Tips voor meer lezers van de goede content op je site, blog of social mediaBezoekers scannen je landingspagina, blog of post en bepalen binnen seconde of ze blijven. Of het nu tekst of video is: het eerste ‘shot’ is bepalend. Wat ziet men. Belangrijk is of de bezoeker ervaart dat de content zijn of haar ‘pijn’ herkent en de belofte ziet dat die ‘pijn’ wordt opgelost. Dat begint in de titel (bij tekst) of de intro (bij video). Tot slot bevestig je de keuze door het geven van bewijs, argumenten, cijfers. Biedt een vervolg. Verwijs naar een dienst of product dat de pijn oplost. Goede content alleen is niet genoeg!

Bezoekers scannen in een seconde

Jij besteedt veel aandacht aan de content die je plaatst. Dat doe ik ook. Veel tijd gaat zitten in goede inhoud. En onderbouwing met argumenten, cijfers en verwijzingen. En tot slot een titel die de lading dekt. Oh ja, even kijken of ik nog een afbeelding heb die erbij past. Klaar. En dan komt de bezoeker….. die scant, en bepaalt in een seconde of jouw werk het lezen / bekijken waard is. Hij of zij begint bij de afbeelding of opening van de video. Want beeld verwerken de hersenen 1000 keer sneller dan tekst. Volgende ‘stop’ is de kop of intro van de video. Ofwel: de onderdelen die jij vaak als laatste doet, zijn voor de bezoekers het begin. En zeer bepalend voor de vraag of je boodschap wordt bekeken en door wie. Onderstaande ‘Contentpiramide’ laat de selectiecriteria in volgorde van belang en tijd zien.

Content piramide met selectiecriteria in volgorde van tijd voor leze

Begin met een afbeelding of video

In de top-10 van meest engaging Facebook-berichten staan alleen maar berichten met een foto en video. In de top 100 van engaging berichten op Facebook staan slechts 2 berichten die alleen tekst bevatten:

  • Foto 77%
  • Video 21%
  • Tekst 2%

En nu Facebook video online beschikbaar heeft gemaakt, is de verwachting dat video een snelle opmars gaat maken. Facebook is het platform waar dagelijks de meeste content wordt gepost. De les voor iedereen die content ontwikkelt is daarom dat een aansprekende ‘eerste indruk’ via beeld onmisbaar is. Zeker nu sociale netwerken video een steeds prominentere plaats geven, nemen de verwachtingen van je bezoekers toe. Ook op je landingspagina en blog zijn afbeeldingen en video’s daarom onmisbaar. Maak je alleen een video of vlog? Besef dan dat de indeling van contentpiramide ook geldt voor de opbouw van video-content.

Vraag oproepen en verwijzen naar het antwoord

Wie is gestopt is bij jouw pagina met content / bericht, wil maar één ding weten: wat heb ik eraan? Ofwel ‘what’s in it for me’? Dat antwoord moet de kop / introductie geven. Je probeert de bezoeker in één zin of één shot bewust te maken van een probleem én te overtuigen van het feit dat de oplossing in de tekst of video erna te vinden is. Voorkom dat je alleen vragen stelt. Mensen zijn niet op zoek naar vragen, maar naar antwoorden. Een vraag kan wel helpen om een probleem aan te kaarten. En dat alles bij voorkeur in acht woorden als het om tekst gaat. Want dat blijkt de hoogste CTR op te leveren, is te lezen in de post over contenttitels schrijven op 000.nl. Voorbeelden van goede titels zijn:

  • Linkbuilding zonder grenzen: 14 manieren om ‘anders’ aandacht & links te verzamelen
  • Wat we kunnen leren van de ‘slechtste website ooit’
  • Schrijf niet voor niets. De stappen naar meer lezers
  • Kan je prijs niet hoger? Doe de test

Besteed aandacht aan het bedenken van een pakkende titel. Vuistregel: plan twee keer zoveel tijd voor het bedenken van een goed kop of intro, als voor het neerzetten van je kernboodschap. Want zonder goede kop of intro, kun je net zo goed niets maken. Want bijna niemand gaat het bekijken. Denk hierbij ook aan je title-tag, dat is de titel die mensen te zien krijgen als ze zoeken via een zoekmachine.

Goede content herkent en belooft

De eerste twee stappen, het scannen van afbeelding / video en kop (titel) kosten weinig moeite. Nu ga je de bezoeker verleiden meer moeite te doen en langer te blijven kijken. Allereerst door te zorgen dat men de situatie herkent. Zodat hij of zij de bevestiging krijgt dat lezen gaat bijdragen aan het oplossen van een probleem. Enkele voorbeelden van teksten (ook in video) om aan te sluiten bij de belevingswereld van je doelgroep:

  • ‘Heb je vanavond weer geen tijd om te koken? In vijf minuten een lekkere en gezonde maaltijd op tafel. Zodat je vanavond voor jezelf hebt.’
  • ‘Je moet iedere minuut van de dag online bereikbaar zijn. Dat  verwachten je klanten. En een belofte aan je klanten wil je niet breken. Wij maken die belofte voor je waar’
  • ‘Met onze gratis groepslessen zorgen we dat je wel zin hebt om uit je stoel te komen. Je krijgt een persoonlijk schema, waardoor je sneller je doel bereikt’.
  • ‘De administratie is niet uw hobby. Maar het moet wel gebeuren. Wij regelen alles, tot de aangifte aan toe. En halen er het maximale voor u uit aan teruggaven’.

Bovenstaande voorbeelden leggen een link naar de belevingswereld van de lezer of kijker. Ze benoemen de ‘pijn’ die hij of zij voelt. In de vorm van onzekerheid, gebrek aan motivatie, tijd, etc. Hierdoor herkent men het verhaal en blijft doorlezen. Helemaal wanneer ook al vrij snel een concrete belofte wordt gedaan die de ‘pijn’ oplost.

Bewijzen, cijfers en argumenten

Nu de bezoeker weet dat jij het probleem / de ‘pijn’ kunt oplossen, zoekt hij of zij bevestiging voor de keuze. Dat is het moment om te komen met bewijzen, cijfers en argumenten. Bijvoorbeeld praktische informatie over openingstijden. Of bewijzen van kwaliteit zoals diploma’s, keurmerken en natuurlijk reviews van andere klanten. Ook is het nu tijd om indien nodig specificaties te noemen. Zodat de klant zichzelf kan (laten) overtuigen dat dit niet alleen goede content is, maar ook de goede keuze.

Goede content biedt een vervolg

Te vaak zie ik goede content stoppen bij de belofte of bij de bewijzen. Dat is jammer, want goede content wordt gemaakt en gepubliceerd met een doel. Met alleen content is de ‘pijn’ vaak nog niet (volledig) opgelost. Vergeet niet een vervolg te bieden! Wat dat vervolg precies moet zijn hangt af van je doel. Bij de eerder gebruikte voorbeelden kunnen vervolgstappen zijn:

  • de bezoeker doorleiden naar een pagina waar de maaltijd online besteld kan worden en waar de dichstbijzijnde winkel wordt weergegeven
  • een ‘bel-me-terug’ button aanbieden en/of de mogelijkheid bieden om te chatten met een medewerker
  • link naar actiepagina met korting aanbieden voor mensen die zich ‘vandaag nog’ inschrijven
  • telefoonnummer voor maken van een afspraak duidelijk zichtbaar en/of formulier voor inplannen afspraak tonen

Wat heb je op dit moment?

Het is niet altijd nodig uren te broeden om een afbeelding, titel, inhoud en onderbouwing. Je hebt wellicht al best wat liggen. Zie het als de voorbereiding voor een diner. Je trekt de koelkast open en beoordeeld wat er in ligt op een aantal punten:

  • wat heb je
  • is het nog goed?
  • heb ik het wel nodig?
  • vinden de mensen het leuk?
  • heb ik wel genoeg?

Dit kan je zomaar uren werk besparen. Zodat je meer tijd kunt steken in  een goede kop / titel en afbeelding of video. Waarmee je wel  je doelgroep bereikt met een boodschap die goed wordt gelezen.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.