Wat is het verdedigbaar concurrentievoordeel? En hoe zetten we beeld in om dat te vertellen? Dit zijn de enige twee vragen bij het opzetten van een marketingcampagne. Het effect van de marketingcampagne gaat flink omhoog door de basisregels voor storytelling en het gebruik van beeld te volgen. En dan kun je een regio 6 keer zo groot als Nederland in 1 minuut in beeld brengen.
Niet vragen of het kan, maar hoe het kan
De hoogtepunten van een gebied ruim 6 keer zo groot als Nederland in 1 minuut laten zien, kan dat? Dat is niet de juiste vraag vanuit marketingoogpunt. De vraag moet zijn: hoe doen we dat? Want de consument is, zeker online op internet, vluchtig en kijkt geen lange video’s.
De juiste vragen voor effectieve marketingcampagne
Voor een effectieve marketingcampagne zijn twee vragen van belang:
- wat is het verdedigbaar concurrentievoordeel dat je wil laten zien?
- hoe maken we daarvan een aantrekkelijk verhaal (storytelling)?
Het verdedigbaar concurrentievoordeel geeft aan welke onderdelen van het product of de dienst voor afnemers relevant zijn én moeilijk te kopiëren voor concurrenten. De tweede vraag gaat over de verpakking(en): in welke vorm presenteren we de content en welke media slagen er het best in die vorm bij de doelgroep te krijgen? Al jaren is een trend zichtbaar waarbij (bewegend) beeld belangrijker wordt in communicatie. Mensen laten zich afschrikken door lange teksten en bepalen voornamelijk op basis van beeld of ze de moeite nemen te lezen of ernaar te luisteren.
Effectief beeld en video inzetten bij storytelling
Over het gebruik van teksten in marketing en communicatie wordt vaak uitgebreid nagedacht. Helaas is de aandacht voor het gebruik van afbeelding en/of video vaak wat minder. Door enkele basisregels te volgen voor gebruik van afbeeldingen en video’s gaat het effect al flink omhoog:
- laat mensen zien, het liefst met gezichten of ogen die ergens naar kijken
- gebruik felle kleuren, contrast en verrassende composities; mensen reageren op verrassende situaties
- pijlen en wegen doen het ook goed, vanuit onze natuurlijk neiging die te volgen
Bekijk nog meer tips voor effectief inzetten van beeld voor storytelling in een eerder artikel.
Voorbeelden van scherpe en effectieve storytelling
Storytelling draait om het stellen van de juiste vragen in het geven van scherpe antwoorden. En zo krijg je een video die in 1 minuut laat zien wat Oregon biedt voor mensen die op zoek zijn naar natuur, avontuur en outdoor sport. Ondanks, of wellicht juist dankzij, het feit dat het met een oppervlakte van 255.000 vierkante kilometer 6 keer zo groot is als Nederland.
Geef een reactie