SEO Linkbuilding via gratis backlink checker en backlinks krijgen voor juist linkprofielZoekmachines zien je site als een expert en betrouwbaar als je backlinks hebt met een hoge autoriteit. Zie met een gratis backlink checker welke autoriteit en backlinks je hebt. Dan kun je gericht gaan werken aan linkbuilding SEO en content om de juiste backlinks binnen te halen. Laatste stap in het stappenplan is verwijderen van SPAM-links / badlinks om het linkprofiel te verbeteren.

Zonder linkbuilding SEO geen succes

Ruim 200 factoren gebruikt Google om de positie op de search engine results page (SERP) te bepalen. Het gewicht dat aan elke factor wordt toegekend verschilt. De veelbesproken keywords zijn goed voor circa 15% van de totale ranking score. Voor (interne) inkomende en uitgaande links is vaak minder aandacht. Terwijl het linkprofiel van een site bij circa 25% van de factoren een rol speelt. Zonder linkbuilding geen SEO succes daarom.

Wat is SEO linkbuilding? Hoe krijg je autoriteit?

Google en andere zoekmachines willen hun gebruikers een optimale ervaring geven. Het algoritme is erop gericht sites te presenteren die een optimale user experience (UX) bieden. Hiervoor kijkt Google onder andere naar:

Autoriteit krijg je als de zoekmachine je ziet als expert én betrouwbare bron. Naast bovenstaande punten zijn ook zaken als de regelmaat waarmee updates worden gedaan en de hoeveelheid ‘gebroken links’ met een 404 foutmelding mede bepalend. Een belangrijke indicator vormen ook de links die een site ontvangt vanaf andere sites. Dit zijn de zogenaamde backlinks.

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn links van andere sites naar je eigen site. De hoeveelheid backlinks is nauwelijks belangrijk. De autoriteit en relevantie van backlinks is juist zeer essentieel. Relevant wil zeggen dat de links komen vanaf sites (domeinen) die overeenkomen met je eigen site. Voorbeelden van sites met een hoge autoriteit zijn bijvoorbeeld:

  • kranten
  • TV-zenders
  • overheden
  • vakbladen
  • toonaangevende blogs
  • grote merken
  • etc.

Een compleet linkprofiel bestaat niet alleen uit inkomende backlinks. Ook uitgaande links spelen een belangrijke rol. Ook voor de uitgaande links geldt dat deze naar sites (domeinen) gaan die overeenkomen met je eigen site én zelf een hoge autoriteit hebben.

Bepalen autoriteit sites voor backlinks

Om de autoriteit van je eigen site te verhogen heb je backlinks nodig. Van sites met een hoge autoriteit. Ook wil je bij voorkeur linken naar sites met een hoge autoriteit. Hoe weet je wat de autoriteit van een site is?

Google, of een andere zoekmachine, bieden hulp. Tik een voor jou site relevante zoekterm in, en kijk welke sites worden getoond op search engine results page (SERP). Dit geeft je suggesties. Check vervolgens de autoriteit van de sites die je interessant lijken. Dit kan via diverse sites. Waaronder:

Hieronder is de score van deze site in MOZ Open Site Explorer afgebeeld. Je ziet dat zowel de score voor het hele domein wordt getoond, als voor de specifieke pagina. De domeinscore is het gemiddelde van alle pagina’s. Vaak heeft de homepage de hoogste autoriteitsscore. Ook belangrijk is de spamscore. Daarover verderop meer.

Autoriteit- en spamscore in MOZ Open Sitie Explorer

Gratis Backlink checker gebruiken

Breng eerst in beeld welke backlinks je al hebt. Om te voorkomen dat je dubbel werk gaat doen. Met de hierboven genoemde (betaalde) tools is het ook mogelijk te checken welke sites (domeinen) en pagina’s naar je site linken. Er zijn echter ook goede andere gratis backlink checkers:

Een belangrijke kanttekening hierbij is dat er steeds nieuwe backlink checkers verschijnen. Bekijk per keer welke functionaliteiten je precies nodig hebt. En of een gratis backlink checker danwel een betaalde nodig is.

Google Search Console gratis backlink checker

Gratis Backlink Checker via Google Search Console

Besef wel dat geen enkele betaalde of gratis backlink checker alle backlinks laat zien. Voor mijn site verschilt het aantal domeinen van waar links komen bijvoorbeeld tussen de 26 en 35. Ook de getoonde links komen niet altijd overeen tussen de verschillende backlink checkers. Zie het als een manier om een beeld te krijgen van de situatie. Verwacht geen 100% nauwkeurige weergave.

Backlinks krijgen en plaatsen

Hoe krijg je kwalitatief goede backlinks? Zoals eerder vermeld is het voor iedere site ook belangrijk links op te nemen naar andere sites. Geef sites (domeinen) met een hoge autoriteit redenen om een link naar je site op te nemen:

  • biedt aansluiting op content binnen de site van de gewenste backlink
  • publiceer onderzoeken om gewenste backlinks te krijgen

Stappenplan voor gewenste backlink-content

Het verkrijgen van backlinks door sites met een hoge autoriteit is niet alleen een kwestie van geluk. Je kunt je kans op succes flink verhogen door dit gestructureerd aan te pakken. Door vooraf scherp te hebben wat je wil bereiken, kun je effectief te werk gaan. Volg deze stappen:

  1. bepaal de autoriteitsscore van mogelijk voor jou interessante domeinen en pagina’s
  2. bekijk van welke domeinen en pagina’s je al links ontvangt
  3. analyseer  content op domeinen en pagina’s met de hoogste autoriteitsscores die nog niet naar je linken
  4. publiceer binnen je eigen site content die aansluit op die domeinen en pagina’s
  5. laat de beheerders van de gekozen domeinen weten dat je voor hen mogelijk interessante content hebt

Onderzoeken publiceren en persberichten versturen

Een andere beproefde methode is het publiceren van onderzoeken. Partijen als Spotler met het Nationaal E-mail Onderzoek en Newcom dat het Nationaal Social Media Onderzoek presenteert passen deze methode met succes toe. Hun onderzoek wordt door veel blogs en media overgenomen, wat veel backlinks met een hoge autoriteit oplevert naar hun sites.

Het versturen van persberichten, al dan niet naar aanleiding van een onderzoek, is daarom ook online nog steeds een effectief middel.

linkprofiel verbeteren en linkbuilding tips

Via inkomende en uitgaande links verhoog je de autoriteit van je site. Hoe werkt dat verhogen van je autoriteit via linkbuilding nu precies? Je kunt het maken van een link zien als het doorgeven van autoriteit. Met iedere link die je krijgt van een site, krijg je ook een beetje van de autoriteit. En met iedere link die je naar een andere site maakt, geef je een beetje van je eigen autoriteit door.

SEO linkbuilding doe je per pagina

Nu zie je dat het krijgen van links vanaf sites met weinig autoriteit niet zinvol is. Want als een site bijna geen autoriteit heeft, valt er ook weinig door te geven. De autoriteit van het domein is het gemiddelde van alle pagina’s. De autoriteit wordt van een inkomende link wordt toegeschreven aan de pagina waar de link binnenkomt. En omdat de meeste links doorgaans op homepage binnenkomen, heeft die pagina vaak de hoogste autoriteit van alle pagina’s binnen de site (domein).

Linkprofiel binnen site bepaalt autoriteit pagina’s

De linkstructuur van de site bepaalt hoe de autoriteit die binnenkomt op de pagina’s wordt verdeeld. Stel bijvoorbeeld dat de homepage de meeste autoriteit heeft. En stel dat vanaf de homepage naar twee andere pagina’s wordt gelinkt. Dan wordt een deel van de autoriteit van de homepage verdeeld over deze twee pagina’s. En elk van deze twee pagina’s bevat ook weer interne links, via welke een deel van net ontvangen autoriteit weer verder wordt doorgegeven binnen de site. Waarbij ook op een pagina nog een link link binnenkomt. Schematisch ziet dat er zo uit:

Linkbuilding voorbeeld autoriteit backlinks plaatsen

Linkbuilding voorbeeld verdeling autoriteit backlinks plaatsen

Je ziet dat door het toevoegen of verwijderen van bepaalde interne links meer of minder autoriteit kan worden doorgegeven aan specifieke pagina’s in de site. Op die manier kan per pagina gestuurd worden op hogere of lagere positie in zoekmachines als Google. Via Google Search Console kun je snel zien hoe het interne linkprofiel van iedere pagina er uit ziet:

  1. klik op ‘Interne Links’
  2. Vul de url binnen de site in waarvan je het linkprofiel wilt zien
  3. Check of daadwerkelijk de gevraagde url wordt getoond

Hieronder heb ik dat gedaan voor de homepage van Nicklink.nl:

Google Search Console gratis backlink checker intern omcirkeld
Gratis Backlink Checker intern voor homepage NickLink.nl

Slechte backlinks (badlinks) verwijderen

Google en andere zoekmachines willen hun gebruikers een optimale ervaring geven. Het algoritme gebruikt daarvoor onder andere de backlinks en de linkstructuur van een website als indicactor. Sommige sites proberen dit te manipuleren door backlinks te kopen en/of willekeurig backlinks te plaatsen in bijvoorbeeld reacties op fora. Ook doen sites aan linkruil en zijn er sites die tegen betaling links plaatsen, de zogenaamde linkfarms.

Hoe kom ik aan SPAM-links (badlinks)?

Acties als het kopen en/of ruilen van links gaan in tegen de gebruikersrichtlijnen van Google en andere zoekmachines. Wanneer zij ontdekken dat een site links op deze manier ontvangt, worden deze aangemerkt als SPAM-links, ook wel badlinks genoemd. Voor de site die deze links ontvangt betekent dit dat de autoriteitsscore wordt verlaagd. Hoe meer dubieuze links, hoe meer de autoriteitsscore wordt verlaagd. Dit wordt weergegeven in de SPAM-score die MOZ open site explorer laat zien.

Hoe voorkom ik SPAM-links (badlinks)?

Gebruik een gratis backlink checker om te zien vanaf welke sites jij links ontvangt. Er zijn bureaus (geweest) die, soms buiten medeweten van hun klant, links hebben gekocht, geplaatst op fora en/of geruild met andere sites. Ook kan het zijn dat een link naar je site is opgenomen vanaf een linkfarm zonder dat je daar iets aan kunt doen. In dat geval kun je de inkomende link afwijzen. Je vraagt Google dan die link niet mee te tellen voor je autoriteitsscore. Je kunt deze links dan in een voorgeschreven format aanleveren bij Google. Waarbij je aangeeft welke acties je zelf al hebt ondernomen om de links te laten verwijderen.

SEO linkbuilding met gratis backlink checker…

Hierboven staat beschreven hoe linkbuilding werkt. Een goed linkprofiel, met de juiste backlinks, is belangrijk. Zonder dat is een goede positie in Google en andere zoekmachines haast onmogelijk. Vergeet echter niet dat het slechts een van de factoren is die de positie bepaald. Je site door een gratis backlink checker halen en hierop acties ondernemen is niet genoeg…… Uiteindelijk bepaalt het samenspel van ruim 200 factoren  je positie.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.

Interessante zoekwoorden en zoektermen bij link building