Het effect van Facebook Marketing hangt af van je gewenste doelgroep en je content. Vrouwen delen bijvoorbeeld meer op Facebook dan mannen. Berichten met video’s genereren meer bereik. En mensen ‘liken’ dingen van ‘achter te schermen’. Het aanmaken van Facebook Events en werken met veel kleine promoties richting specifieke doelgroepen is effectief. Blijf creatief: zo kan een winactie met LED-veters ter waarde van € 5,- een bereik van 3.000 mensen opleveren.
Facebook marketing bij festival Roots in the Woods
Het herfstfestival Roots in the Woods wordt al sinds 2010 in Apeldoorn en op diverse locaties op de Veluwe georganiseerd. Het festival richt zich op diverse doelgroepen: cultuurliefhebbers, gezinnen en muziekfans. Een belangrijk promotiekanaal vanaf het begin zijn social media. Hieronder vallen Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Snapchat. Ieder jaar leren we beter wat wel en wat niet werkt in Facebook Marketing. Die lessen deel ik hier.
Richt je Facebook marketing op vrouwen
Uit diverse studies blijkt dat Facebook populairder is bij vrouwen dan bij mannen. Vrouwen delen foto’s en blogs beduidend vaker met vrienden, familie en collega’s dan mannen. Die zitten meer op Youtube, blijkt uit onderzoek.De resultaten van onze posts bevestigen dit. Berichten gericht op gezinsactiviteiten worden beduidend meer geliked en gedeeld. Ze halen daardoor een veel groter bereik dan posts over activiteiten voor mannen. Ter illustratie:
- de post ‘Kinderen de Baas’ (gericht op gezinnen en vrouwen) haalt 44 likes en 14 reacties
- de post ‘Roots Music’ (gericht op mannen) blijft steken op 11 likes en 1 reactie
Beide posts zijn ook ondersteund met advertentiebudget voor Facebook marketing . De resultaten hiervan illusteren het verschil nog beter:
- de post gericht op gezinnen haalt met de helft aan advertentiebudget evenveel bereik als de post gericht op mannen
- de betrokkenheid bij de post voor gezinnen is vijf keer hoger dan bij de post gericht op mannen.
Facebook event gericht op gezinnen en vrouwen scoort beter
Video’s genereren meer bereik en likes
Berichten met video scoren beter dan berichten met afbeeldingen of alleen tekst. Op het Facebook platform kun je foto’s uploaden en daarvan een diavoorstelling maken, die wordt weergegeven als video. Ik heb hier zelf gebruik van gemaakt omdat niet overal bewegend beeld van was. Een andere optie is ‘live’ een video maken en deze delen via de Facebook livestream. In totaal zijn 8 berichten geplaatst met videocontent en uiteenlopende onderwerpen. De cijfers:
- berichten met video scoren gemiddeld 100% beter dan berichten zonder
- er zijn uitschieters tot wel 500% betere score voor berichten met video
- het aantal Facebook likes voor video’s is flink hoger
- de hoeveelheid reacties en daarmee de betrokkenheid ligt flink hoger bij video
Vid Video’s, onder andere via de livestream van Facebook worden vaker gedeeld
Achter de schermen en events ‘vind ik leuk’
Ook ‘kijkjes achter de schermen’ zijn populair. In het geval van Roots in the Woods gaat het om bijvoorbeeld posts over de decorbouwers, opbouw op het festivalterrein, activiteiten van de barcrew, etc. Gemiddeld scoren deze berichten tussen de 50% en 100% beter dan een gemiddeld bericht. Een andere categorie berichten die goed scoort zijn de Facebook Events. Het is aan te raden voor elke activiteit die gekoppeld aan bepaalde locatie(s) en tijd(en) een event aan te maken. Mensen die aangeven geïnteresseerd ontvangen dan automatisch updates die je doet in hun tijdlijn. Interessanter is nog dat men aan kan geven aanwezig te zijn. En dat is weer zichtbaar voor anderen. Die bijvoorbeeld kunnen zien of er bekenden gaan.
Voorbeeld van populaire post over activiteiten ‘achter de schermen’
Start veel kleine Facebook campagnes
De inhoud en doelgroep van je post bepaalt grotendeels de effectiviteit van de Facebook Marketing. Eerder is een voorbeeld genoemd waarbij met hetzelfde buget veel meer bereik en betrokkenheid is gehaald. De opvallendste succesfactoren voor ons zijn:
- beperk de doelgroep in demografisch en geografisch opzicht
- richt de Facebook campagne op specifieke interesses
- maak succesvolle posts nog succesvoller
Dit laatste punt slaat op de hiervoor genoemde voorbeelden. De posts gericht op gezinsactiviteiten en/of met video-content worden vaker gedeeld. Als gevolg hiervan deelt ook een groter deel van de mensen die de post als gesponsord in zijn tijdlijn krijgt hem. Hierdoor is het effect van iedere euro in Facebook Marketing veel groter bij een post die van zichzelf al een goed bereik heeft. Het stimuleren van weinig gedeelde posts daarentegen kost veel en levert weinig op.
Facebook Marketing gaat om creativiteit
Mooi al die cijfers, ze kunnen echter niet tippen aan een mooie, creatieve post en/of actie. Onze winactie met LED-veters bereikte ruim 3.000 mensen, waarvan een derde betrokken is. Kosten: € 5,- voor de LED-veters en € 5,- als ondersteunend budget voor Facebook Marketing. Simpelweg om het paste bij het festival (licht, warmte) en een populaire gadget is. En daar is festivalpubliek vaak wel voor in.
Post over succesvolle creatieve winactie met LED-veters
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
Geef een reactie