Verschil tussen app en website Apple SmartphoneMet de komst van instant-apps komen apps en websites steeds dichter bij elkaar. Een app en/of mobiele site naast je ‘standaard’ website betekent wel twee of drie keer onderhoud. Bedenk goed wat de voordelen van een app en/of mobiele site zijn boven je bestaande site. Denk niet dat je er nieuwe klanten mee werft.

Gebruik een app als je niet wilt verkopen

De titel hierboven trekt in ieder geval even je aandacht. En dat moet ook. Want te vaak wordt een app als de oplossing gezien voor bijna alle online problemen. Veelgehoord is ook de opmerking dat we 86% van onze tijd op mobiel besteden aan apps. Echter gaat van die tijd 42% op aan social media, gaming, vermaak, e-mail, etc. volgens het Marketingfacts Jaarboek 2017-2018. Daarna volgen de grote en bekende apps als Nu.nl, Buienradar, Marktplaats, etc. Het gevolg is dat de verhouding heel anders ligt als we kijken naar aankopen. Dan zijn sites in 66% van de gevallen dominant. Slechts in 6% van de gevallen is de app leidend. Vandaar de kop. De cijfers zijn hieronder nog eens weergegeven:

Verschil in tijdsbesteding tussen app en website.

Verschil tussen app en website in gespendeerde tijd op mobiel

App voor loyale en trouwe klanten

Om te verkopen is een app vaak niet geschikt. Zeker voor nieuwe klanten is een app installeren een drempel. Waarom dan toch een app? Belangrijk voordeel van een app is dat deze de functies van een smartphone gebruikt. Denk aan de camera, microfoon, locatie, etc. Een site kan dat niet. Dat is een belangrijk verschil tussen app en website. Deze eigenschap maakt een app vaak interessant voor specifieke service doeleinden. Enkele voorbeelden:

  • Shazam om muziek te herkennen (gebruikt microfoon van telefoon)
  • bekeuringen voorkomen met Flitsmeister (gebruikt locatie van je telefoon)
  • De schade-app van FBTO (gebruikt camera van telefoon), zie video hieronder


Promotievideo schade-app van FBTO

Daarnaast werken apps ook goed bij handelingen die we dagelijks uitvoeren. Denk aan het checken van het weer, je saldo, het nieuws, etc. Repeterende handelingen die we het liefst zo snel en makkelijk mogelijk doen. Dan loont het ook snel de moeite een app te installeren. En door het dagelijks gebruik ‘vergeten’ we de app niet.

Voorkom dat jouw app snel dood en begraven is

Het gemiddeld aantal apps dat we geïnstalleerd hebben op onze smartphone lag de afgelopen jaren op 27 apps per persoon. Een gemiddelde gebruiker download 4 a 5 apps per jaar. In app-store staan al meer dan 2 miljoen apps. En wekelijks komen er tientallen bij. Het is daarom al een hele toer je app geïnstalleerd te krijgen. Waarna de volgende uitdaging is hem ook te laten gebruiken.

Wie heeft er niet een paar apps op zijn telefoon staan die ooit zijn gedownload en daarna nooit meer gebruikt? Check of het verschil tussen app en website voldoende voordeel oplevert voor gebruiker:

  1. gebruikt de app functies van de smartphone die een site niet kan gebruiken?
  2. bied de app een snelle(re) manier voor regelmatig terugkerende taken?

Als het antwoord niet op tenminste een van de twee vragen ‘ja’ is, dan is de kans groot dat je app een stille dood sterft. Denk niet dat je klant een app gaat gebruiken omdat het voor jou als organisatie makkelijker is. Mensen zijn gewoontedieren. Als een telefoontje net zo makkelijk is, zullen ze dat blijven doen.

Native-, hybride (HTML5),progressive of instant-app

Er zijn drie verschillende verschillende besturingssystemen (ook wel operating systems genoemd) voor smartphones. Op volgorde van marktaandeel zijn dit:

  1. Android
  2. iOS
  3. Windows Phone

Er zijn verschillende soorten apps, die verschillend omgaan met de besturingssystemen / operating systems:

  • Native apps gebruiken een programmeertaal die aansluit bij het besturingssysteem. Deze apps zijn daardoor sneller. Nadeel is dat je voor ieder besturingssysteem en aparte app moet bouwen én onderhouden
  • Hybride apps zijn mobiele sites die er uit zien en functioneren als een app. Ze zijn gebouwd in de taal HTML5. Daardoor kunnen ze aan appstores worden toegevoegd en functies van de smartphone gebruiken. Doordat maar één app moet worden gebouwd en onderhouden, zijn ze goedkoper van native apps. Een nadeel is dat trager zijn
  • Progressive web apps zijn een verzameling van technieken die hybride apps nog meer laten lijken op native apps. Zo kunnen hiermee ook push-notifications (berichten die omhoog komen) naar smarphones worden verzonden
  • Instant apps gaan nog een stap verder. De gebruiker kan via een link alleen het stukje van de app downloaden dat op dat moment nodig is. Deze apps worden gehost door Google en Apple, waardoor ze erg snel zijn. Door de snelheid en omdat de app weinig ruimte op de telefoon inneemt, wordt de drempel om een app te gebruiken lager.

Demonstratie van gebruik instant app op android. Verschil tussen app en website vervaagd

De levensduur van een app wordt bepaald door de kosten om hem technisch én wat betreft user interface (UI) relevant te houden. Hoe groter het bereik en hoe lager de onderhoudskosten, hoe langer de levensduur. Apps op basis van mobiele sites (hybride, progessive en instant-apps) hebben daarom over het algemeen een langere levensduur dan native apps.

Responsive of mobiele website

Vrijwel alle websites zijn tegenwoordig responsive. Dat wil zeggen dat inhoud van de website anders wordt geschaald en dat volgorde wordt aangepast. Afhankelijk van de afmetingen van het scherm waarop de website getoond wordt. Een mobiele website is wat anders.

Wat is een mobiele website? Een mobiele site is echt een aparte site, met dikwijls andere informatie en andere elementen. De keuze voor een mobiele site betekent dan ook dat je twee sites moet bijhouden. Waarom zou je toch een mobiele site maken? Twee redenen:

  • bij complexe functies als boekingengines en bestelprocedures kan het lastig zijn alles responsive op te bouwen
  • de gebruikersbehoefte op een mobiel is duidelijk anders dan op laptop. Bijvoorbeeld locatie-informatie (mobiel) versus uitgebreide instructie (laptop)

Accelerated Mobile Pages toepassen

Een bijzondere variant van een mobiele site zijn Accelerated Mobile Pages. Dit zijn webpagina’s die geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden op mobiele apparaten. AMP is een open standaard, onder andere ontwikkeld door Google. Google host de AMP-pagina’s op haar eigen servers. Het is relatief makkelijk toe te passen vanwege de plugins die voor de bekende CMS-systemen beschikbaar zijn.

Voor en nadelen app ontwikkelen

De voor en nadelen van het ontwikkelen van een app op een rij:

Nadelen app ontwikkelen:

  • een app ontwikkelen en onderhouden is duurder dan een (gelijksoortige) website
  • een app moet (deels) worden gedownload. Dit is een extra drempel voor gebruik

Voordelen app ontwikkelen:

  • een app maakt gebruik van de functies van de smartphone. Dat kan een (mobiele) website niet
  • een app kan regelmatig terugkerende taken sneller en makkelijker maken dan een (mobiele) website

Verschil tussen app en website

Apps en websites lijken door nieuwe technieken steeds meer op elkaar. Hun toepassing en rol in de customer journey verschilt echter.

Richt je op een app als:

  • Het gebruik intensief is, bijvoorbeeld dagelijks is
  • Het gebruik van functies van smartphone handig of nodig is
  • Je trouwe en betrokken klanten wilt bereiken

Richt je op een (mobiele) site als:

  • Je gebruiker zijn taak ook via een site kan vervullen
  • Je toekomstige klanten wilt bereiken

 


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.