In het vakblad Marketingtribunie deel ik mijn marketingvisie te aanzien van online- en digitale marketing. Hieronder mijn redactionele bijdrage in de editie van 9 mei 2017. De volledige tekst van het artikel is ook onder de afbeelding opgenomen.

Artikel Marketingtribune mei 2017 Marketingvisie - Kijken en meer van de klant begrijpenAfbeelding van het artikel in Marketingtribune

Hieronder de volledige tekst van het artikel

“Waarom doe je aannames over de klant, als je ze kunt testen?” denk ik. Net heeft een bestuurder me vertelt hoe zijn klant er volgens hem uitziet. Het blijkt niet op data gebaseerd. Werk aan de winkel!

Wie wacht, is gezien

Effectieve (digitale) marketing begint bij realtime weten wat je klant beweegt. Wie reageert als omzet terugloopt, is vaak gezien. Kijk naar V&D, DA, Halfords, Oad en tientallen andere merken. Gedrag observeren en reacties testen is makkelijker dan ooit. Dankzij websites, social media en apps. Toch combineert slechts 20% van de bedrijven met minimaal tien medewerkers gegevens tot klantinzichten volgens het CBS. 80% mist de boot.

Snel terugverdienen

Starten kan met ieder budget. Google biedt met Analytics, Trends en Search Console gratis tools voor inzicht in surf- en zoekgedrag. Hotjar laat zien hoe klanten door je site gaan en verzamelt direct feedback. Gratis te proberen en te upgraden waar nodig. Google maar eens…. je vindt nog tientallen andere tools.

Stel het niet uit vanwege een (vermeend) gebrek aan kennis. Kijk op internet. Mijn, en andere blogs, staan vol met tips. Of bel iemand. Ga van start. Zoals een klant van mij hieronder:
Bij analyse van het websiteverkeer blijkt dat veel mensen afhaken bij een inschrijfformulier. We bekijken dat formulier. En zetten de velden niet meer allemaal onder elkaar, maar in twee kolommen naast elkaar. In een A/B test ziet 50% van de bezoekers het oude formulier en 50% het nieuwe. Het nieuwe formulier haalt 10% meer inschrijvingen. Deze blijft staan. En wij duiken opnieuw de cijfers in op zoek naar andere punten waar mensen afhaken op de site.

Deze cyclus van analyseren, aanpassen en testen werkt ook voor apps en op social media. Door de voordelige tools is de investering snel terugverdiend.

Bijblijven of afhaken

(Digitale) marketing verandert snel. Mijn NIMA-C diploma is daarin een stabiele basis. Om bij te blijven is permanente educatie onmisbaar. Het is bijblijven of afhaken. Als SMP’er heb ik toegang tot kennisbijeenkomsten en de titel garandeert actuele kennis richting mij opdrachtgevers.

Aan de bestuurder vraag ik dan ook of zijn klanten Snapchat gebruiken. “Geen flauw idee, dat is toch zo’n app voor jongeren?” is het antwoord. Fijn, genoeg te doen. Voor deze mensen ga ik resultaat halen.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.