Silhouet van een man met vraagteken. Bezoekers op je website identificerenAls je onbekende bezoekers op je website identificeren kunt, is gericht contact opnemen een simpele vervolgstap. Nooit meer koud bellen of mailen. En wanneer je in business-to-business zit, zijn er diverse relatief eenvoudige mogelijkheden om te weten welke organisaties je site bezoeken. Lever je aan particulieren en consumenten, dan is de uitdaging groter. Je moet concrete voordelen bieden ‘in ruil’ voor gegevens. Wie bezoekers één keer weet te verleiden gegevens achter te laten, heeft daar nog jaren plezier van. Het is de investering meer dan waard.

Inzicht in bedrijven die je site bezoeken

Er zijn wel enkele indirecte mogelijkheden om een beeld te krijgen als bezoekers niet inloggen. Via Google Analytics kun je achterhalen welke namen de netwerken hebben waarvandaan je website wordt bezocht. Met name als je business-to-business bent en levert aan middelgrote bedrijven of overheid, kun je hier vaak wel een aantal namen uithalen.

Er zijn ook diverse bedrijven die op basis van het IP-adres achterhalen welke zakelijke bezoekers er op de site zijn geweest. Bedrijven die dit doen zijn onder andere LeadSuite, Vsee, Online Succes en Leadexpress. Dit lijkt overigens ingewikkelder dan het is. Bedrijven maken veelal gebruik van openbare IP-adressen. En omdat het om adressen van bedrijven gaat, valt het ook niet onder de wet bescherming persoonsgegevens. Ook wordt geen gebruik gemaakt van cookies.

Particuliere bezoekers op je website identificeren

Lastiger, zo niet onmogelijk, is het om particuliere bezoekers te identificeren. De enige manier om zicht te krijgen op deze groep, is ze te verleiden toch gegevens achter te laten op je site. Die gegevens kun je vervolgens koppelen aan het IP-adres (IP-logging) of een cookie dat je op de computer van de bezoeker plaatst. Welke van de twee methoden je ook kiest, in beide gevallen moet je actief toestemming hebben van de bezoeker. Met de gegevens kun je immers een persoon identificeren, waarmee dit valt onder de wet bescherming persoonsgegevens.

Tips om gegevens te verzamelen

Het is pas mogelijk om een particulier of consument op je site te identificeren, als hij of zij zich een keer bekend heeft gemaakt door zich te registreren. Maak registreren daarom de moeite waard. Bijvoorbeeld door:

  • korting
  • gratis verzending,
  • eenvoudiger bestellen
  • toegang tot meer opties / extra content
  • voorwaarde voor stellen van vragen (bij niet-klanten)

Denk daarnaast ook goed na over de inrichting van je registratieproces. Hierover zijn tips te vinden op diverse blogs, waaronder Frankwatching.

Bezoekers op je website identificeren met dynamisch IP-adres

Indien je erover nadenkt om met IP-logging te gaan werken, besef dan dat particulieren veelal een dynamisch IP-adres hebben. Dit wil zeggen dat hun provider ze bij wijze van spreken iedere keer dat ze online gaan een ander IP-adres kan toekennen. En dan werk IP-logging niet. In de praktijk blijk echter dat dynamisch in de praktijk erg meevalt: vaak houden particulieren jaren hetzelfde IP-adres.

Wettelijk beperkingen aan het gebruik van cookies

Voor cookies die je alleen op je eigen site gebruikt, hoef je geen toestemming te vragen bij plaatsing. Wel moet je in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens ondubbelzinnige toestemming hebben van de klant als je persoonsgegeven gaat verwerken. En dat is bijvoorbeeld al zo als je het IP-adres gaat matchen met gegevens over de klant in je database. En dat is zeer waarschijnlijk wel het geval. Gebruik je hiervoor cookies die de bezoeker ook op andere sites kunnen volgen, dan is toestemming voor plaatsing van de cookie wel noodzakelijk. Al met al is het lastige materie. Op dit blog verscheen eerder een artikel over omgaan met de cookiewet en de wet bescherming persoonsgegevens.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.