twee honden zitten naast elkaarHonden en katten worden meer en meer onderdeel van vakanties en uitstapjes. Ondernemers die hierop inspelen krijgen toegang tot een markt van € 27,5 miljard. Tips om de huisdierbezitters gericht te bereiken: (1) target via social media, (2) pas je site aan, (3) bezoek events om je doelgroep te ontmoeten en (4) vergeet de kassa niet.

Infographic: blue ocean recreatie en toerisme

€ 27,5 miljard voor recreatie via hond of kat

In 44% van de Nederlandse huishoudens is een hond en/of kat aanwezig. Het gaat om 3,3 miljoen huishoudens waarbinnen rekening wordt gehouden het huisdier bij het plannen van een recreatief uitstapje of vakantie. Hierdoor beïnvloeden honden en katten maar liefst € 27,5 miljard aan van de 62,2 miljard aan recreatieve bestedingen. Het aantal huishoudens met een hond of kat blijft de komende jaren stabiel en hun inkomen ligt rond modaal.

Kenmerken doelgroep honden- en kattenbezitters

Hondenbezitters zijn jaarlijks goed voor € 11,2 miljard aan uitgaven. Kenmerken van hondenliefhebbers zijn:

Door bezitters van katten wordt jaarlijks € 16,3 miljard uitgegeven aan toerisme en recreatie. De kenmerken van een kattenbezitter zijn:

Huisdier als onderdeel van het gezin

Hond close-upEr is een algemene tendens dat huisdieren steeds meer onderdeel worden van het gezin. Het gaat dikwijls al niet meer om de praktische vraag waar het dier tijdens de afwezigheid van het gezin kan worden ondergebracht. Honden en katten zijn steeds vaker onderdeel van een uitstapje of vakantie. Wat kan een recreatieondernemer doen om deze groep dierenliefhebbers te trekken? Vijf punten, in volgorde van minimaal noodzakelijk (hygiëne factor) naar onderscheidend:

  • Duidelijkheid: vermeld of hond of kat welkom is, en onder welke voorwaarden
  • Alternatieven: biedt alternatieven als het huisdier niet welkom is, zoals een pension in de buurt
  • Voorzieningen: biedt een drinkplaats, afgerasterde omgeving, omheind verblijf, etc.
  • Assortiment: biedt producten die relevant zijn voor onderweg, bijv. speeltjes, een lijn, (reis)mand, etc.
  • Activiteiten: vakantie beleven met kat of hond via spelparcours, wandeling, etc.

Kansen en bedreigingen voor marketeers

Met betrekking tot huisdieren binnen de recreatie en toerisme zijn overeenkomsten zichtbaar met eerdere ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de opkomst van vakanties compleet ingericht op kinderen of de groeiende faciliteiten voor vakanties met meerdere generaties. De verwachting is dat huisdieren ook steeds meer een groep gaan vormen waarvoor aparte activiteiten en faciliteiten beschikbaar komen. Bekijk hoe aanbieder Novasol inspeelt op gasten met huisdieren.

Kansen voor toeristisch ondernemers en marketeers

  • onderscheiden van concurrentie
  • bereidheid om extra te betalen voor huisdier
  • extra verkoop van producten voor hond of kat
  • makkelijk in te passen in bestaand proces

Bedreigingen voor recreatief ondernemers en marketeers

  • niet alle gasten houden van dieren
  • vervuiling (uitwerpselen en haren)
  • geluidsoverlast door blaffen of miauwen

Marketing voor dierenliefhebbers in vrijetijdssector

De vijf grootste uitdagingen voor ondernemers in de markt voor huishoudens met honden en katten zijn:

  • aanbod gericht onder de aandacht brengen bij gezinnen met hond of kat
  • beleid duidelijk maken aan alle gasten, ook die zonder hond of kat
  • voorzieningen, assortiment en activiteiten afstemmen op huisdieren
  • nieuwe ‘dierlijke’ gasten ook omzetten in extra inkomsten
  • processen checken en afstemmen op komst honden en katten

Tips om meer te verdienen aan huisdieren

  • Gebruik social media. Spreek de juiste doelgroep aan via interessegroepen en promotie van doelgroepgerichte content.
  • Pas je site aan. Zorg dat je site ruimte biedt voor goed vindbare en overzichtelijk informatie over honden en katten. En dat je site geoptimaliseerd is voor relevante zoekwoorden van de doelgroep honden- en kattenbezitters.
  • Bezoek events en leer over je doelgroep. Op beurzen rondom honden en katten kun je jezelf direct promoten in de doelgroep. Tegelijk kun je meer gevoel krijgen bij de behoeften en problemen van de doelgroep.
  • Denk aan de kassa. Haal extra inkomsten door waar mogelijk toeslagen te berekenen en extra inkomsten te halen uit verkopen van producten met betrekking tot huisdieren.