Veel nieuwe publiek en klanten trekken met online marketing via Goole en social mediaEen belangrijk deel van je mogelijk nieuwe klanten start zijn of haar zoektocht op Google. Naarmate ze verder in het zoek- en beslisproces komen, worden de zoekopdrachten preciezer. En als ze dan specifiek jouw bedrijfsnaam intoetsen, kun je via Google Maps Street View Binnenkijken laten zien wat je te bieden hebt.

Gelukkig komen niet alle online klanten op bezoek

‘Als iedereen die op mijn website kijkt ook echt eens binnenkwam…..’. Ik ken genoeg ondernemers die ruimte tekort zouden komen als alle online bezoekers ook daadwerkelijk de winkel, showroom, expositie, etc. binnen zouden lopen. Het is maar goed slechts een klein deel daadwerkelijk een bezoek brengt. En niet alleen vanwege ruimtegebrek.

Veel kijkers, geen kopers

Een deel van die mensen zou helemaal niet bij je passen als klant. Bijvoorbeeld vanwege een beperkt budget of  afwijkende interesse. Een ander deel is alleen nog maar aan het oriënteren. Type: wel kijken, niet kopen. Het grootste deel van je websitebezoekers zou zelfs als ze voor de deur zouden staan, niet verder komen dan je etalage. Er is daarom helemaal niets mis mee dat een slechts een minderheid van de internetgebruikers ook daadwerkelijk op pad gaat. Internet is een makkelijke kanaal om te oriënteren. Met een klik, tik of swipe ben je weer een site verder.

Drempel bezoek voor nieuwe  klanten verlagen

Google is bij uitstek een kanaal waarop klanten zich oriënteren. Naarmate ze verder in het oriëntatieproces komen worden de (combinaties van) zoekwoorden langer en specifieker.  Klanten die richting aankoop gaan, gebruiken meer specifieke soort-, merk- en bedrijfsnamen. En als ze dan de naam van jouw organisatie intypen, moet de drempel om nu wél langs te komen zo laag mogelijk zijn.

Onzekerheid en moeite voor contact verminderen

Belangrijke drempels voor klanten zijn onzekerheid / onduidelijkheid en moeite moeten doen voor het leggen van contact. Het Google Knowledge Panel helpt je om die drempels te verlagen. Het toont aan iedereen die op bedrijfsnaam zoekt:

  • openingstijden
  • telefoonnummer
  • bezoekadres (met locatie op Google Maps)
  • bedrijfstak
  • afbeelding
  • etc.

Voorwaarde is dan wel dat deze informatie is ingevuld in je account bij Google Mijn Bedrijf. Hieronder als voorbeeld het Knowledge Panel van NickLink:

Voorbeeld Knowledge Panel NickLink zonder Google Maps Street View Binnenkijken optie omcirkeld

Zekerheid met Street View Binnenkijken

Via Google Street View Binnenkijken (of See Inside) ga je nog een stap verder in het wegnemen van onzekerheid. Je biedt mogelijke nieuwe klanten de mogelijkheid via 360-graden foto’s bij je binnen te kijken. Op dezelfde manier als Google Street View werkt. En deze optie wordt ook getoond in het Knowledge Panel. Zie het voorbeeld van Ryans hieronder (de optie Binnenkijken is omcirkeld):

Voorbeeld Knowledge Panel Ryans met Google Maps Street View Binnenkijken optie omcirkeld

Wie op ‘Binnenkijken’ klikt, kan vervolgens in 360-graden de showroom van Ryans bekijken. Dit gaat een stap verder dan openingstijden en een routebeschrijving. Klanten kunnen thuis al bepalen of het aanbod en de sfeer wel bij ze past. Je kunt dit verder uitbreiden door specifieke content onder de aandacht brengen in het Knowledge Panel. Bijvoorbeeld publicaties, producten of evenementen

Google Maps Street View Binnenkijken inzetten

Er zijn twee manieren om met je eigen Street View in Google Maps te komen:

Beide hebben hun eigen voor- en nadelen. Verderop komen verschillen tussen de Street View app en een fotograaf aan bod.

360-graden foto’s in ‘Panorama’ of ‘Fisheye’

Het is belangrijk te beseffen dat met 360-graden fotografie twee technieken worden aangeduid.

  • ‘Panorama’ wil zeggen dat men over de volledige breedte fotografeert. Deze foto’s zijn beperkt in de hoogte (en laagte)
  • ‘Fisheye’ / surround wil zeggen dat men in alle richtingen volledig om zich heen kan kijken. Ook recht omhoog of omlaag

Met de meeste smartphones kun wel panoramafoto’s maken, maar geen fisheye. Voor een surround foto heb je een 360-graden camera en een fisheye lens nodig. De Street View app laat je panoramafoto’s aan elkaar verbinden die zo een virtuele tour vormen. Een professionele fotograaf levert 360-graden surround foto’s.

Past Google Maps Street View Binnenkijken bij mij?

Google Maps Street View Binnenkijken werkt wanneer dit de onzekerheid en/of onduidelijkheid voor mogelijke klanten verlaagt. Dit is vaak het geval voor locaties waar mensen niet regelmatig komen. En waarvoor ze ‘op zoek’ gaan, bijvoorbeeld via Google. Denk daarbij aan:

  • retailers met een showroom of uitstalling, zoals meubelzaken, tegelhandels, tuincentra, etc.
  • dagattracties, zoals musea, pretparken, dierentuinen, bowlingcentra, zwembaden etc.
  • recreatiebedrijven zoals bungalowparken, campings, hotels, etc.

Vraag je af of het klanten helpt in hun beslisproces om een virtuele 360-graden tour te doen. Als je pindakaas verkoopt, draagt het waarschijnlijk weinig bij (tenzij je een pindakaaswinkel hebt).

Brengt Google Maps Street View Binnenkijken mij de juiste klanten?

Stel jezelf ook de vraag of je met Street View Binnenkijken:

  • klanten binnenhaalt uit de juiste doelgroep en,
  • klanten binnenhaalt in de fase van gericht zoeken of een aankoop willen doen.

Zorg daarom ook altijd dat je 360-graden tour een waarheidsgetrouw beeld geeft van de situatie. Je hebt niets aan bezoekers die met verkeerde verwachtingen binnenkomen.

Street View app gebruiken of een 360-graden fotograaf vragen?

Het hangt van de situatie af of je een fotograaf vraagt of zelf aan de slag gaat met de Street View app. Met fotograferen is het precies hetzelfde als met het maken van bijvoorbeeld een video. We hebben allemaal een camera op onze telefoon, toch verschilt de kwaliteit van video’s flink. Net als hoe lang iemand er mee bezig is.

Punten die je in overweging moet nemen zijn:

  • klanten maken via Google Maps Street View Binnenkijken voor de eerste keer kennis met je. Welke kwaliteit wil je uitstralen?
  • je (technische) kennis en ervaring. Welke kwaliteit kun je zelf leveren en hoeveel tijd gaat je dat kosten?
  • de wijze waarop je de beelden in Google wilt presenteren. 360-graden surround foto’s in het Google Knowledge Panel direct onder ‘Binnenkijken’ terecht. Dat geldt niet voor panoramafoto’s.
  • het beschikbare budget. Het inzetten van een fotograaf levert een factuur op. De Street View app downloaden en gebruiken is gratis

De tarieven verschillen tussen fotografen. Gemiddeld beginnen ze zo rond € 300,- voor een kleine ruimte (tot circa 100 m2). Voor 200 m2 is het circa € 500,-. Dit loopt verder op naarmate de ruimte groter wordt.

Foto’s Binnenkijken op social media en website

Wanneer je de beschikking hebt over een aantal 360-graden foto’s in Google Maps Street View, is het jammer om ze alleen daar te gebruiken. En dat hoeft ook niet. Het is heel simpel om de link te achterhalen, zodat je er ook naar kan verwijzen van je site en social media. Volg de stappen om de linke te achterhalen:

  1. Google op je eigen bedrijfsnaam, zodat je het knowledge Panel in beeld krijgt
  2. klik op ‘Binnenkijken”
  3. nu zit in de foto’s binnen Google Maps Streetview. Kopieer de link uit browserbalk
  4. plak de link op de plaatsen waarvandaan je naar de foto’s wilt linken
  5. klaar

Op deze manier kun je via Google en via je eigen kanalen zoals de website en social media mogelijke klanten bij je laten ‘binnenkijken’.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.