Websitebezoekers bij elkaar op de siteMeer websitebezoekers trek je met (1) social media, (2) e-mail, (3) zoekmachineoptimalisatie (SEO), (4) video en (5) free publicity. Er zijn diverse hulpmiddelen om de genoemde kanalen effectief in te zetten. Zorg dat je aankondigingen kort zijn en de juiste zoekwoorden bevatten. Gebruik daarnaast  goede afbeeldingen, infographics en video. Ook hierbij is het gebruik van de juiste sleutelwoorden in titels en onderschriften erg belangrijk.

Websitebezoekers maken het de moeite waard

Je verwacht meer website bezoekers, want je hebt een razend interessant blog, artikel, infographic of video gepost op je site. Vol verwachting houdt je de bezoekersaantallen op je site in de gaten. Want die uren werk wil je graag beloond zien. Helaas blijft het aantal websitebezoekers ver achter bij de verwachtingen. Gelukkig zijn er diverse manieren om je doelgroep alsnog naar je site te krijgen:

  • gebruik social media
  • zet e-mail in
  • check op SEO
  • denk aan video en infographics
  • vergeet free publicity niet

Websitebezoekers via social media

Wanneer heb je voor het laatst iets gepost en op welke social media? Social media zijn bij uitstek de plaats om mensen met interesse in je site en je content actief te te wijzen op je post. In het enthousiasme om iedereen te overtuigen naar de site te gaan wordt de ene na de andere regel met tekst toegevoegd aan de aankondiging. Maar veel tekst schrikt juist af. Beschrijf in hooguit twee zinnen  wat de lezer mag verwachten en waarom hij of zij dat niet mag missen. Bijvoorbeeld: ‘lees deze 5 tips om bezoekers naar je website te trekken. Je berichten krijgen altijd de aandacht die ze verdienen’. Gebruik de tijd die je nu niet besteed aan schrijven voor het vinden van een pakkende afbeelding die je bij je aankondiging plaatst. En beperkt je niet tot de eigen social media, maar post je aankondiging ook in relevante groepen op social media.

Meer websitebezoekers dankzij e-mail

Wie denkt dat e-mail de afgelopen jaren minder belangrijk is geworden heeft het mis. Sterker nog: e-mail blijkt nog altijd het meest effectieve kanaal om mensen te bereiken én ze aan te zetten tot actie. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen aankondigingen en aanbiedingen het liefst per e-mail ontvangen. Dat geldt voor jong en oud. Schoon je database op, selecteer relevante e-mail adressen en maak werk van je nieuwsbrief. Mooie bijkomstigheid is dat ook hier geldt: ‘less is more’. De tekst die je hebt geschreven voor social media kan hier prima weer worden gebruikt. Net als de foto.

SEO en Google zorgen voor websitebezoekers

Onderzoek welke (combinaties van) zoekwoorden mensen gebruiken die je wilt bereiken met je blog, artikel, infographic of video. De Zoekwoordplanner van Google is hierbij een handig hulpmiddel. Deze geeft suggesties voor combinaties van woorden op basis van je site en door jouw ingegeven onderwerp(en). En je kunt per combinatie van woorden zien hoe groot de concurrentie is. Hiermee kun je zelf een ‘rustige omgeving’ kiezen met minder concurrentie op de door jou gekozen woorden voor website bezoekers. Een ander handig middel om concurrenten te ontwijken is kijken hoeveel pagina’s jouw zoekwoorden in de titel hebben. Dit kan door in Google in te tikken ‘allintitle: combinatie van zoekwoorden’. Bijvoorbeeld: allintitle: NickLink.

Video en Youtube jagen websitebezoekers aan

Inmiddels heeft Youtube de positie van 2e zoekmachine van Nederland veroverd. Achter (uiteraard) Google. Binnen Google is het ook mogelijk op video’s te zoeken. Bijvoorbeeld over meer bezoekers op je website. Vergeet daarom niet, indien beschikbaar, ook een video te embedden bij je tekst. Uiteraard is het ook bij de video van belang te zorgen dat in de titel en in de beschrijving de juiste zoekwoorden worden opgenomen.

(Free)publicity brengt websitebezoekers

Tot slot: in alle geweld van social media, SEO en e-mail wordt free publicity regelmatig over het hoofd gezien. Met ‘free publicity’ bedoel ik gratis publiciteit via on- en offline kanalen van derden. Acties die helpen om aandacht te krijgen voor een blog, artikel, infographic of video op je site zijn:

  • persberichten versturen naar relevante media
  • optreden als expert in de media of op congressen
  • gastblogs schrijven en reacties plaatsen

Dit laatste draagt ook ook meteen bij aan linkbuilding, zeker als het op platformen is die toonaangevend zijn op jouw onderwerp.