Silhouet van een man met vraagteken. Wie is je zakelijke prospect en zakelijke klant?Weet vanuit welke organisaties de bezoekers op je site komen. En niet alleen bij de 2% die gegevens achterlaat. Dankzij Google Analytics krijg je inzicht in vanaf welke netwerken en netwerkdomeinen bezoekers afkomstig zijn. Dat kan door gebruik te maken van het standaardrapport ‘Netwerk’ met de juiste filters. En op meer structurele basis door gebruik te maken van Aangepaste rapporten. De vereiste configuraties zijn te downloaden. Je krijgt een beeld van welke zakelijke klanten je site bezoeken, wat die bezoekers doen en welke acties ze uitvoeren.

Niet alleen afhankelijk van achterlaten gegevens

Ondernemers geven bij mij vaak aan dat een van de doelen van hun online activiteiten is ‘gegevens verzamelen om in contact te komen met mogelijke klanten’. Beproefde methoden om gegevens te verzamelen zijn:

Ondanks alle inspanningen zijn veel online marketeers al blij als uiteindelijk 2% van alle bezoekers de online marketingfunnel doorloopt en een van bovenstaande doelen voltooid. Ofwel: van 98% van de bezoekers hebben ze nog geen idee wie het zijn.  Voor zij die (deels) actief in de zakelijke B2B markt biedt Google Analytics een mogelijkheid om te zien zakelijke klanten of zakelijke prospects de site bezoeken. De rapportages in Google Analytics laten zien vanaf welk ‘netwerk’ en/of ‘netwerkdomein’ de bezoeker afkomstig is. En veel bedrijven geven hun netwerk of netwerkdomein respectievelijk hun bedrijfs- of sitenaam mee. Dit geeft een beeld van de (potentiële) zakelijke klanten die de site bezoeken

Weet welke zakelijke klanten je site bezoeken

Dit is waardevolle informatie. Zo kun je zien of (een van de medewerkers van) die prospect die je vorige week hebt gesproken de site heeft bezocht. En je krijgt een beeld van andere bedrijven en mogelijke zakelijke klanten die jouw informatie kennelijk ook interessant vinden. Hoe krijg je die informatie over zakelijke prospects boven tafel?

Klik in Google Analytics op de tab ‘Rapportages’ en aan de linkerkant komt een rij aan beschikbare standaardrapportages tevoorschijn. Onder de categorie ‘Doelgroep’ staat de subcategorie ‘Technologie’. Als je dan uiteindelijk op ‘Netwerk’ klikt, krijg je een overzicht zoals hieronder weergegeven. Bovengenoemde stappen om hier te komen zijn ook aangeven.

Google Analytics rapportage netwerk met stappen doelgroep, technologie en netwerk

Google Analytics rapportage ‘Netwerk’ (klik op de afbeelding voor vergroting)

Als je je ook op consumenten richt of als consumenten regelmatig je site bezoeken, is de kans groot dat de lijst van netwerken vol staat met consumentenproviders. Om inzicht te krijgen in de bezoeken vanaf bedrijfsnetwerken, is het zaak de consumentenproviders uit de lijst te filteren. Dat kan met de filteroptie ‘geavanceerd’. Deze is te vinden op het tabblad rapportages, zoals hieronder weergegeven:

Google Analytics rapportage netwerk geavanceerde selectie omcirkeld

Via geavanceerde filters de consumentenproviders uit de lijst filteren (klik voor vergroting)

Binnen de tabblad geavanceerde filters sluit je vervolgens alle consumentenproviders uit. En dat zijn er best veel. Het is daarom belangrijk te zoeken naar overeenkomsten in de namen van de consumentenproviders en die uit te sluiten met behulp van ‘bevat’. Op die manier worden alle netwerken die een bepaalde naam of lettercombinatie bevatten uitgesloten. Kies bijvoorbeeld voor uitsluiten > serviceprovider > bevat > ziggo en alle netwerkennamen waarin ‘ziggo’ voorkomt worden uitgesloten. Ook ‘ziggo.nl’, ‘ziggo consumers’, etc. Onderaan kunnen meer regels om uit te sluiten worden toegevoegd via de button ‘Een dimensie of statistiek toevoegen’ (deze is in onderstaand voorbeeld omcirkeld). Kies hier voor onder ‘dimensies’ voor ‘Serviceprovider’. Hieronder een (niet volledig) ingevuld voorbeeld van het geavanceerde filter:

Google Analytics rapportage netwerk geavanceerd filter uitbreiding omcirkeld

Geavanceerd filter deels ingevuld om consumentenproviders uit te sluiten (klik voor vergroting)

Zoals gezegd is het belangrijk te kijken welke overeenkomsten de netwerknamen van de consumentenproviders hebben, om zo het aantal regels voor uitsluiting te beperken. Handige overeenkomsten in namen om te gebruiken zijn:

  • merknamen van de grote providers (ziggo, chello, upc, kpn, etc.)
  • veel gebruikte termen in namen van providers (fiber, glasvezel, voip, connection)
  • termen die duiden op consumenten (consumers, customers, etc.)

Verder is het een kwestie van goed kijken welke overeenkomsten er nog meer in jouw lijst te vinden zijn. Al met al is het bewerkelijk (vrijwel) alle consumentenproviders eruit te krijgen en het moet elke keer opnieuw. De instellingen voor filters de standaardrapporten kunnen niet worden opgeslagen. Nadat alle filters zijn toegepast ontstaat een lijst zoals hieronder:

Google Analytics rapportage netwerk gefilterd zakelijke prospects

Google Analytics rapportage met alleen netwerken van zakelijke prospects (klik voor vergroting)

Via bovenstaande methode kun je bijvoorbeeld zien of (een van de medewerkers van) die prospect die je vorige week hebt gesproken de site heeft bezocht. En je krijgt een beeld van andere bedrijven die jouw informatie kennelijk ook interessant vinden. Houd er rekening mee dat de lijst niet alle namen bevat. Een deel van adressen is traceerbaar (in de lijst aangegeven met ‘not provided’, ‘unknown’ etc. En niet alle bedrijven geven hun netwerk een traceerbare naam mee.

Gemakkelijk en snel inzicht met aangepaste rapporten

De optie ‘Aangepaste rapporten’ in Google Analytics biedt een manier om structureel en in minder tijd inzicht te krijgen in de sitebezoeken vanuit organisaties. Voor wie de optie ‘Aangepaste Rapporten’ in Google nog niet kent, deze is te vinden in de balk bovenaan de pagina, naast ‘Rapportage’. Onder deze tab is het mogelijk zelf rapporten samen te stellen op basis van filterinstellingen die wel bewaard blijven. Dit betekent dat je één keer de gewenste filters, dimensies en data instelt, en dat deze informatie daarna altijd met een klik op het rapport op te vragen is. Zie ook de instructie over het maken van aangepaste rapporten van Google. Onderstaand het standaardrapport waar de consumentenproviders uitgefilterd zijn.

Google Analytics aangepast rapport omcirkeld netwerkdomein

Aangepaste rapportage Netwerkdomein (klik voor vergroting)

Aangepast rapport inzicht in netwerkdomein sitebezoekers

Ik heb een aantal standaardrapporten opgesteld waarin standaard de consumentenproviders uit mijn lijst met netwerkdomeinen worden gefilterd. Zodat ik niet steeds de filters opnieuw in hoef te stellen. Een aandachtspunt bij het werken met aangepast rapporten is dat slechts maximaal vijf regels zijn in te stellen. Dat is te weinig om de niet relevante providers te verwijderen via ‘exacte’ overeenkomst. Daarom kies ik de optie ‘regex’ en gebruik ik regex-karakters voor het beschrijven van de gewenste uitsluitingen. Om zo inzicht te krijgen in de zakelijke klanten en zakelijke prospects.

De configuraties van de rapporten zijn verderop te downloaden. Daarom ga ik niet tot in detail in op hoe ik het heb gedaan. Globaal heb ik, om (bijna) alle consumentenproviders uit te sluiten en zo de zakelijke prospects te vinden, de volgende stappen genomen:

  • alleen selecteren adressen afkomstig uit Nederland
  • uitsluiten niet relevante netwerkdomeinen eindigend op .nl via regex-regels
  • uitsluiten niet relevante netwerkdomeinen eindigend op .net via regex regels
  • uitsluiten overige niet relevante netwerkdomeinen

Je kunt de configuratie en instellingen van dit rapport downloaden om te gebruiken op de eigen site. Via Google Analytics is het erg makkelijk aangepaste rapporten te delen en te importeren. Handig als je instellingen wilt delen met collega’s, partners of andere geïnteresseerden. Download het aangepaste rapport met alleen netwerkdomeinen van organisaties. Dit is gebaseerd op de Nederlandse markt. Wil je ook voor andere landen inzicht in je zakelijke prospects en zakelijke klanten, dan kun je dit rapport kopiëren en per land een aangepast rapport maken en dezelfde stappen volgen als hierboven.

Inzicht in het aantal netwerkdomeinen dat ‘niet bekend’ is, kan ook zeer waardevol zijn. Het geeft bijvoorbeeld inzicht in het deel van het zakelijk bezoekers die je niet in beeld hebt. De configuratie van het rapport met niet bekende netwerkdomeinen is ook beschikbaar.

Extra inzicht door koppelen Netwerk en Netwerkdomein

De oplettende lezer heeft gezien dat in het standaardrapport wordt gesproken over Netwerk (gekoppeld aan Serviceprovider), terwijl de aangepaste rapportage is gekoppeld aan Netwerkdomein. Zijn dit twee woorden voor hetzelfde? Nee, wel zijn ze sterk met elkaar verbonden. Een netwerk is een aantal met elkaar verbonden computers (binnen een organisatie). Een Netwerk kan een Netwerkdomein zijn als een of meer van de computers in het netwerk als server fungeren. Vaak hebben grotere organisaties daarom ook een eigen (herkenbaar) netwerkdomein, waar kleinere organisaties vaak onder het domein van vallen van de organisatie die voor hen de internettoegang verzorgd. Onderstaande rapportage laat zien dat gelijkenis tussen beide begrippen soms bijna 1-op-1 is, en soms ver te zoeken:

Google Analytics rapportage netwerk gefilterd Netwerk en Netwerkdomein geeft inzicht in zakelijke klanten

Standaardrapport met Netwerkdomein als secundaire dimensie (klik op de afbeelding voor vergroting)

De beste resultaten haal je door de informatie van beide te combineren. Bijvoorbeeld door in een Excel vast te leggen welke netwerken bij welke domeinen horen. Dit kan vrij eenvoudig, bijvoorbeeld door bovenstaande rapport vanuit Google Analytics naar Excel te exporteren (klik bovenaan de pagina onder het kopje ‘Netwerk’ op de button ‘exporteren’). Op deze manier is er een koppeling met de informatie uit de aangepaste rapportages. Dat scheelt tijd, want de instellingen van deze aangepaste rapportages blijven bewaard. Bij de standaardrapporten moeten ze steeds opnieuw worden ingesteld.

Krijg een beeld van zakelijke klanten

Al met al kun je een heel aardig beeld krijgen vanuit welke organisaties je website wordt bezocht, wat die bezoekers daar doen en welke acties ze uitvoeren. Door af en toe eens een url van een Netwerkdomein in te typen in de browser ontstaat ook een gevoel en een beeld bij de tot dan toe anonieme bezoekers. Zelf ben ik al wel wat verrassende namen tegenkomen in de lijst, wat me ook nieuwe ideeën heeft gegeven met betrekking tot de content die ik plaats. En wie mijn zakelijke prospects en zakelijke klanten zijn. Op Marketingfacts zijn nog 30 handige aangepaste rapporten en segmenten in Google Analytics


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.