Promoot je event, nieuwste artikel of product uit de webshop onder iedereen die op je bedrijfsnaam zoekt. Via Google Mijn Bedrijf kan dat in tien minuten. Lees de stappen en voeg posts toe aan het Google Knowledge Panel. En laat iedereen die op je bedrijfsnaam zoekt zien wat je te bieden hebt.
Vertel wat jij wilt in het Google Knowledge Panel
Via Google kun je mensen die zoeken op je bedrijfsnaam direct alle relevante en actuele informatie bieden. En het mooie is dat je daar zelf helemaal de baas over bent. Google vult namelijk het Knowledge Panel (ook wel kennisvenster genoemd) met informatie uit je account bij Google Mijn Bedrijf.
Het Knowledge Panel / kennisvenster toont aan iedereen die op bedrijfsnaam zoekt:
- openingstijden
- telefoonnummer
- bezoekadres (met locatie op Google Maps)
- bedrijfstak
- afbeelding
- 360-graden foto’s voor Google Maps Street View Binnenkijken
- etc.
Voorwaarde is dan wel dat deze informatie is ingevuld in je account bij Google Mijn Bedrijf.
Extra kansen met content in Knowledge Panel
Naast bovenstaande informatie is het mogelijk extra content toe te voegen aan het Knowledge panel. Ook dat gaat via Google Mijn bedrijf. Je kunt mensen die je bedrijfsnaam intypen bij hun zoekopdracht in Google gericht bereiken. Enkele mogelijk toepassingen zijn:
- een nieuwe publicatie of blogpost onder de aandacht brengen
- gericht producten promoten uit webshop
- een evenement of bijeenkomst communiceren
- bezoekers aanmoedigen te reserveren
- inschrijving op een nieuwsbrief stimuleren
Een belangrijk voordeel is dat je actiebuttons kunt toevoegen, waardoor de bezoeker met één klik verder kan lezen, reserveren, inschrijven of bestellen. Het instellen gaat eenvoudig en snel. Binnen tien minuten was ik klaar. Kortom: een kleine investering in tijd die mooie kansen biedt. Doen daarom. Maar voeg je extra content toe aan het knowledge panel?
Content in Knowledge Panel via Google Mijn Bedrijf
Je beheert het Knowledge Panel, en daarmee ook de content, vanuit Google Mijn Bedrijf. Heb je nog geen account? Dan is het hoog tijd dat te maken. Heb je al wel een account, log dan in op Google Mijn Bedrijf en klik op locatie beheren. Vervolgens kies je voor ‘berichten’, zie de afbeelding hieronder:
Starten met posten content voor Knowledge Panel via Google Mijn Bedrijf
Nadat je ‘berichten’ hebt geselecteerd, klik je op het vakje met ‘schrijf je post’. Je krijgt dan het volgende scherm. Hierin kun je een afbeelding en tekst invoegen.
Startscherm voor het invoeren van afbeelding en tekst voor post
Nu kun je een korte introductietekst schrijven en een foto bij je post voegen. Besteed hier wel even tijd en aandacht aan. Het zijn namelijk deze tekst en foto die bezoekers te zien krijgen in het Knowledge Panel.
De foto moet de aandacht trekken en de tekst moet lezers overtuigen door te klikken. Lees de tips om de aandacht te trekken en gebruik in je tekst de overtuigingsprincipes van Cialdini. Als je klaart bent ziet het er ongeveer uit zoals hieronder.
Invoerscherm ingevuld met tekst, afbeelding en keuzes omcirkeld
Merk op dat de tekst in mijn voorbeeld kort is. Er worden maar enkele regels van de tekst zichtbaar in het Knowledge Panel. Belangrijk is dat deze eerste regels de lezer overtuigen. De rest van de tekst wordt alleen zichtbaar wanneer op de tekst wordt geklikt. Verder is het goed om even stil te staan bij de twee keuzeopties:
- je kunt van een post een evenement te maken. Je voert dan een begin- en einddatum plus tijd in. Dit kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld een open dag, cursus, congres, etc. onder de aandacht wilt brengen. Als je deze optie inschakelt kun je ook een titel toevoegen. In het voorbeeld staat deze optie uit, en wordt geen aparte titel getoond.
- Je kunt een knop toevoegen. Hierdoor wordt onder de tekst een button ingevoegd. Door een van de selectierondjes aan te vinken, bepaal je welke tekst er op die button komt. In het voorbeeld is gekozen voor ‘Meer informatie’. Als je mensen wilt laten doorklikken, en dat zal vaak het geval zijn, voeg dan een knop toe.
Als je klaar bent, klik je rechtsboven op ‘voorbeeld’ om het resultaat te bekijken. Dit ziet er dan uit zoals hieronder.
Voorbeeldweergave van Google Mijn Bedrijf post voor publiceren
Als je tevreden bent met het resultaat, dan klik je op ‘publiceren’. Je post is dan vrijwel direct zichtbaar in het Knowledge Panel. Zie het voorbeeld hieronder. Mocht je achteraf iets willen wijzigen aan je post, dan kan dat altijd op dezelfde plaats in Google Mijn Bedrijf als waar je hem hebt gemaakt.
Resultaat in het Knowledge Panel
Direct nadat ik op ‘publiceren’ klik staat de aankondiging in mijn Knowledge Panel. Je kunt meerdere dingen onder de aandacht brengen. Als je meerdere posts toevoegt, worden ze in een carrousel getoond. Maar zover is het nu nog niet. Veel succes met het maken van je eerste post.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
4 Reacties
Nieuwe klanten met Google Maps Street View Binnenkijken
[…] klanten zijn onzekerheid / onduidelijkheid en moeite moeten doen voor het leggen van contact. Het Google Knowledge Panel helpt je om die drempels te verlagen. Het toont aan iedereen die op bedrijfsnaam […]
Online reviews voor Google verzamelen - NickLink. Online
[…] doorkliks (CTR) naar je website te verhogen. Google laat deze reviews bijvoorbeeld zien in de Knowledge Panel en bij […]
Google Adwords Ads tips voor succesvol opzetten campagnes, bieden en targeten
[…] In onderstaande afbeelding staan de resultaten uit het shoppingnetwerk rood omcirkeld. De resultaten uit het zoeknetwerk zijn met een blauwe lijn omkaderd. Verder zie je aan de rechterkant het knowledge panel van Google. […]
Voice search. 5 tips voor succes in vcommerce SEO - NickLink. Online
[…] bedrijfspagina aan te maken voor ‘Google Mijn Bedrijf‘. (Of optimaliseren als je al in bezit bent van een […]