Online reviews voor Google spelen een grote rol voor mogelijke klanten. Nog voor ze je website bezoeken hebben ze in de zoekmachine al kennis met je gemaakt. En gelezen wat klanten vinden van het bedrijf, je product of dienst. Geen reviews? Dan val je wellicht al af. Hetzelfde geldt voor reviews op vergelijkingssites en social media. Focus daarom niet alleen op het verzamelen van reviews op je site. Maak je reviews ook zichtbaar en zoekmachines en via social media. Ben jij geschikt of ongeschikt?
Toon je online reviews voor Google
Online reviews zijn belangrijk. Klanten maken in grote mate gebruik van online reviews blijkt uit onderzoek. Zeker in de fase waarin ze oriënteren op een aankoop. Bij het zoeken en vergelijken van leveranciers en producten spelen zoekmachines en vergelijkingssites een grote rol. Mogelijk nieuwe klanten gebruiken ze om:
- een eerste indruk op te doen van je bedrijf, dienst en/of product.
- te bepalen welke sites men gaat bezoeken voor verder onderzoek
In beide gevallen is het hebben en tonen van reviews belangrijk. Voor een positieve eerste indruk en het aantal doorkliks (CTR) naar je website te verhogen. Google laat deze reviews bijvoorbeeld zien in de Knowledge Panel en bij advertenties.
Reviews in het getoonde Knowledge Panel bij Van Wijnen
Reviews van Wehkamp worden getoond bij zoekresultaten
Belangrijk daarom is het verzamelen van reviews én het tonen daarvan op vergelijkingssites, social media en zoekmachines. Bedenk ook vooraf hoe je moet omgaan met slechte reviews. Hieronder staat beschreven hoe je online reviews voor Google verzamelt en toont. Het verzamelen van reviews via Google is belangrijk, omdat reviews van andere bronnen niet (rechtstreeks) worden getoond in de zoekmachine.
Klant review systeem via Google Mijn Bedrijf
Om te beginnen met het verzamelen van reviews in Google heb je een bedrijfsvermelding op Google. Deze maak je gratis via Google Mijn Bedrijf. Hier kun je bezoekers extra informatie geven over openingstijden, locatie(s), contactgegevens, etc.
Heb je een bedrijfsvermelding? Dan is het redelijk eenvoudig klanten te vragen een review voor je achter te laten bij je bedrijfsvermelding. Deze reviews gebruikt Google in de zoekresultaten. Volg deze stappen
1. Online reviews op Google: vind je place ID
Ga naar de Google Place ID finder. Je ziet een scherm zoals hieronder. Vul in het omcirkelde veld je bedrijfsnaam in.
Achterhaal via Google Place ID finder je Place ID
Waarschijnlijk wordt je bedrijfsnaam al automatisch aangevuld. Vervolgens kies je uit het dropdown menu je bedrijf. Op het moment dat je dat hebt gedaan, verschijnt je Place ID in beeld. Voor mijn bedrijf ziet dat er uit zoals op de afbeelding hieronder.
Google Place ID komt in beeld en kan worden gebruikt voor verzamelen reviews
2. Plak je Place ID achter de link om reviews te schrijven
Volgende stap is verwijzen naar de locatie binnen jouw bedrijfsvermelding op Google waar bezoekers reviews schrijven.
- kopieer de volgende link al je mensen wilt vragen om een review achter te laten: https://search.google.com/local/writereview?placeid=XXX
- plak vervolgens op de plek waar ‘XXX’ staat je eigen Place ID die je bij stap 1 hebt gevonden.
- in mijn geval (NickLink) wordt dat https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJv90cf_d0uEcRdllKMdRhOq0
3. Controleer of je link om reviews te verzamelen werkt
Test je link door erop te klikken en controleer of een scherm ziet zoals hieronder.
Voorbeeld uitnodiging review via Google Mijn Bedrijf
Als je de link en Place ID goed hebt gekoppeld krijg je een scherm zoals hierboven. In het blauwe vlak zie je welk bedrijf je gaat beoordelen. In dit geval is dat NickLink. En bovenaan in het witte vlak zie je naam waaronder je bent ingelogd. In dit geval is dat mijn eigen naam.
Online reviews voor Google vragen en verzamelen
Nu de link hebt, kun je deze overal gebruiken om bezoekers en klanten naar je reviewpagina leiden. In feite is een gratis klant review systeem. Dat er automatische voor zorgt dat de reviews ook zichtbaar worden in Google. Een opmerking als: ‘hoe vraag ik om een review?’ kan hiermee op veel manieren worden beantwoord. Een aantal mogelijkheden om een review te vragen:
- neem de link op in je nieuwsbrieven en/of servicemails naar (vaste) klanten
- vermeld de link op de website, al dan niet in een afgeschermd deel voor klanten
- verwerk de link in je social media uitingen en profielen
- publiceer hem in klanttevredenheidsonderzoeken
- etc.
Online reviews van Google tonen op de website
Je wilt je reviews wellicht niet alleen op Google laten zien, maar ook op je eigen site. Je kunt natuurlijk op ‘ouderwets’ wijze regelmatig printscreens maken van je reviews en die in je site verwerken. Met daarbij een link naar het complete overzicht van de reviews in Google Mijn Bedrijf.
Afhankelijk van het Content Management Systeem wat je gebruikt kun je de reviews ook automatisch tonen. Er zijn WordPress plugins beschikbaar. Ik heb ze zelf niet getest. De reviews zijn echter prima…..
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
4 Reacties
Peak end rule, klant positief verrassen met factuur - NickLink. Online
[…] bepaal je de hoogte en plek van de ‘Peak’ in de customer journey. En de hoogte van je reviews op Google, beoordelingen op Facebook, etc. Het geheim is de klant meer te geven dan hij of zij verwacht. […]
Reviews online effectief vormgeven plus tips voor meer aankopen
[…] De reviewsites zijn populair omdat ze als objectief worden gezien, en omdat het plaatsen van een review makkelijk gaat. Ook wanneer je zelf klanten om een review (en testimonial) vraagt, is gemak belangrijk. Lees bijvoorbeeld hoe je klanten direct een link biedt om een review op Google te schrijven. […]
Vergelijkers online als verkoopkanaal - NickLink. Online
[…] reviews via o.a. social media en Google […]
Omgaan met slechte reviews en tips om er goede reviews van te maken
[…] teleurgesteld worden. Op die manier laat je ook je betrokkenheid zien. Start daarnaast actief met nieuwe reviews verzamelen, zodat de slechte steeds verder naar onderen zakken. En steeds minder zichtbaar zijn in het […]