Optimalisatie van keywords is noodzakelijk als je hoog in Google wilt komen. Dit artikel helpt je een geschikte en gratis keyword planning tool vinden. Wil je uitleg, weten wat nog meer belangrijk is en/of een stappenplan hierbij, lees dan het artikel over SEO en Keyword optimalisatie.
Tools om populaire keywords te vinden
Een tekst kun je slechts optimaliseren voor een beperkt aantal keywords. Daarom is het handig te weten welke keywords je doelgroep het meest gebruikt. Bijvoorbeeld om een zo groot mogelijk deel van je doelgroep te bereiken. Dit kan snel en makkelijk met (gratis) keyword planning tools.
Gratis keyword planning tool: Google trends
Via Google Trends zie je wat de zoekvolumes zijn op zoekwoorden. De tool geeft geen absolute aantallen, maar laat zien hoe zoekvolumes zich tot elkaar verhouden. Let op dat je het juiste taalgebied selecteert. Hieronder een weergave van de zoekvolumes op ‘keyword’, ‘zoekwoord’ en ‘key word’.
Hieruit valt op te maken dat:
- ‘keyword’ veel vaker als zoekterm wordt gebruikt dan de andere twee
- het verschil sinds 2012 afneemt, maar nog steeds flink is
- vanaf 2015 wordt ‘keyword’ gemiddeld 5 tot 10 keer zo vaak gebruikt als de andere twee
Relatieve zoekvolumes van zoekwoorden in Google Trends
De tool Wordstream Keywords werkt op dezelfde manier als Google Trends. Deze tool geeft toegang tot nog gedetailleerdere combinaties van Keywords. Je moet je wel eerst (gratis) inschrijven.
Gratis keyword planning tool van Google Adwords
Wie gebruik maakt van Google Adwords kentwaarschijnlijk de Zoekwoordplanner. Zo niet: deze tool vind je onder Hulpprogramma’s. Via deze tool kun je suggesties opvragen voor keywords. Je krijgt dan per keyword te zien:
- aantal maandelijkse zoekopdrachten
- hevigheid van de concurrentie (laag, gemiddeld of hoog)
- voorgesteld bod (voor als je op dit keyword wil adverteren)
In onderstaand voorbeeld zijn suggesties gevraagd voor ‘keyword’ en ‘zoekwoord’. In beide gevallen is de concurrentie laag. Net als bij de analyse met Google Trends blijkt dat het zoekvolume op ‘keyword’ vele malen hoger is.
De Zoekwoorplanner doet ook suggesties voor varianten op de door mij ingevoerde woorden. Helemaal onderaan zijn de resultaten te zien voor de varianten ‘keyword tool’ en ‘keyword research’.
Geschatte zoekvolumes en concurrentie op keywords in Zoekwoordplanner
Wil je ook gebruikmaken van de Zoekwoordplanner maar heb je nog geen Google Adwords account? Het aanmaken van een account is gratis.
Onverwachte keywords vinden
De voorgaande tools werken op basis van ingegeven zoekwoorden. En als je de keywords niet weet? Vraag het dan. Dat kan in een persoonlijk- of telefonisch gesprek met een klant zijn. Op je website kun je het ook vragen aan bezoekers. Zo leer je welke keywords zij gebruiken, of hebben gebruikt, om (producten zoals die van) jou te vinden.
Hotjar voor knelpunten en keyword planning
Het tonen van pop-ups op bijvoorbeeld een WordPress site gaat makkelijk met Hotjar. Deze tool biedt diverse mogelijkheden om knelpunten op je site op te sporen. Via de gratis basisversie kun je pop-ups op je site tonen met een vraag. Bijvoorbeeld ‘kan ik u helpen’. Of ‘welke zoekwoorden heeft u gebruikt om hier te komen’? Een simpele manier om direct van de klant inzicht te krijgen.
Mis geen bezoek met juiste synoniemen voor keywords
Onze taal zit vol met synoniemen. Woorden die (ongeveer) hetzelfde betekenen en door elkaar worden gebruikt. Via Synoniemen.net voorkom dat je bezoekers misloopt omdat ze een synoniem van jouw keyword gebruiken. De tool geeft voor het woord ‘keyword’ de volgende synoniemen:
- zoekwoord
- trefwoord
Via Google Trends of de Zoekwoordplanner kun je nagaan hoe hoog het zoekvolume is op de synoniemen. In dit geval is dat te weinig om ze actief toe voegen als keyword.
Keywords via concurrenten vinden
Concurrenten kunnen ook een goede leerschool vormen en/of ter inspiratie dienen. Screaming Frog geeft snel inzicht in welke keywords een concurrent gebruikt. Screaming Frog laat voor iedere website zien hoe de volgende onderdelen zijn ingevuld:
- inkomende – en uitgaande links
- url’s van alle webpagina’s
- meta descriptions
- vulling van koppen h1 en h2
- bestandsnamen van media
Deze onderdelen zijn belangrijk bij het optimaliseren van de site voor SEO. Keywords waarvoor is geoptimaliseerd komen daarom vaak in deze onderdelen terug. Je kunt hieruit afleiden op welke keywords de concurrent optimaliseert.
Dashboard screaming frog na analyse website op keywords in onderdelen
Na download analyseert de gratis versie maximaal 500 webpagina’s. Het is daarom prima te gebruiken als gratis keyword planning tool.
Vind keywords voor conversie
Over het algemeen leiden langere combinaties van keywords tot een lager zoekvolume en minder concurrentie. Dat verhoogt het conversiepercentage, Je bereikt mensen die gerichter op zoek zijn. Verschillende gratis keyword planning tools geven suggesties voor succesvolle combinaties van keywords.
Keyword Tool en Ubersuggest en vullen keywords aan
Wereldwijd worden dagelijks miljoenen zoekopdrachten ingevoerd die bestaan uit meerdere keywords. Keyword Tool gebruikt gegevens van onder andere Google, Youtube en de app store om het zoekwoord dat je ingeeft aan te vullen in vier simpele stappen:
- kies de bron (bijvoorbeeld Google)
- vul je zoekwoord in
- stel het juiste taalgebied in
- zie met welke suggesties deze tool komt
Voor inzicht in de zoekvolumes en concurrentie moet je de PRO-variant aanschaffen. Een variant op Keywordtool is Ubersuggest. Deze werkt met dezelfde stappen. Bij deze tool is het alleen niet mogelijk om tegen betaling extra inzichten te krijgen.
Mergewords combineert jouw keywords
De tool Mergewords doet min of meer het omgekeerde als het hierboven genoemde Ubersuggest. De tool maakt van losse keywords combinaties. Handig als je, bijvoorbeeld uit de website van de concurrent, keywords hebt afgeleid maar niet weet hoe ze te combineren.
Snel en simpel: de Google zoekbalk
Het is je vast wel eens opgevallen dat Google je zoekopdracht automatisch aanvult als je begint te typen. Dit zijn suggesties op basis van zoekopdrachten die vaak worden gebruikt door anderen. Met andere woorden: de voorgestelde combinaties zijn veelgebruikte combinaties. Begin eens met je eigen keyword te typen en kijk welke combinaties worden aanbevolen. Zoals hieronder voor ‘seo optimalisatie’.
Auto-aanvullen als gratis keyword planning tool
Keyword gebruik op eigen site vaststellen
De tot nu toe genoemde gratis keyword planning tools kijken naar wat internetgebruikers, klanten en concurrenten doen. Ook je eigen site biedt veel informatie. En ook hier is een gratis keyword planning tool voor beschikbaar, namelijk Google Search Console. Lees het artikel over het gebruik van Google Search Console om keywords effectiever toe te passen.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
Geef een reactie