Zoekwoorden vinden die voor meer dan gemiddelde conversie zorgen. Dat is onmogelijk via Google Analytics. Bijna alle zoekwoorden zijn ‘not provided’. Via Search Console zijn de zoekwoorden / zoektermen wel te achterhalen. Een link met conversie op de site is echter niet te leggen. Dankzij Keyword Hero kun je nu wél zien welk gedrag bij welke zoekwoorden hoort. Bepaal de zoekwoorden die je de juiste bezoekers brengen.
Zoekwoorden ‘not provided’ en andere ergernissen
Wat is de grootste ergernis is onder zoekmachine marketeers? Zoekwoorden bepalen die ‘not provided’ zijn maakt een goede kans. Alsof Google nog even wil laten zien hoe het zit: wij weten alles, en dat gaan we jou niet vertellen. In Google zoekwoorden checken werd een uitdaging en tijdrovende bezigheid. Met trucjes waarvoor steeds meer technisch inzicht nodig is.
Search Console seo zoekwoorden tool
Google biedt websitebeheerders met Search Console een seo zoekwoorden tool. Gratis te vinden onder Google Webmasterools en toe te passen op elke website. Je moet alleen even laten zien dat site-beheerder bent. Het biedt redelijk volledige overzichten van de zoekwoorden waar je op gevonden. Compleet met:
- het aantal keer dat je op een bepaald zoekwoord bent getoond,
- je gemiddelde positie op dat zoekwoord
- het aantal keer dat er is doorgeklikt
- je CTR op elk zoekwoord.
Hieronder een screenshot van een resultatenpagina ‘zoekwoorden’ in Search Console.
Overzicht klikken, vertoningen, CTR en positie zoekanalyse Search Console
Hier staan alle ‘not provided’ zoekwoorden. Probleem opgelost….. of toch niet? Het verband tussen de gebruikte zoekwoorden en het gedrag van de bezoeker is niet boven water te krijgen. Een koppeling maken met gedrag of conversie kan alleen als de gegevens ook in Analytics staan. Wil je weten welke zoekwoorden leiden tot meer conversie? Dan is de enige optie betaald adverteren in Google Adwords.
Zoekwoorden én hun conversie bepalen in Analytics
Keyword Hero laat je weer zoekwoorden vinden in Analytics. Zoekwoorden bepalen doet Keyword Hero via kansrekening. Door het koppelen van vele verschillende bronnen kan Keyword Hero bepalen wat zeer waarschijnlijk het zoekwoord is geweest in een Analytics sessie. Deze bronen zijn onder andere Search Console en duizenden datapunten door browser extensions. Door gebruik te maken van machine learning wordt de tool steeds accurater. Keyword Hero is een Google Analytics Partner. Op de partner pagina wordt de werking van Keyword Hero kort uitgelegd.
Bijna alle zoekwoorden vinden dankzij Keword Hero
Zoekwoorden en zoektermen bepalen doet Keyword Hero op basis van data. Hoe betrouwbaar zijn de zoekwoorden en cijfers die worden getoond in Keyword Hero? In onderstaand overzicht een vergelijking tussen de cijfers van Keyword Hero en Search Console over dezelfde periode. Het verschil tussen ‘Totaal’ en ‘Met Zoekwoord’ wordt veroorzaakt door direct verkeer en ‘not provided’ zoekwoorden.
Zoekwoorden bepalen waarop je gevonden bent via Keyword Hero en Search Console
Een aantal dingen vallen op:
- hoeveelheid geregistreerde sessies / klikken is ongeveer gelijk
- aantal unieke gevonden zoekwoorden / zoektermen is 124% groter in Keyword Hero
- het aantal sessies met de eerste 20 zoekwoorden / zoektermen is gemiddeld 61,5% hoger in Keyword Hero
- naarmate het aantal klikken op een zoekwoord / zoekterm lager wordt, wijkt Keyword Tool tool procentueel gezien meer (hoger) af van Search Console.
- de volgorde van zoekwoorden / zoektermen in beide tools komt redelijk overeen. Enkele uitzonderingen daargelaten
Klopt zoekwoorden vinden met Keyword Hero?
Er zitten zeker verschillen tussen de cijfers in Keyword Hero en die in Search Console. En soms zijn die verschillen flink. Het algehele beeld in volgorde en verhoudingen is echter in beide tools redelijk gelijk. Gebruik de getoonde cijfers in Keyword Hero daarom als een indicatie. Het is een behoorlijke stap voorwaarts. Tot nu toe had ik cijfers van minder dan een procent van de zoekwoorden via Analytics.
Zoekwoorden bepalen in Analytics via 5 stappen
Zoekwoorden bepalen in Google Analytics en er gedrag plus conversies aan koppelen doe je in 5 eenvoudige stappen:
- Klik rechtsboven op ‘Log In’ en log in met je Google-account op de site van de zoekwoord tool Keyword Hero
- Kies daarna ‘Add Domain’. Je koppelt nu je Google Analytics account aan Keyword Hero. Bepaal welk account, property en view je wilt gebruiken voor het bekijken van de zoekwoorden. Tot slot moet je een doel kiezen. Je hebt de keuze tussen (1) geen doel, (2) E-commerce tracking of (3) een van je eigen binnen Analytics ingestelde doelen. Ik kies voor mijn blog het door mij ingestelde doel ‘3 pagina’s of meer bekeken’. Zie het voorbeeld hieronder.
Stap 1 in het aanmeldproces bij Keyword Hero: kies account, property, view en doel
- Daarnaast moet je ook Seach Console koppelen aan Keyword Hero. Kies je Search Console en kies ‘Next’.
- De volgende stap is het aanmaken van een nieuwe property om je zoekwoorden te kunnen bekijken. Zie het voorbeeld hieronder.
Nieuwe property aanmaken om zoekwoorden te vinden met Keyword Tool in Google Analytics
- Hierna kies je je Keyword Hero abonnement. De gratis versie voldoet zeker voor een kleinere site prima. Er een maximum van 25 url’s per dag waarnaar zoekverkeer wordt vastgelegd. Voor grotere sites (met meer url’s) betekent dit dat niet alle zoekwoorden worden getoond, tenzij je kiest voor een groter pakket.
- Tot slot is het aan te raden in je instellingen voor het laatste klik attributiemodel te kiezen. Dan kun je de mensen die direct je adres intypen (‘direct verkeer’) onderscheiden van de bezoekers die via een zoekopdracht komen. Zie het voorbeeld hieronder.
Onderscheid direct verkeert van SEO-verkeer dankzij het laatste klik attributiemodel
Keyword Hero zoekwoorden vinden in Analytics
De zoekwoorden van je bezoekers bekijk je via de property van Keyword Hero in Google Analytics.
- selecteer het account dat je eerder hebt aangegeven bij het koppelen van Keyword Hero
- kies bij ‘property en apps’ voor Keyword Hero – <naam van het account>
- open ‘Keyword View’.
Keyword Hero property selecteren in Google Analytics voor vinden zoekwoorden
Nadat je op Keyword View hebt geklikt kom op de startpagina van Analytics. Daar zijn nog geen zoekwoorden te vinden. Zet de volgende stappen om je zoekwoorden te vinden:
- kies ‘Acquisitie’
- klik op campagnes
- kies organische zoekwoorden
Je ziet dan onderstaande pagina.
Succesvolle zoekwoorden bepalen in Google Analytics via Keyword Hero property
Merk op dat in dit overzicht ook het eerder ingevulde doel is weergegeven. Dat was voor mijn blog ‘minimaal drie pagina’s bekeken’. Nu kan ik een directe link leggen tussen het gebruikte zoekwoord en behalen van het doel. Zo blijkt bijvoorbeeld dat bezoekers die op zoek zijn naar ‘customer journey …..’ een veel grotere kans hebben om 3 of meer pagina’s te bekijken dan bezoekers die binnenkomen op ‘GDPR wetgeving’.
De ingestelde doelwaarde wordt overigens niet meegenomen in Keyword Hero. Verder kan ik via ‘secundaire dimensie’ bijvoorbeeld zien:
- op welke bestemmingspagina’s gebruikers van de zoekwoorden / zoektermen terechtkomen
- op welke dag van de week ik wel of niet op bepaalde zoekwoorden / zoektermen wordt gevonden
- of er verschil tussen mobile en desktop gebruikers in hun gebruik van zoekwoorden / zoektermen, etc.
Kortom: doordat de zoekwoorden in Google Analytics beschikbaar zijn, kan het verband met tal van andere KPI’s en gedragingen worden onderzocht. Je kunt ook gebruik maken van een rapport. Gebruik bijvoorbeeld dit al aangepaste rapport. Zet daarna de volgende stap. Kijk buiten de site en blijf je concurrent voor door SEO- en Keywordoptimalisatie.
SEO-vertoningen in Keyword Hero en Analytics
Het is mogelijk het aantal keer dat de pagina op een bepaald zoekwoord in de zoekresultaten is getoond zichtbaar te maken in Keyword Hero. En daarmee in Google Analytics. Op Marketingfacts wordt in dit artikel echter aangeraden voor de vertoningen uit gaan van de informatie in Search Console. Op Marketingfacts wordt ook uitgelegd hoe je de vertoningen zichtbaar kunt maken. Mocht je dit toch willen gebruiken. Scrol wat verder naar onderen, en lees het onder ‘Seo-vertoningen in Keyword Hero: onbetrouwbaar?’.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
Geef een reactie