Marketing van 'het moment' biedt kansenOp internet kom je tijd te kort. Wat moet je kiezen? Soms wil men het ook gewoon over zich heen laten komen. Apps als Snapchat en Meerkat spelen in op deze wens. Niet gezien is voor altijd gemist. De keuze om terug te kijken is er niet. Dit biedt marketingkansen: (1) exclusieve demonstraties, (2) klanten volgen, (3) unieke tips, (4) events voor ‘echte’ fans en (5) spannende promoties.

Internet terug naar de tijd van TV?

‘Tijd is geld’ is een bekende uitspraak. Wat echter snel meer waard wordt is ‘op tijd’. Steeds meer apps zijn ontlenen hun waarde en populariteit aan het feit dat hun content extreem vluchtig is. De berichten op Snapchat blijven slechts 8 seconden zichtbaar, de beelden op Meerkat worden nergens opgeslagen. Een nieuwe dimensie in online: de waarde komt nu juist uit het feit dat de content slechts heel kort zichtbaar is. Net als ‘vroeger’ met lineair TV-kijken.

Klant gaat van ‘altijd en overal’ naar ‘hier en nu’

Het internet is een oneindige bron van informatie geworden. Dagelijks wordt er meer beeld geupload dan een mens in zijn leven bekijken. Dit leidt tot de constante vraag: moet je kijken in de beperkte tijd? Deze keuzestress kost klanten en omzet (of in dit geval kijktijd). Sites als Youtube en Spotify ondervangen dat nu al door suggesties en kijktips te geven. Maar mensen moeten dagelijks al zoveel kiezen en nadenken. Soms willen ze het gewoon over zich heen laten komen. Zou daarom de lineaire TV-kijktijd maar mondjesmaat afnemen?

Succes met Snapchat en Meerkat marketing

Internet heeft er, in tegenstelling tot TV, voor gezorgd dat iedereen nu content kan maken en delen. Apps als Snapchat en Meerkat maken het nu mogelijk deze stroom ‘over je heen’ te laten komen. Zonder na te denken wat je nog meer moet kijken. Daarnaast creëert het ook een vorm van schaarste: de content is maar een kort moment beschikbaar. Het je het gemist, dan kun je er niet over meepraten. Net als ‘vroeger’ met TV. Welke kansen biedt dat voor marketing via apps als Snapchat en Meerkat?

  • maak een wekelijkse of maandelijkse demonstratie van je product. Promoot via hashtags en tweets naar (mogelijke) klanten het tijdstip van de demonstratie. Geef unieke tips en trucs die het waard maken om tijd vrij te maken;
  • volg je (mogelijke) klanten. Omgekeerd geven klanten met hun live foto- en videostreams een uniek kijkje in hun leven waarop bedrijven kunnen inspelen;
  • tip van de dag. Geef dagelijks op een vast moment een tips een deel nieuws. Betrek klanten bij je product;
  • promoot je merk en je activiteiten. Deel unieke evenementen, content en activiteiten rondom je merk. Op deze manier geef je de meest ‘close’ volgers, je fans, iets unieks;
  • unieke en eenmalige kansen. Maak het spannend door op verschillende momenten met een uniek aanbod te komen. Bijvoorbeeld een actiecode op Snapchat (verdwijnt na 8 seconden) of aankondiging van een actie op Meerkat (alleen zichtbaar voor wie de stream volgt).

Heb je een doelgroep die graag iets als eerste weet? Mensen die het profiel hebben van ‘innovator’, ‘influencer’ en/of ‘Market Maven‘? Dan is het zeker de moeite waard de mogelijkheden van Snapchat en Meerkat te bekijken.