De customer journey omvat alle contactmomenten (de touchpoints) met de klant. Het is een ‘klantreis’ langs momenten waarop hij of zij iets ziet, hoort, leest, vraagt, etc. over je product. Een klant gebruikt doorgaans (lang) niet alle touchpoints die een organisatie biedt. Er bestaat dan ook niet ‘één klantreis’ voor alle klanten. Met behulp van CRM stem je de reis af op iedere individuele klant. Zodat hij of zij altijd een optimale beleving heeft.
Customer journey of klantreis naar jouw kassa
Een customer journey of klantreis laat zien welke ‘reis’ je klant is maakt voordat bij jou de kassa rinkelt. Inzicht in deze ‘klantreis‘ of ‘customer journey’ biedt de mogelijkheid in elke fase in te spelen op de wensen en behoeften. Hierbij worden verschillende fasen onderscheiden. Om ze makkelijk te onthouden, beginnen ze in mijn model allemaal met een ‘A’:
- Aandacht: zorgen dat je boodschap wordt opgemerkt
- Afweging: de klant helpen bij het maken van de afweging
- Actie: aanmoedigen tot het doen van een aankoop of een andere actie
- Altijd: herhaalaankopen stimuleren en vaste klant maken
- Advocaat: de klant aanmoedigen product / dienst te promoten bij relaties
De contactmomenten of touchpoints
In een klantreis worden alle contactmomenten met de klant opgenomen. Deze contactmomenten worden ook wel touchpoints genoemd. Een contactmoment is elk moment dat de klant interactie met je heeft. Dat kan in een winkel zijn, op de website, via een e-mail of door een reclame-uiting. Want ook dat laatste beïnvloed of de klant een vervolgstap neemt. En zo ja, welke. Hieronder zijn de fasen en touchpoints die daarbij (kunnen) horen weergegeven:
Voorbeeld van een klantreis of customer journey
Je kunt de klantreis / customer journey zien als een radar. Soms komt de klant in beeld bij een bepaald touchpoint en verschijnt een ‘stip’ op de kaart. Het is belangrijke al die ‘stippen’ (de touchpoints) in kaart te hebben. Alleen dan kun je zorgen dat je storytelling klopt. Dat je de klant altijd hetzelfde verhaal vertelt. Ongeacht waar en hoe je contact met hem hebt.
Het juiste touchpoint op het juiste moment
De interacties / touchpoints variëren van massaal en anoniem tot interactief en persoonlijk. Welk touchpoint geschikt is hangt af van:
- de voorkeur van de klant (tip: persona’s geven hier inzicht in)
- de boodschap die je wilt overbrengen
- de aard van je product
Klanten verschillen in voorkeur voor touchpoints. De een gaat liever naar een winkel, de ander oriënteert zich uitgebreid op reviewsites en een derde gaat direct naar de webshop. Persona’s helpen om inzicht te krijgen in de voorkeuren van een klant. Daarnaast kun je een emotionele boodschap wellicht beter verpakken in een video of radiospot dan in een persbericht. Tot slot is het makkelijker iemand informeren over zijn financiële mogelijkheden in een persoonlijk contact dan via een Point-of-Sale (POS) actie. Daarom is het belangrijk een beeld te hebben van verschillende soorten interacties met de klant die je aanbiedt.
Customer Journey of klantreis naar soort interactie
Ieder zijn eigen customer journey
Klanten verschillen in voorkeur voor touchpoints. De klant kiest de touchpoints die bij hem of haar passen. Een klant benut zelden alle mogelijke touchpoints. Er bestaat dan ook niet ‘één klantreis’ voor alle klanten. Iedere klant heeft zijn eigen reis. Wat je wilt is voor iedere individuele klant zien welke pad hij of zij aflegt. Waar de ‘stippen’ van de klant op de kaart staan.
Klantreizen clusteren en CRM-strategie
Voor inzicht in de acties van een individuele klant is een CRM-strategie onmisbaar. Dan worden alle meetbare contactmomenten vastgelegd. En kun je patronen herkennen in de volgorde van touchpoints die klanten gebruiken. Zo kun je voor een individuele klant de customer journey in kaart brengen. Je vult dan alle contactmomenten in. Sommige (zoals reclame) zijn niet direct terug te herleiden. Maar kunnen wel worden toegevoegd op basis van onderzoek. Het feit dat het niet direct te meten is mag geen reden een relevant touchpoint niet te benoemen. Onderstaand een voorbeeld van een klantreis van een individuele klant:
Voorbeeld individuele klantreis of customer journey
Dit overzicht is ook erg bruikbaar voor binnen de CRM-strategie. Dit maakt namelijk inzichtelijk welke patronen er zijn. Op basis daarvan kan zowel de beleving als de informatieverstrekking via deze kanalen op elkaar worden afgestemd. De klant heeft dan altijd dezelfde beleving en hoeft nooit dingen twee keer door te geven.
Bouwen aan segmenten en omnichannel strategie
Op basis van statistische (cluster)analyse kunnen individuele klantreizen worden geclusterd in groepen. Op deze manier kan het klantenbestand worden gesegmenteerd op basis van de customer journeys / klantreizen die ze maken. En kunnen touchpoints beter worden toegerust voor hun rol binnen de customer journey of klantreis. Om zo tot een sterke omnichannel strategie te komen.
18 Reacties
Eén persona biedt meer waarde dan complete doelgroep
[…] soort klant zijn eigen klantreis of customer journey […]
Ken de taal van je klant, voorkom verlies via communicatiekloof
[…] die zich verdiept in zijn klant, kijkt naar zijn gebruik van taal en speelt hier bij ieder contactmoment op in. Hierbij zijn persona’s een goed hulpmiddel om persoonlijkheid, houding en gedrag van […]
Haal meer conversie met e-mail en CRM. Tips en video
[…] in mijn verhaal staat de e-mail journey. Een model dat ik heb gebaseerd op de customer journey. Het model is hieronder […]
Website Copywriter Odivius
Zeer interessant en uitgebreid artikel!
Bedankt Nick!
Customer Journey maken en Persona opstellen. Zie tips en tools
[…] customer journey maken is een veelgebruikt en succesvol middel om inzicht te krijgen in je klant. De techniek om een […]
Verdubbel je kliks met marketing automation. Tips voor hogere CTR
[…] in het contactcenter heeft dan bijvoorbeeld ook beschikking over de complete historie (en customer journey tot dan toe) wanneer de klant belt. De uitdaging bij marketing automation is drie, van oudsher […]
Rendement uit content en social media via testen, targeting en 'touch'
[…] naar de website vanaf social media met 10 procent verhogen’ een doel zijn. Zo zijn er in de customer journey voor iedere fase doelen en bijpassende kpi’s te bedenken. Deze kunnen verschillen tussen […]
Niet bovenaan Google op keywords? Zie SEO zoekwoorden voor je website
[…] een specifiekere zoekopdracht plaatsen al beter waar ze naar op zoek zijn. Ze zijn al verder in hun customer journey / het aankoopproces, wat de conversie verhoogt. Onderstaande grafiek laat zien dat meer dan 70% van […]
User experience analyse (UX) en tips voor user experience design
[…] doel van de gebruiker hangt samen met de fase in de customer journey. Bij een bezoeker die nog aan het begin staat ligt het zwaartepunt op inspiratie en informatie. Wie […]
Alternatief voor Facebook, klanten werven zonder Facebook
[…] plek in de customer journey bepaalt wat de alternatieven voor facebook zijn. Facebook en andere social media hebben in grote […]
Voice search seo voor behoud vindbaarheid op gesproken zoekopdracht
[…] de opkomst van de Smartphone is de customer journey te verdelen in steeds meer micromomenten. Korte momenten waarop de klant snel even de telefoon […]
Verschil tussen app en website. Gebruik een app als je niet wilt verkopen
[…] en websites lijken door nieuwe technieken steeds meer op elkaar. Hun toepassing en rol in de customer journey verschilt […]
ROI online campagne berekenen en verhogen. Beoordeel kanalen op rendement
[…] websitebezoeker zet voor het doen van een bestelling (en betaling). Deze zijn weer afgeleid uit de customer journey die iedere kant doorloopt. Het is niet toevallig dat de marketingfunnel in e vorm van een trechter […]
Marketing automation tools mét tips van de specialist - NickLink. Online
[…] spelen ze in op de customer journey van de klant. Wat leidt tot meer klanten. Die de marketingfunnel ook nog eens sneller doorlopen. En zelf houdt […]
Prijsstrategie in je marketingmix vergroot online effect - NickLink. Online
[…] basis van iedere prijsstrategie ligt bij de doelgroep. Waar in de online customer journey wordt prijs een issue? Het is zelfs heel goed denkbaar dat op basis van prijsgevoeligheid […]
Linkedin Ads inzetten met succes - NickLink. Online
[…] bij het maken van een nieuwe campagne ook een doel te selecteren. In de balk bovenin herken je de customer journey. Van aandacht krijgen (zichtbaar zijn), via afweging (consideration) tot aankoop (conversies). Op […]
Marketingvlinder verbindt customer journey - NickLink. Digital marketing
[…] én de strategie: worden signalen goed opgepikt en omgezet in een succesvolle koers? Wordt die seamless customer journey gerealiseerd? Komt de story telling […]
Privacy Protection Assessment (PIA) AVG foutloos doen - NickLink
[…] volledig beeld essentieel is voor effectieve feedback, draait het bij commerciële partijen om een customer journey of marketingfunnel met effectieve communicatie. Waarvoor eveneens een compleet beeld onmisbaar […]