Online marketeers missen 20% klanten doordat websites niet voldoen aan webrichtlijnen en daardoor niet toegankelijk zijn voor iedereen

Slechts weinig online marketeers zijn zich bewust van belemmeringen die hun site opwerpt. Een grote verliespost doordat het tot 20% van de klanten kost. Je verdiepen in de webrichtlijnen is goed voor de ranking in Google, de gebruikservaring én het het in de hand houden van de kosten. De overheid is al langer aan slag met webrichtlijnen. Daardoor is er veel gratis informatie te vinden.

Online marketeers missen klanten zonder het te weten

Een winkel waar 20% van de voorbijgangers moeite heeft om binnen te komen is ondenkbaar. Iedere ondernemer doet daar direct iets aan, toch? Misschien wel in de winkelstraat, maar niet op internet. 20% van de bevolking heeft een handicap die internetgebruik belemmert. Slechts weinig online marketeers zijn zich bewust van belemmeringen die hun site opwerpt. Een grote, onbekende verliespost. Bij veel overheden is dit al jaren een aandachtspunt. Wie had gedacht dat de overheid nog eens het voorbeeld zou zijn voor online marketeers?

Welke klanten / bezoekers krijg je niet op je site?

Globaal zijn de groepen die belemmeringen ervaren bij het gebruik van internet te verdelen in twee groepen:

Klanten met visuele problemen:

  • blinden (28.000 klanten / websitebezoekers)
  • slechtzienden (238.000 klanten / websitebezoekers)
  • kleurenblinden (700.000 klanten / websitebezoekers)

Klanten met begripsproblemen:

Het web voor visueel gehandicapten

Blinden en slechtzienden hebben tal van hulpmiddelen om toch gebruik te maken van internet. Hieronder een korte opsomming. Dit maakt ook inzichtelijk waarom het gebruik van webrichtlijnen belangrijk is:

  • een screenreader wordt veel gebruik door blinden en slechtzienden. Deze tool leest de pagina voor. Of scant de pagina door van kop naar kop of van link naar link te springen. Op deze manier navigeren gebruikers op gehoor door de pagina. Veel gebruikers stellen een hoge voorleessnelheid in om een pagina snel te kunnen scannen;
  • aanvullend wordt regelmatig een braillebalk gebruikt om nauwkeuriger te kunnen lezen en zelf getypte tekst te controleren. Doordat ze maar een halve regel tegelijk zien, ontgaat het grote geheel ze;
  • slechtzienden gebruiken ook vaak een hoog contrast weergave en/of vergrotingssoftware. De eerste methode laat de website zien in kleuren die veel contrast hebben (bijvoorbeeld zwart en wit), de tweede vergroot door de gebruiker geselecteerde gebieden in de site Hierdoor gaat de context via kleuren en kaders binnen de site vaak aan ze voorbij;
  • afbeeldingen zijn vaak niet leesbaar. Het toevoegen van een goede ‘alt’-tag helpt de boodschap in woorden over te brengen;
  • tabellen zijn lastig te lezen omdat apart naar iedere rij en kolom genavigeerd moet worden om deze voor te lezen en/of te vergroten. Ook formulieren zijn lastig omdat ieder invulveld apart benaderd moet worden.

Webrichtlijnen voor meer bezoekers

De diversiteit aan oorzaken van de belemmering maakt dat problemen met toegankelijkheid (helaas) niet zijn op te lossen met een paar simpele ingrepen. Er is ook goed nieuws. Door de webrichtlijnen te volgen zorgen online marketeers, webmasters en webbouwers ervoor dat hun sites te gebruiken zijn door alle klanten. Het volgend van de webrichtlijnen biedt de volgende voordelen:

  • meer mensen bereiken
  • beter vindbaar in zoekmachines
  • website werkt in alle browsers, besturingssystemen en apparaten
  • snellere website en minder dataverkeer (kostenbesparing)
  • kader om afspraken te maken over bouwkwaliteit van de site
  • duurzame site die klaar is voor de toekomst
  • prettige ervaring voor de bezoekers

De belangrijkste usability aandachtspunten

Frankwatching biedt 10 tips om je usability te verbeteren. Dit is een goede start:

  • presenteer zo snel mogelijke de kerninhoud of functionaliteit
  • gebruik kopregels (h2, h3) om secties en paragrafen te duiden
  • zet het belangrijkste woord in links vooraan
  • houd de links zo kort mogelijk
  • gebruik alt-tags bij verklarende afbeeldingen, laat ze juist weg bij decoratieve afbeeldingen
  • zet filters om resultaten te verfijnen achter de zoekresultaten in de HTML-code
  • gebruik voorspelbare lay-out, zet functies op plekken waar ze ook op andere sites vaak staan
  • maak links voldoende duidelijk door symbolen of onderstrepingen
  • gebruik tabellen alleen om gegevens te presenteren, niet voor lay-out. Zet de belangrijkste informatie in de eerste kolom
  • plaats de labels en invoervelden bij formulieren zo dicht mogelijk op elkaar en geef duidelijke feedback door in te tekst aan te geven wat er moet gebeuren. Ook bij foutmeldingen.

Veel informatie webrichtlijnen vrij toegankelijk

De 10 tips zijn zoals gezegd een goede start. Maar nog niet voldoende. Binnen de overheid is ruime ervaring opgedaan met het toegankelijk maken van websites voor mensen met belemmering. Overheidssites moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Daardoor is er veel uitgebreide en gratis toegankelijke informatie over webrichtlijnen. Zoals:

Leesvoer voor online marketeers.