Organisaties hebben hun organisch bereik via Facebook de afgelopen jaren flink zien teruglopen. De laatste maanden zelfs met 50 tot 75%. Ook laat Facebook zien het niet altijd even nauw te nemen met de privacy van haar én jouw klanten. Is er een alternatief voor Facebook? Natuurlijk. Kom los uit je vaste patroon als online marketeer en ga aan de slag. Met als beloning zelf controle over het contact met je klanten. En niet langer afhankelijk zijn van het Facebook-algoritme.
Een ‘ander alternatief voor Facebook’
De afgelopen jaren heeft Facebook het organisch bereik van je zakelijke berichten al teruggedraaid naar maximaal 6%. Mark Zuckerberg kondigde aan dat dit nog niet genoeg was. Mensen moeten meer zien van familie en vrienden, en minder van bedrijven. En dat is gelukt. Ik zie terugvallen in bereik tot wel 75% voor mijn klanten. En dalingen tot 50% in betrokkenheid. Tel daarbij op het grote en jarenlang verzwegen datalek. Voor mij reden om te gaan nadenken een goed alternatief voor Facebook. Of een ‘ander alternatief voor Facebook’ zoals ook vaak wordt ingetikt op Google. Langzaam betalen we steeds meer voor facebookadvertenties. Terwijl Facebook er met de van onze klanten vandoor gaat.
Wat is het alternatief voor Facebook?
De plek in de customer journey bepaalt wat de alternatieven voor facebook zijn. Facebook en andere social media hebben in grote lijnen twee plekken in de klantreis: aan het begin en aan het eind. In de eerste fase ‘Aandacht’ zijn social media ads en shares een manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Om zo bekendheid en kennis over je product of dienst te vergroten. Aan het eind van de customer journey / klantreis zijn social media een manier om in contact te blijven met je klanten en ‘Advocaten’ (pleitbezorgers) van ze te maken. Denk aan klantenservice via Facebook Messenger en delen van nieuws door klanten met hun (Facebook-)volgers. En in dat laatste geval hoop je dat ook die volgers het delen, zodat anderen het zien en de cyclus opnieuw begint.
Rollen van verschillende soorten kanalen in de customer journey
Alternatief Facebook ads en facebook events
Klanten werven zonder Facebook en haar dochters Instagram en Whatsapp, is dat mogelijk? Natuurlijk. Ik adviseer mijn klanten altijd te werken aan een goede mix tussen paid, earned, shared en owned media. Om niet in de val te lopen van een algoritme wijziging zoals dat van Facebook. De alternatieven voor een facebook bedrijfspagina of facebook advertentie om klanten te werven zijn legio als je er even over nadenkt.
Paid media alternatief Facebook ads
Facebook ads is niet de enige plaats om geld uit te geven voor advertenties. Er zijn genoeg andere partijen en mogelijkheden om tegen soortgelijke tarieven je doelgroep te targeten:
- Google adwords, Youtube en Bing ads. Adverteren met nauwkeurige targeting in de zoekmachine en op partnersites
- affliate platformen als Daiscycon en Awin. Via deze netwerken kun je adverteren op miljoenen sites
- de inzet van belangrijke influencers voor je doelgroep. Zeker wanneer je micro-influencers gebruikt, kun je precies targeten.
Earned media alternatief Facebook ads
Kijk niet te snel naar facebook ads als de enige mogelijkheid om een specifieke groep te bereiken. Zoek de juiste media en voorzie ze van relevante content die ze willen delen:
- denk aan het ‘ouderwets’ rondsturen van persberichten naar lokale- of vakmedia. Zo kun je, net als bij Facebook, een hele specifieke doelgroep bereiken
- investeer in linkbait om backlinks naar je site te krijgen. Partijen als Spotler en Newcom, van respectievelijk het Nationaal E-mail Onderzoek en het Nationaal Social Media Onderzoek passen deze methode met succes toe. Zo vindt je doelgroep je op sites waar zij vaak komen.
- ook hier kunnen influencers worden genoemd, als ze spontaan over je merk of product bloggen / vloggen.
Shared media alternatief Facebook pagina en Facebook events
Facebook heeft met Instagram en Whatsapp een groot deel van de social media in handen. Maar niet alles. En jongeren onder de twintig lopen toch al weg bij Facebook. Ook voor het heel handige Facebook event zijn er alternatieven:
- andere social media als Pinterest, LinkedIn, Snapchat en wellicht Vero.
- op eventplatformen als Eventbrite of Meetup kun je ook je event promoten onder een geïnteresseerde community. Inclusief uitgebreide beschrijving, link naar je site en lijst met mensen die gaan.
Owned media alternatief bedrijfspagina en Facebook groep
Sommige bedrijven zagen hun Facebookpagina als een alternatief voor hun website. Daardoor beseft niet iedereen dat een deel van de activiteiten op Facebook ook prima op de website kunnen:
- Veel informatie die op een Facebook bedrijfspagina of Facebook groep wordt gedeeld, kan ook prima op de eigen website worden gedeeld. Denk aan openingstijden, historie, locatie, etc.
Er zijn voldoende geschikte alternatieven voor Facebook
Alternatief Facebook ads en facebook events
Ook waar het gaat om het beheren van klantrelaties zijn er voldoende alternatieven voor Facebook, Instagram en Whatsapp. Helemaal omdat je in deze laatste fase van de customer journey je klant al kent. Owned media spelen dan ook een belangrijke rol en kunnen heel veel taken overnemen. Denk aan:
- de inzet van een regelmatige nieuwsbrief richting klanten. Ieder jaar blijkt weer dat veel mensen een voorkeur hebben voor commerciële boodschappen in hun e-mail. In plaats van bijvoorbeeld op social media
- opbouwen van een community offline en op de eigen site. Dit door een mix van on- en offline contacten. Online ingericht zoals jij dat wilt. Waarbij je bouwt aan een netwerk van relaties met klanten en klanten onderling. Versterkt door offline contactmomenten op beurzen of bijvoorbeeld in de winkel. Dit levert loyaliteit en een schat aan data op. Die anders bij Facebook waren gebleven.
Klanten werven zonder Facebook ads en klanten behouden zonder Facebook kan prima. Het vraagt weer even een andere manier van denken en nieuwe mogelijkheden verkennen. De beloning zijn contactmomenten met je klanten waarover je zelf veel meer de baas bent. En niet het algoritme van Facebook.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
Geef een reactie