404 Page not found melding‘Dode links’, beter bekend als ‘404 page not found error’ zijn een grote ergernis. Om die reden geeft Google strafpunten aan sites met gebroken links. Gebruik daarom altijd een 301-redirect als je een url wijzigt. Met Screaming Frog kun je je site gratis checken op dode links. En op tal van andere zaken die voor je Google ranking van belang zijn. Zoals je koppen (h1, h2), metatags, page titles, etc.

Weg Google ranking door 404 not found error

Hoewel sommigen er heel creatief mee omgaan zijn ‘dode links’ een ergernis voor veel internetgebruikers.  Een ‘404 not found‘, ‘404 page not found’ of ‘404 not found error’ wil je dan ook niet tonen aan bezoekers van je site. Google weet ook dat gebruikers hier een hekel aan hebben, en dode of gebroken links leveren dan ook strafpunten op. Ofwel: een gebroken of dode link zorgt voor een lagere Google ranking.

Melding ‘404 page not found’ voorkomen

Zowel voor je bezoekers als voor je Google ranking is het belangrijk 404-meldingen te voorkomen. Aan de andere kant is het voor je Google ranking weer goed veel interne en externe links te hebben. Hoe meer links, hoe groter echter ook het risico dat het een keer misgaat. Dode of gebroken links ontstaan op de volgende manieren:

  • de url wordt niet goed overgenomen op de site
  • de url van de pagina waarnaar wordt verwezen is later gewijzigd

Let hierbij op het tweede geval: dit betekent dat doordat een andere site een url wijzigt en geen 301-redirect gebruikt, jouw site strafpunten krijgt van Google vanwege een ‘404 not found error’. Oneerlijk, maar waar!

301-redirect voorkomt gebroken en dode links

Overigens gaat het ook vaak genoeg binnen de site zelf mis. Dan wordt bijvoorbeeld vanuit SEO-overwegingen een url aangepast, maar wordt vergeten ook interne links aan te passen. Dit betekent dat interne verwijzingen niet meer werken. Maar ook dat inbound links vanaf andere sites niet meer kloppen. Dat kost je bezoekers. En de verwijzende site krijgt strafpunten. Iedereen verliest. Maak daarom altijd gebruik van een 301-redirect als een url wordt aangepast. Met zo’n 301-redirect leidt je het verkeer dat op de url binnenkomt meteen door naar de nieuwe url. Bovendien is een 301-redirect vrij eenvoudig aan te maken.

Interne- en externe links checken met Screaming Frog

Screaming Frog is een handige en in beginsel gratis te downloaden tool om je eigen of andermans site snel te scannen op dode of gebroken links. In onderstaande video een korte kennismaking en instructie.

Naast informatie over interne en externe links vertelt Screaming Frog nog veel meer over websites. Door op de verschillende tabjes in het dashboard te klikken krijg je te zien:

  • welke URL’s er binnen het domein vallen
  • wat de titel van iedere pagina is
  • welke metatag iedere pagina heeft
  • de meta zoekwoorden van iedere pagina
  • de h1 en h2 koppen die worden gebruikt
  • welke afbeeldingen er op de site staan

Erg handig om bijvoorbeeld te kijken op welke zoekwoorden een pagina is geoptimaliseerd. Of juist om te zien waar nog kansen liggen om je SEO verder te verbeteren.

Hieronder een impressie van het Screaming Frog dashboard met de diverse tabs:

Screaming Frog dashboard '404 page not found' meldingen

Dashboard Screaming Frog met tabs

Screaming Frog is hiermee een heel handige tool om je site te controleren op tal van zaken die voor SEO en je Google ranking van belang zijn.