De Online Marketingfunnel toont dat prospects zes fasen doorlopen voor ze terugkerende klant worden. Deze fasen zijn (1) bezoeken, (2) boeien, (3) beslissen, (4) bestellen, (5) betalen en (6) binden. Hoe beter de organisatie de Kern Succes Factoren (KSF’s) invult, hoe lager de uitval in elke fase. De Kritieke Proces Indicatoren (KPI’s) laten zien of organisatie ‘in de roos’ schiet bij het invullen van KSF’s. De organisatie heeft hierdoor altijd realtime inzicht in resultaten die worden geboekt. Bovendien is hierdoor ook direct duidelijk waar moet worden bijgestuurd als resultaten achterblijven.
Fasen in de Online Marketingfunnel
Veel marketingplannen zijn opgebouwd volgens het SOSTAC model: Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Actions en Control. Dit betekent dat je een heldere online marketingstrategie nodig hebt. Alleen dan kom je via een online marketingfunnel tot effectieve, concrete en meetbare acties. En kun je gericht Kern Succes Factoren (KSF’s) opstellen om een bezoeker te veranderen in een terugkerende klant. Voor deze funnel gebruik ik de indeling in 6 fasen van Visser & Sikkenga uit 2012:
- Bezoeken
- Boeien
- Beslissen
- Bestellen
- Betalen
- Binden
Aan elk van deze fasen koppel ik een of meerdere KSF’s. Dit om een vertaling te maken van de online marketingstrategie / het e-marketingplan naar concrete marketingacties. Naast de Marketingfunnel biedt ook het 4C-model houvast om strategie te vertalen naar acties.
Voorkomen dat je trechter een vergiet wordt
De online marketingfunnel is een trechter. Hij begint breed en richt zich op bezoekers uit de gehele doelgroep (de prospects). Het doel is zoveel mogelijk bezoeken vanuit de doelgroep te genereren, door de verschillende fasen van de trechter te leiden en uiteindelijk te binden tot terugkerende klanten. Uitdaging is het ‘uitvalpercentage’ in iedere fase zo klein mogelijk te houden. En zo voorkomen dat je trechter een vergiet wordt. Hierbij helpt een CRM-strategie. Onderstaande figuur geeft dit weer:
Online Marketingfunnel met 6 fasen
Kern Succes Factoren vertalen in acties
In elke fase van de online marketingfunnel zijn een of meer Kern Succes Factoren (KSF’s) van belang. Deze kunnen worden afgeleid uit de marketingstrategie. In de fase ‘Bezoeken’ is een belangrijke KSF bijvoorbeeld ‘Naamsbekendheid’. De KSF ‘Naamsbekendheid’ kan worden doorvertaald in concrete acties. Een actie kan zijn ‘vindbaarheid op trefwoorden ‘X’ en ‘Y’ in Google verbeteren’.
Succes van iedere actie meten
Als een concrete actie is benoemd, kan hier een meetbare variabele en een doelstelling aan worden gekoppeld. Bij het hierboven gegeven voorbeeld is een meetbare variabele ‘het aantal bezoekers op de site afkomstig van Google’. En een doelstelling kan zijn ‘het aantal bezoekers afkomstig van Google met 25% verhogen binnen 2 maanden’. Op deze manier wordt objectief vastgesteld hoe succesvol iedere actie is. Het verband tussen de strategische doelstelling, Kern Succes Factoren en Kritieke Proces Indicatoren is weergegeven in onderstaande figuur:
Verband strategische doelstelling, Kern Succes Factoren en Kritieke Proces Indicatoren
Continu inzicht in resultaat E-marketing strategie
De geformuleerde concrete acties en meetbare resultaten zijn Kritiek Proces Indicatoren (KPI’s). Ze geven continu inzicht in mate waarin de doelen worden gehaald. En vormen het kentallen die met andere organisaties en/of (branche) gemiddelden kunnen worden vergeleken. En omdat deze KPI’s zijn afgeleid van de KSF’s geven ze een beeld van de mate waarin de strategische doelen worden gehaald. De organisatie heeft hiermee een realtime dashboard met cijfers over het succes van de lopende strategie. En kan hierop snel bijsturen waar nodig.
Voorbeelden van KSF’s en KPI’s per fase
Hieronder is per fase aangegeven welke KSF’s er kunnen geworden geformuleerd en welke KPI’s (concreet meetbare acties) daaraan kunnen worden gekoppeld. Dit is een algemeen voorbeeld. Uiteraard kan dit voor jouw specifieke Online Marketingfunnel worden aangepast of uitgebreid.
Fase 1: Bezoeken
KSF’s:
- bekendheid
- betrouwbaar imago
- bereikbaarheid
- bereik onder nieuwe klanten
KPI’s
- bezoeken in aantallen en per bron
- beoordeling sentiment op social media
- bezoeken en bounces per soort apparaat
- bezoeken van nieuwe bezoekers
Fase 2: Boeien
KSF’s:
- boeien met relevante en unieke informatie
- belofte van meer aantrekkelijk content na iedere klik
- beheren en updaten aanbod
- belonen met fun en verrassingen
KPI’s
- bekeken aantal pagina’s per bezoek
- bezoekduur totaal en per pagina
- bouncerate gemiddeld en per pagina
- bezoekers gaan interactie aan en delen content
Fase 3: Beslissen
KSF’s:
- beoordelingen en positieve reviews op eigen en andere sites
- begrijpelijke product- en prijsinformatie
- bereikbaarheid klantenservice en FAQ-sectie
- bezorgtijden passen bij levensstijl doelgroep
KPI’s
- beoordelingen / reviews in aantal en sentiment
- bepaling Net Promotor Score (NPS)
- beheer vragen aantal en aard van vragen klantenservice
- beoordeling bezorgtijden en -punten
Fase 4: Bestellen
KSF’s:
- bestelgemak
- beschikbaar voor ieder soort apparaat
- betrouwbaar
- betaalbaar
- belonen bij bestellen
KPI’s
- benodigde tijd voor doorlopen bestelproces
- bestellingen (%) afgebroken per soort apparaat
- betrouwbare en onafhankelijke keurmerken
- betaalde prijs in verhouding tot concurrentie
- bonbedrag gemiddeld
Fase 5: Betalen
KSF’s:
- betaalmogelijkheden
- betrouwbaarheid
- betaalgemak
- beheer betalingen bij retouren
KPI’s
- betalen via methoden die doelgroep wenst
- beoordeling betrouwbaarheid betaalproces
- begrip voor betaalproces bij afnemers
- betaling snel terugstorten bij retourzending
Fase 6: Binden
KSF’s:
- bestelling juist en op tijd afgeleverd
- beleving op de site én bij aflevering
- binding met het merk
- beoordeling als een 9+ ervaring
KPI’s
- bestellingen (%) juist en tijd uitgevoerd
- bezoekers die terugkeren
- beoordelingen op klanttevredenheid en loyaliteit
- bezoekers die opnieuw bestellen
Controleren of doelen realistisch en haalbaar zijn
De laatste stap in je online marketingstrategie / e-marketingplan is vaststellen of alle doelstellingen in evenwicht zijn. Is er een evenwichtige verdeling tussen doelstellingen op het gebied van online, klant, organisatie en financiën? En zijn ze voldoende op elkaar afgestemd zodat iedere doelstelling haalbaar is binnen de randvoorwaarden van kennis en middelen? De Online Scorecard biedt antwoorden op deze vragen.
21 Reacties
Volg e-marketing stappen en schrijf online marketingplan
[…] die bijdragen aan de eerder geformuleerde doelstellingen en het kernprobleem. En kun je gericht Kern Succes Factoren (KSF’s) opstellen om een bezoeker te veranderen in een terugkerende klant. Een funnel kun je indelen in de […]
Lees hoe Online Scorecard succes e-marketing vergroot
[…] Online Scorecard laat zien of de strategie en invulling van de concrete acties in de marketingfunnel op korte- en lange termijn effectief zijn. De scorecard weegt vier soorten doelen ten opzichte van […]
Omgaan met de cookiewet en persoonsgegevens. Wat kan en wat niet?
[…] bijdragen aan de succes. Vervolgens vertaal je dat naar concrete doelstelling en acties via je online marketingfunnel. En dan kan zomaar blijken dat lang niet alle gegevens nodig […]
Zakelijke klanten vinden. Zie wie je site bezoekt en waarvoor
[…] alle inspanningen zijn veel online marketeers al blij als uiteindelijk 2% van alle bezoekers de online marketingfunnel doorloopt en een van bovenstaande doelen voltooid. Ofwel: van 98% van de bezoekers hebben ze nog […]
Rendement uit content en social media via testen, targeting en 'touch'
[…] of doelen zijn gehaald, en bij welke waarde het doel ook gehaald is. Je gaat je marketingdoelen of kritische succesfactoren (KSF’s) vertalen naar kritieke procesindicatoren […]
Verspil geen tijd. In 9 stappen naar een effectief social media content plan
[…] Bij elk van de doelen formuleer je een of meer Kern Succes Factoren (KSF’s). Bij het doel ‘marktaandeel veroveren op een nieuwe markt’ is een belangrijke KSF bijvoorbeeld ‘Naamsbekendheid’. De KSF ‘Naamsbekendheid’ kan worden doorvertaald in concrete indicatoren. Een indicator kan zijn ‘vindbaarheid op trefwoorden ‘X’ en ‘Y’ in Google verbeteren’. Dit is dan een kritieke proces indicator (KPI). Wanneer deze SMART wordt gemaakt kan objectief worden vastgesteld in hoeverre acties bijdragen aan het doel. Bijvoorbeeld ‘het aantal bezoekers afkomstig van Google met 25% verhogen binnen 2 maanden’. Het verband tussen de strategische doelstelling, Kern Succes Factoren en Kritieke Proces Indicatoren is weergegeven in onderstaande figuur en beschreven in een artikel op deze site: […]
Niet afronden bestelling webshop en verlaten winkelwagen voorkomen
[…] eKomi of Feedback Company. Sociale bewijskracht is succesvol in iedere fase van de online marketing funnel. Klanten in de fase van bestellen en betalen zijn bijna aan het eind van de funnel. Herhaal de […]
Marketing automation platform met mailchimp succesvol inzetten
[…] succes van marketing automation is te verklaren vanuit de marketingfunnel. Marketing automation stimuleert de klant de fasen in de funnel (sneller) te doorlopen. De funnel […]
Website check SEO en conversie optimalisatie. Alles voor je op een rij
[…] ook aankoopmogelijkheden aan toevoegen. En nog wel meer. Wat hangt ook af van je KPI’s. De KPI’s bepaal je op basis van je marketing- en/of organisatiedoelen. Zodat je weet of je bijdraagt aan het behalen van de organisatiedoelen. En waar je moet […]
Google Adwords Ads tips voor succesvol opzetten campagnes, bieden en targeten
[…] Interessanter is de vraag hoeveel je per dag of maand wilt investeren. In principe zou je het budget kunnen blijven verhogen totdat de kosten van de advertenties hoger worden dan de extra inkomsten uit die advertenties. Cruciaal voor het bepalen van het (dag)budget is daarom inzicht in de waarde van de doelen die je hebt gesteld en goede metingen om te bepalen of die doelen ook worden behaald. De eerste stap is daarom meetbare doelstellingen, succesfactoren (KSF’s) en proces indicatoren (KPI’s) bepalen. […]
E-mail marketing automation in Mailchimp. Tips uit de praktijk voor je op een rij
[…] tot meer conversie heeft onderzoek aangetoond. Het zorgt dat een groter deel van de klanten de marketingfunnel doorloopt. Waardoor het aantal micro-conversies stijgt en aankopen toeneemt. Ook kan (e-mail) […]
ROI online campagne berekenen en verhogen. Beoordeel kanalen op rendement
[…] te geven op de vraag ‘ROI online campagne berekenen’, hoe doe ik dat? Daarbij speelt de marketingfunnel een belangrijke […]
Vergelijkers online als verkoopkanaal - NickLink. Online
[…] van een online vergelijker zijn ver in hun marketingfunnel . Ze hebben al besloten dat ze een product gaan aanschaffen. De vraag is alleen nog van welke […]
LinkedIn automation zet leads om in klanten en omzet - NickLink. Online
[…] je marketingfunnel met potentiële klanten. Blijf zichtbaar bij bestaande relaties. En verlaag, als gevolg van het […]
Online marketing adviesbureau mkb kiezen - NickLink. Online
[…] welke doelen streef je na in elke fase van je marketingfunnel? […]
Marketing automation tools mét tips van de specialist - NickLink. Online
[…] spelen ze in op de customer journey van de klant. Wat leidt tot meer klanten. Die de marketingfunnel ook nog eens sneller doorlopen. En zelf houdt je meer tijd over om echt persoonlijke relaties op te […]
Marketing specialist digital marketing bureau vinden - NickLink. Online
[…] met KPI’s en een plan om resultaat te […]
Growth hacking tips van een growth hacker - NickLink. Online
[…] en optimaliseer je je inspanningen. En dat begint met meten van je resultaten. Hiervoor is de online marketingfunnel een belangrijk […]
Linkedin Ads inzetten met succes - NickLink. Online
[…] een succesvolle LinkedIn ads campagne zijn heldere doelen. Doelen, bij voorkeur uitgesplitst naar KPI’s, maken het mogelijk tussendoor en achteraf te bepalen hoe succesvol de campagne […]
Algoritmes en personalisatie, gevaar of niet? - NickLink. Digital marketing
[…] via feedback De feedback bestaat uit een effectiviteitsscore op het behalen van doelen, en KPI’s. Bijvoorbeeld minimaal een 8 voor het eten. Of het aantal bekeken berichten of klikken op […]
Privacy Protection Assessment (PIA) AVG foutloos doen - NickLink
[…] is voor effectieve feedback, draait het bij commerciële partijen om een customer journey of marketingfunnel met effectieve communicatie. Waarvoor eveneens een compleet beeld onmisbaar […]