Content verspreiden is makkelijk, maar klanten bereiken moeilijk. Het begint met een heldere boodschap. Daarnaast moet content relevant en uniek zijn. Hiertoe wordt bestaande content aangepast naar een nieuwe vorm of binnen een andere omgeving gepresenteerd. Een rapport wordt bijvoorbeeld een infographic. Testen is de manier om de juiste contentvorm(en) voor iedere doelgroep te vinden.
Boven blijven in een zee van boodschappen
Het was nog nooit zo makkelijk om content te publiceren. Tegelijk was het nog nooit zo moeilijk om klanten te bereiken. Want er wordt veel te veel content geproduceerd. Een gemiddeld persoon krijgt dagelijks een ware stortvloed aan boodschappen over zich heen. Onze voornaamste bezigheid is daarom informatie filteren. Wat is interessant en wat kunnen we vergeten? Alleen duidelijke boodschappen blijven hangen. De basisbeginselen van een duidelijke boodschap zijn:
- de boodschap bevat slechts 1 of hooguit 2 punten
- de boodschap bevestigt ons beeld (is consistent met andere uitingen)
Relevante content voor je doelgroep en hun platform
Een duidelijke boodschap is essentieel. Daarnaast moet het relevant zijn voor de groep die je wilt bereiken. Om door de bomen het bos te blijven zien, bepalen we in minder dan een seconde of we een bericht lezen. Of anderen doen dat (ongemerkt) voor ons. Google, Facebook en LinkedIn gebruiken algoritmes om content te tonen. Ze voorspellen op basis van Big Data de interesses van individuele gebruikers. Zo krijgt iedere gebruiker een unieke combinatie van berichten te zien. Content moet letterlijk passen binnen het ‘profiel’ van je doelgroep, anders krijgen ze het niet eens onder ogen.
Relevante content voor concurrentievoordeel
Voor contentmarketing gelden dezelfde regels als voor andere vormen van marketing. Ofwel: voor een verdedigbare positie moet de content niet alleen relevant zijn, maar ook uniek. Hoe unieker de content, hoe meer het wordt gedeeld en overgenomen binnen de doelgroep. En dat is weer goed voor de positie in de algoritmes van social media en zoekmachines. Veel gedeelde unieke content zien zij als waardevol, waardoor het vaker wordt getoond aan individuele gebruikers, daardoor wordt het weer vaker gedeeld… En zo versterken deze effecten elkaar.
Unieke content recycling en testen
Het is lang niet altijd nodig nieuwe content te produceren om uniek te zijn. Veel organisaties beschikken al over veel content die in een wat andere vorm uniek is voor een platform of doelgroep. Denkt aan een rapport dat in de vorm van een infographic wordt gegoten of foto’s die voorzien audio een tweede leven krijgen als videoanimatie op Youtube. Essentieel is inzicht in welke vormen aanslaan bij de doelgroep. En er is maar een manier op daarachter te komen: testen. Deel je doelgroep in twee of meer groepen, zet verschillende content uit en kijk wat het meeste respons oplevert. Dit is een continu proces van aanpassen, testen, nogmaals aanpassen, weer testen, etc. Om uiteindelijk tot een zo optimaal mogelijke mix te komen.
2 Reacties
Zoek niet verder, gebruik social media voor effectief bereik
[…] media. Vergelijk het met een slechte reclamespot op prime-time: dat levert ook weinig op. Start is heldere, relevante en unieke content. Hiertoe wordt bestaande content aangepast en gepresenteerd in een vorm die past bij de doelgroep. […]
Eén persona biedt meer waarde dan complete doelgroep
[…] zijn. Want in een steeds verder versnipperend medialandschap is het zaak je klanten te bereiken met relevante content op de juiste plaats en op het juiste moment. De volgende eigenschappen mogen daarom nooit ontbreken bij het opstellen van een […]