Twee regenbogen in landschapIn de moderne westerse wereld staat blauw voor zakelijk en koel. Rood is juist de kleur van passie en liefde. Kennis van de associaties die kleuren oproepen helpt om het gewenste imago te creëren. Kies je doelgroep, bepaal wat je wilt uitstralen en kies je kleur voor succes.

Een kleur zegt meer dan 1000 woorden

Kleuren roepen allerlei associaties en gevoelens op. Wélke gevoelens een kleur oproept is afhankelijk van de cultuur en tijd waarin je leeft. Ook intensiteit van de kleur is van belang: hoe lichter de kleur, hoe zachter het gevoel en de uitwerking. Hoe kun je kleuren gebruiken om je bo0dschap te versterken en kracht bij te zetten?

Hoe minder kleuren, hoe beter je marketing

Een passende keuze van kleuren voor de huisstijl is belangrijker dan veel mensen denken. Bekende merken letten dan ook sterk op kleurgebruik. Omdat iedere kleur zijn eigen associaties oproept geven teveel kleuren tegenstrijdige signalen. Dat maakt je boodschap minder sterk. Voor een sterk merk is het essentieel een of hooguit twee kleuren te kiezen en die terug te laten komen in alle uitingen. Welke kleuren dat zijn hangt af van de gevoelens die wilt oproepen. De gevoelens die de diverse kleuren en kleurvarianten oproepen zijn hieronder op twee assen uitgezet:

De associaties die kleuren oproepen

De associaties per kleur op een rij:

Rood past bij een imago gebaseerd op:

  • kracht en macht
  • warmte en energie
  • actie en passie

Oranje past bij een imago gebaseerd op:

  • humor en positiviteit
  • luisteren en begrip
  • creativiteit en plezier

Geel past bij een imago gebaseerd op:

  • intelligentie en onderwijs
  • communicatie en contact
  • zelfkennis en intelligentie
  • warmte en zon

Groen past bij een imago gebaseerd op:

  • ontspanning en kalmte
  • evenwicht en vertrouwen
  • harmonie en groei

Blauw past bij een imago gebaseerd op:

  • integriteit en wijsheid
  • trouw en waarheid
  • rust en afstand

Zwart past bij een imago gebaseerd op:

  • kracht en invloed
  • afstand en magie
  • mysterie en duister

Meer kleur geeft ook meer waarde

Naast de kleur zelf, bepaald ook intensiteit van de kleur welke associatie wordt gelegd. De meer donkere en ‘volle’ kleuren worden roepen gevoelens als ‘luxe’ en ‘stijlvol’ op. De lichtere varianten worden juist geassocieerd met eenvoud en functionaliteit. Een bedrijf dat betrouwbaar maar laagdrempelig over wil komen kan bijvoorbeeld beter voor lichtblauw dan voor donkerblauw.Een nuance in kleur is meer dan een nuance

De nuance is meer dan een nuance

Hoe zachter de kleur, hoe zachter het gevoel en de uitwerking. Omgekeerd geldt hoe harder de kleur, hoe duidelijker het gevoel en hoe krachtiger de uitwerking. Dit is waarom actiegerichte ketens vaak (bloed)rood in hun huisstijl hebben. En om exact dezelfde reden accounts en advocatenkantoren vaak de kleur (licht)blauw in hun huisstijl voeren.

Kies de kleur(en) die bij jou en je klant passen

Welke kleur je kiest hangt af van wat je wilt uitstralen en welke klanten je zoekt. De antwoorden op de volgende vragen helpen om de juiste kleur te kiezen:

  • wat is mijn boodschap, en wat ik uitstralen?
  • wie is mijn ideale klant?
  • wie zit er in je doelgroep?

Coca-Cola gebruikt bijvoorbeeld fel rood (kracht, actie en passie) en de neutrale kleur wit. Mc Donalds is juist van rood naar groen (ontspanning, vertrouwen, duurzaam) gegaan. Lees op andere sites meer voorbeelden van inzet van kleur voor marketing en imago. Doe er je voordeel mee bij de keuze van een kleur in je huisstijl.