Zoekmachinemarketing kan leiden tot rampVoor een zoekwoorden analyse of zoektermen onderzoek geeft Analytics te weinig informatie. De oplossing is echter dichtbij. Google Search Console laat zien hoe vaak je wordt getoond op een bepaald zoekwoord, wat je ranking is in de resultaten en tot welke CTR dat leidt. Ook krijg je inzicht in welke sites naar je verwijzen, hoe je interne linkstructuur is, je score op mobiele bruikbaarheid en toegankelijkheid van je site voor de Google spider.

Inzicht in zoekwoorden en zoektermen van je bezoekers

Google Analytics geeft steeds minder prijs over de zoekwoorden op basis waarvan bezoekers op je site komen. Google Search Console daarentegen biedt met  betrekking tot zoekwoorden analyse en zoektermen onderzoek inzicht in:

  • via welke zoekwoorden mensen op je site zijn gekomen
  • wat je ranking is in de zoekresultaten van op elk van de zoekwoorden en zoektermen
  • wat de click-through-ratio (CTR) is op elk van die zoekwoorden en zoektermen
  • het totaal aantal vertoningen van  je site in de resultaten voor elk zoekwoord / zoekterm

Naast een overzicht per zoekwoord / zoekterm, laat Google Search Console van bovenstaande cijfers ook de resultaten per pagina, per land en per apparaat (desktop, mobiel of tablet) zien. Onderstaande tabel toont het aantal klikken, aantal vertoningen, de CTR en de gemiddelde ranking in de zoekresultaten van Google per soort apparaat.

Google Search Console grafieken voor zoekwoorden analyse en zoektermen onderzoek per apparaatOverzicht klikken, vertoningen, CTR en ranking zoekresultaten per soort apparaat

Zoekwoorden analyse en zoektermen onderzoek

Dankzij Google Search Console krijg je inzicht in de prestaties van ieder zoekwoord. Op basis daarvan kun je aanpassingen doen in de (combinaties) van zoekwoorden en zoektermen. Suggesties voor verbetering kun je halen uit gesprekken. Of via diverse tools met zoekwoordsuggesties:

  • via Ubersuggest krijg je suggesties voor longtail (combinaties van) zoekwoorden gericht op je niche
  • de Zoekwoordplanner van Adwords geeft suggesties op basis van traffic en concurrentie op een zoekwoord
  • de populariteit van zoektermen ten opzichte van elkaar is te zien via Google Trends

Inzicht in zoekverkeer en mobiele bruikbaarheid

Ook biedt Google Search Console, onder de kop ‘Zoekverkeer’ inzicht in de herkomst van je bezoekers. Dit door:

  • een overzicht te tonen van welke sites naar je pagina verwijzen
  • per site het aantal verwijzende links te tonen
  • een complete lijst van alle interne links te bieden,
  • per pagina te laten zien vanaf welke andere interne pagina’s ernaar wordt verwezen

Daarnaast geeft Google Search Console inzicht in de mobiele bruikbaarheid van elk van je pagina’s. Of eigenlijk laat het zien welke pagina’s problemen geven. Dit is belangrijke informatie omdat pagina’s die op een desk- of laptop prima presteren, op een mobiel fouten veroorzaken. En pagina die slecht presteert op mobiel betekent een lagere ranking in de mobiele zoekresultaten van Google. En dat wil je niet, aangezien het percentage mobiele bezoeken aan sites blijft stijgen.

Google index voor zoekwoorden analyse en zoektermen onderzoek

Overzicht betekenis zoekwoorden en zoektermen content in Google Search ConsoleEen ander handig overzicht is te vinden onder de kop ‘Google Index’. Daar is een lijst te vinden van alle zoekwoorden waarop je site is geïndexeerd in Google. Deze staan gerangschikt op ‘betekenis’, van veel naar weinig. Als je op een van de getoonde zoekwoorden / zoektermen klikt, zie je ook meteen op welke pagina het genoemde woord voorkomt. Deze informatie is nuttig voor zoekwoorden onderzoek en zoektermen analyse. Op basis hiervan kun je het ‘profiel’ van je site bijstellen.

Crawlfouten en en crawlstatistieken voor je site

Verder biedt Search Console onder ‘Crawlen’ ook een aantal interessante statistieken. Zoals een overzicht van crawlfouten. Dit biedt overzicht in welke pagina’s niet kunnen worden geïndexeerd door de Google spider. Bijvoorbeeld omdat de spider geen toegang heeft, of omdat de link niet (meer) klopt. Het voorkomen van crawlfouten is belangrijk, omdat de ranking van je site negatief beïnvloeden. Er zijn diverse mogelijkheden om deze zogenaamde ‘404 errors’ te voorkomen. Verder worden de crawlstatistieken weergegeven over:

  • per dag gecrawlde pagina’s
  • per dag gedownloade kilobytes
  • tijd voor het downloaden van een pagina

Vooral die laatste statistiek is interessant. Omdat Google ook de snelheid waarmee een pagina wordt geladen meeneemt in de berekening voor de ranking in de zoekresultaten. Hoe sneller je pagina laadt, hoe beter. Vuistregel hierbij is dat een pagina in minder dan een seconde geladen moet zijn. En als je dan wil weten hoe de Google spider je pagina ziet, kun je de optie ‘Fetchen als Google’ gebruiken. Je ziet dan wat Google wel en niet ziet. Bijvoorbeeld bepaalde links die niet toegankelijke zijn of pagina’s die niet toegankelijk zijn voor de Google spider. Tot slot kun je hier de werking van je robots.txt bestand testen en je sitemap uploaden.

Google Search Console gebruiken voor je website

Voordat je gebruik kunt maken van Google Search Console moet je aantonen dat je de eigenaar of beheerder bent van de site waarvoor je het wilt gaan gebruiken. Als je al gebruik maakt van Analytics kun je dat makkelijk doen met je Google Analytics-account. Andere mogelijkheden zijn:

  • een HTML-bestand uploaden naar je server
  • een HTML-tag toevoegen aan de <head> section van je website
  • een tag plaatsen via je Google Tag Manager-account

Als je naar de pagina van Google Search Console gaat wijst het proces zich vanzelf. Je komt dan vanzelf bovenstaande opties tegen. Als je site is geverifieerd kun je aan de slag met je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden analyse en zoektermen onderzoek.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.