Meer gebruik van social media gaat hand in hand met meer versnippering. Een kans voor marketeers. Er ontstaan groepen, gesegmenteerd op interesses, levensfase, woonplaats, opleiding, leefstijl, etc. En die zijn gratis toegankelijk. Een succesvolle benadering is echter alleen mogelijk met goede en passende content. Testen aan de hand van een duidelijk meetplan en heldere doelen is essentieel.
Social Media: meer uren, meer groepen
Hyves, wie kent het nog? Op het hoogtepunt, eind 2009, had het Nederlandse sociale netwerk zo’n 8 miljoen gebruikers. Velen stapten echter over naar Facebook, dat nu de grootste is met 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks. De andere grote netwerken zijn:
- LinkedIn (3,8 miljoen gebruikers / waarvan 0,4 miljoen dagelijks),
- Twitter (2,8 miljoen gebruikers / waarvan 1 miljoen dagelijks),
- Instagram (1,8 miljoen gebruikers / waarvan 0,8 miljoen dagelijks)
- Pinterest (1,6 miljoen gebruikers / waarvan 0,3 miljoen dagelijks)
Kortom: Nederlanders zijn meer, en meer verschillende, social media gaan gebruiken. Ook het aantal uren dat eraan wordt besteed neemt toe. En die trend zet door. De extra tijd wordt verdeeld tussen meer social media en over subgroepen daarbinnen. En de versnippering zet verder door met nieuwe netwerken als Snapchat en Periscope.
Social media steeds meer ‘onder elkaar’
Naast verdergaande versnippering is er de trend dat mensen zich in een steeds grotere wereld meer willen terugtrekken binnen hun eigen groep. Dit is te zien in het ontstaan van steeds meer groepen binnen social media. Denk aan fanpages en discussiegroepen. Bij Snapchat, Periscope en Meerkat zijn berichten zelfs niet alleen gebonden aan een bepaalde groep ontvangers, maar ook aan een bepaalde tijd. En dan is er ook nog WhatsApp: voor een belangrijk deel gevuld met (afgeschermde) groepen waarin de leden berichten posten.
Gratis segmentatie op interesses en geografie
De groepen zijn veelal gebaseerd op gedeelde interesses en/of woonplaats. Ideaal voor marketeers. De berichten in iedere groep bevatten een schat aan informatie over de levensfase en leefstijl van de groepsleden. En social media bieden tal van mogelijkheden om de groep te vinden die je zoekt. Gratis op basis van bijvoorbeeld trefwoord. Hierdoor is het niet langer nodig je boodschap als een schot hagel op social media te richten. Het kan nu heel gericht, op basis van informatie rechtstreeks uit de doelgroep. Kleine kanttekening: vaar niet alleen op de informatie in een groep. Net als alle informatie op social media is deze (te) positief gekleurd. Doe er onderzoek naast.
Jouw content op de juiste plaats?
Naast een bron van informatie, vormen de groepen een goed gesegmenteerd publiek. Echter: reclame wordt in de meeste groepen niet geaccepteerd. En als de route via de groepen te lang duurt: social media kanalen bieden ook goede betaalde mogelijkheden om te targeten.
Na het vinden van de juiste groep volgt een nieuwe uitdaging: het vinden van de juiste content. Voordeel is dat je direct kunt testen of jou content past binnen de groep: het aantal keren dat je post wordt geliked en/of gedeeld spreekt boekdelen. En deze cijfers kun je gebruiken om te kijken wat scoort en wat niet. Om zo het effect met iedere post verder te verbeteren. En zo heb je meer succes door minder mensen te benaderen.
2 Reacties
Anoniem
Hoi Nick,
Heb je misschien bronnen bij de cijfers die jij gebruikt? Of heb je dit uit eigen onderzoek?
admin
Beste,
Bedankt voor de interesse in mijn blog. Bij de cijfers in het eerste deel staat een link naar de site waar de cijfers zijn gepubliceerd. De oorspronkelijke bron is: Nationale Social Media Onderzoek 2015 van Newton Research & Consultancy. De tekst daarna is op basis van eigen observatie, daarbij staan geen specifieke cijfers genoemd.
Nick Nijhuis