Snelle laadtijd website verslaat goede content

Snelle laadtijd website verslaat goede content

admin One comment
Blog Consumentengedrag Marketingeffect Tools & tips

Schaakbord waar de koning als symbool voor content wordt geslagen door nieuwe koning die staat voor laadtijd website verbeterenKeywords en linkbuilding worden vaak ingezet bij SEO. Google Trends laat zien dat ‘laadtijd website verbeteren’ veel minder vaak als zoekterm wordt ingevoerd. Dat kost conversie en bezoek. Want laadsnelheid van je website wordt steeds belangrijker voor je vindbaarheid in Google. Helemaal als je de strijd om de smartphone gebruiker wil winnen. Koning content is dood, lang leve koning laadtijd.

Lange laadtijd website kost 20% conversie

Wachten duurt lang. Zeker op internet. 1 seconde meer laadtijd van je website kan conversie met ruim 20% verlagen. En de concurrent die een snellere laadtijd van de website biedt profiteert.

  • 64% smartphone gebruikers verwacht laadtijd vwebsite onder 4 seconden
  • bij laptop- en desktopgebruikers gaat 47% uit van laadsnelheid onder 2 seconden
  • Firefox ziet dat laadtijd verminderen met 2,2 seconden 15,4% meer downloads oplevert
  • een vertraging van 0,4 seconde betekent 0,6% minder zoekopdrachten zegt Google

Kortom: snelheid is belangrijk voor de positieve (of negatieve) beleving van je klant. De cijfers van 12 casestudies bevestigen dit. De bevindingen zijn opgenomen in de infographic onder dit artikel.

Lage laadsnelheid website slecht voor SEO

Ruim 200 rankingfactoren gebruikt Google om optimale zoekresultaten én gebruikerservaring te leveren. Een lange laadtijd van websites is een grote ergernis. Daarom wordt de snelheid waarmee een website laadt in het Google-algoritme steeds belangrijker.

Waar het gaat om SEO via keyword optimalisatie is er bij webmasters veel aandacht. Voor meten en optimaliseren van laadtijden lijkt de aandacht een stuk minder. Zet in Google trends het aantal zoekopdrachten op ‘Keywords SEO’, ‘Laadtijd SEO’ en ‘Laadtijd website’ naast elkaar. De keywords zijn met afstand de winnaar.

Zoekopdrachten volgens Google Trends op keywords en laadtijd website

Zoekopdrachten op keywords en laadtijd website in Google Trends

Lange laadtijd website voorkomen?

De laadtijd van een website wordt bepaald door 3 factoren:

  • techniek: hoe is de website opgebouwd
  • hosting: de snelheid van de server waarop de website draait
  • bezoeker: hoe snel is internetverbinding van de bezoeker

Hiervan kun je techniek en hosting beïnvloeden.

Verschillen in website laadsnelheid bij providers

Hosting is een belangrijke factor. Een ‘website laadsnelheid’-test bij providers laat verschillen zien van 0,34 tot 2,7 seconden voor dezelfde website gebouwd in WordPress. Voor Joomla is het verschil in ‘website laadtijd’ nog groter: van 0,24 seconden voor de snelste provider tot 3,2 seconden bij de traagste. Je provider kan een flink aandeel hebben in een lange laadtijd van je website.

De website laadtijd meten en verbeteren

Bovenstaand geeft een indicatie over invloed van providers op de website laadtijd. Dit verandert vrijwel dagelijks en belangrijker nog: is erg afhankelijk van de specifieke opbouw van jouw website. Zelf testen is daarom een must en de start naar verbetering van website laadtijd. Een goede score van jouw provider betekent niet dat een lange website laadtijd je niet overkomt.

De website laadtijd testen, snelheid en techniek verbeteren

Op internet zijn diverse gratis tools te vinden om je website  te testen. Pingdom Website Speed Test geeft de prestaties helder weer, met daarbij uitgebreide statistieken. Dit is prettig als je met voor als je de website laadsnelheid verbeteren wil. Je krijgt inzicht in welke factoren de lange laadtijd van je website veroorzaken. Ook wat betreft technische aspecten. Die staan onder de ‘Performance Insights’. Zo kun je gericht aan de slag om de website snelheid te verbeteren. Of je internetbureau te briefen. Hieronder eerst het overzicht van de prestaties op hoofdlijnen.

Overzicht uitkomsten test laadsnelheid website

Weergave prestaties website laadtijd op hoofdlijnen

Lange laadtijd website door techniek of provider?

Iets verder naar beneden staan de meer gedetailleerde uitkomsten van de website speed test. Deze geven inzicht in wat je zelf aan kunt passen. In het overzicht ‘file requests’ zie je ook hoe lang men moest wachten op data van de server. Dit is aangegeven met de term ‘wait’. Hoe meer ‘wachten’, hoe groter het aandeel van de wachttijd dat veroorzaakt wordt door de hosting. De andere onderdelen zijn het gevolg van de gebruikte techniek.

Details over laadtijd van website verbeteren

Details over laadtijd van website verbeteren

Voorkom fouten bij laadtijd optimalisatie website

Ga niet direct na de eerste test tevreden achterover hangen of juist alles op je site op kop zetten. Net als bij alle testen is ook deze test een momentopname. De responstijd van een server wordt mede bepaald door hoe druk is. Dat verschilt van moment tot moment. Test daarnaast meerdere pagina’s binnen je site. En kijk niet alleen naar de gemiddelde laadtijd. Als het deel ‘boven de vouw’ wel snel laadt merkt de bezoeker het waarschijnlijk niet eens op. Kortom:

  • test meerdere pagina’s
  • test meerdere keren
  • kijk verder dan de gemiddelde laadtijd

Speciale aandacht laadtijd mobiele website

Houd de website laadsnelheid onder de 1 seconde voor mobiele sites adviseert Google Pagespeed Insights. Na een seconde wordt de gedachtenstroom van de smartphone gebruiker onderbroken. Waardoor de ervaring verslechterd. Dat is een behoorlijke uitdaging. Het is daarom zeker aan te raden regelmatige de prestaties van je website op smartphones te checken. Dit kan onder andere met de mobiele website speed test van Google. Deze tool geeft ook meteen tips om de website laadtijd op smartphones te verbeteren.

Effect lange laadtijd website op bezoek en conversie

Onderstaande infographic van Skilled toont de gevolgen van een lange website laadtijd. De cijfers zijn gebaseerd op 12 studies bij websites met grote aantallen bezoekers.


Presented by Skilled.co


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.

1 reactie

Betere Google ranking met Accelerated Mobile Pages (AMP)

augustus 19, 2017 at 8:49 am

[…] snelle laadtijd verhoogt de gebruikerservaring en betekent een hogere positie in Google. Met meer bezoek en conversie als gevolg. Een laagdrempelige manier om pagina’s sneller te […]

 Reply

Leave a Reply

Doorzoek de site en het blog

Surf zoals je altijd doet, en spaar shop tegoed

Hoe? Heel simpel. Download de GfK Digital Trends app en/of -programma. Meer apparaten, is meer beloning en bonussen! Iedere minuut loop je punten mis. Meld je nu aan! Spaar voor cadeaubonnen door te surfen op internet!

Gesponsord item

Senior Marketing Professional

Nick Nijhuis als Senior Marketing Professional