze hebben een duidelijker doel. Online shoppen is een middel om in zo min mogelijk tijd en met weinig moeite de beste deal te vinden. Wil je als webshop dat klanten op website komen en blijven? Overtuig ze dan van het feit dat:

  • jij alle alternatieven in huis hebt en ze kunt vergelijken
  • je ze snel helpt bij het vinden van de beste deal
  • het bestel- en afleverproces snel, save en simpel is

Sites als Bol.com en Praxis.nl verkopen dan ook producten van derden om op die manier hun bezoekers alle alternatieven te laten zien.

Online marketing draait om relevantie

Na het tonen van alle alternatieven komt een nog grotere uitdaging: de online klant snel helpen bij het vinden van de beste deal. Het tonen van meer dan 5 of 6 opties is negatief voor de omzet blijkt uit onderzoek. Onze hersenen kunnen meer opties niet vergelijken. En uit angst om de verkeerde keuze te maken haken mensen af. Want zoals gezegd: niets is vervelender dan het idee ’teveel te betalen’. Essentieel is een relevant aantal keuzes te bieden die te vergelijken zijn voor de klant.

Je verkoopt gaten, geen boren

De basis om klanten snel naar de beste deal te leiden is het besef dat de klant geen product wil, maar een oplossing. Of om in termen van Praxis te blijven: de klant wil een gat, geen boor. De basis ligt in het stapsgewijs begeleiden naar het juiste product. Door steeds een beperk aantal keuzeopties te bieden op basis van de vraag. Niet vragen ‘wat voor soort boor zoekt u’, maar ‘waar wilt u het gat voor gebruiken’?

Het inrichten van online keuzeprocessen in een specialisme op zich. Het voert te ver daar hier op in te gaan. Wil je meer weten? Dan ontkom je er in dit geval niet aan te gaan ‘rondklikken’ internet. Een goed begin is wellicht dit artikel over inrichten van een online keuzeproces.