Google heeft meer dan 200 ranking factoren. Waar begin je met een seo check? In hoofdlijnen zijn de bouwstenen van een seo check (1) optimalisatie op keywords, (2) de techniek en (3) linkbuilding. Hierbij vraagt linkbuilding de meeste seo-kennis en bovenal geduld. Bouw gericht aan goede content om de juiste backlinks te krijgen. Linkbuilding gaat om kwaliteit. Je wilt relevante links van sites met veel online autoriteit. Hieronder staan zes stappen om een seo check te doen binnen de bouwsteen ‘linkbuilding’.
SEO check, let op de derde bouwsteen
Vaak vormt de seo en keywordoptimalisatie de start van de seo check. Waarna de techniek aan de orde komt. Vragen die daarin onder andere voor bij komen zijn:
- is de site beveiligd met SSL?
- werkt AMP?
- laadt de site snel op mobiel? etc.
Zelfs als de seo checks van deze eerste twee bouwstenen ‘uitstekend’ zijn, is dit niet genoeg voor de eerste positie in de organische zoekresultaten van Google. En ook niet om als featured snippet te worden getoond. De derde bouwsteen, linkbuilding, voor seo autoriteit ontbreekt nog. Het opzetten van goede linkbuilding is lastig en duurt lang. Niet verwonderlijk daarom dat het verschil tussen een ‘seo autoriteit’ en een ‘redelijk goed vindbare site’ vaak zit in het linkprofiel. Hoe richt je linkbuilding in voor een goed linkprofiel?
Seo check 1: bepaal relevante linkbuilding partners
Goede linkbuilding draait niet om de hoeveelheid links. Veel belangrijker is van welke sites je die links krijgt. Bij voorkeur zijn dat toonaangevende websites in je branche. Zoals een branchevereniging, vakblogs, etc. Of belangrijke nieuwsbronnen als een persbureau of krant. Ook wikipedia is zeer interessant. De eerste stap is bepalen van welke sites je links nodig hebt om je linkprofiel (verder) te versterken.
Typ in Google een aantal voor jou relevantie zoekwoorden in en kijk welke sites daar goed op scoren. De volgende stap in de seo check is vastellen van autoriteit van de gevonden sites. Is die goed? Dat zijn het interessante linkpartners voor je. Gebruik een backlinkchecker om te zien welke links je site nu al ontvangt. Er zijn goede andere gratis backlink checkers:
- Google Search Console (gratis, wel activeren voor je site)
- SEMRUSH (account aanmaken voor gratis credits)
- Linkody (maximaal 5 unieke domeinen per week gratis)
Maak tot slot een lijst van sites seo autoriteit die nog niet naar je site linken, en wel interessant zijn.
Linkbuilding voor NickLink
Via Google Search Console heb ik vastgesteld dat ik best veel links ontvang van Marketingfacts. Dat is mooi, want dat is een toonaangevend blog in mijn vakgebied. Helaas ontvang ik geen enkele link van Frankwatching, wat ook een seo autoriteit is in online marketing. Voor mijn linkprofiel is het aantrekkelijk dat ik ook links van laatstgenoemd blog krijg. Daar ga ik in mijn linkbuilding aan werken.
Seo check 2: linkbait voor linkbuilding partners
De volgende stap is vaststellen hoe je de site zover krijgt dat ze ook een link naar jou opnemen. Wees hierbij ook vooral creatief:
- meld je aan als (gast)blogger en maak een bijdrage met links naar je site erin
- schrijf of plaats afbeeldingen op Wikipedia / Wikimedia Commons bij het onderwerp
- doe onderzoek en maak berichten over onderwerpen die interessant zijn voor online autoriteiten
- interview en/of betrek actieve bloggers bij je bericht. Grote kans dat zij het ook delen op hun blog
Backlink tips vanuit NickLink
Zelf ben ik onder ander gastblogger bij Marketingfacts. Van daaruit komen ook links naar mijn site. Daarnaast heb ik een aantal van mijn modellen geplaatst op Wikimedia Commons, wat me van daaruit veel gratis backlinks oplevert. Daarnaast probeer ik op basis van eigen onderzoek en ervaringen content te publiceren die aansluit bij de interesses van ondernemersnetwerken en brancheverenigingen. Dat lijkt te lukken, want ook uit die hoek krijg ik links.
Ook bij linkbuilding is goede en originele content king
Seo check 3: vraag je backlinks voor linkbuilding?
Natuurlijk kan een redacteur via een zoekmachine op jouw content stuiten en besluiten een link op te nemen. Echter heb je nog lage autoriteit op het onderwerp. Die kans is daarom niet zo heel groot. Wees actiever:
- stimuleer social sharing. Neem deelknoppen op en activeer ook mensen om te delen. Bijvoorbeeld: ‘help je collega’s en deel dit met ze’.
- stel een header, metadescription en foto voor social media in bij je bericht. Dat verhoogt de CTR (click-through-ratio).
- informeer de voor jouw belangrijke seo autoriteit over je publicatie. Je kunt per mail of via een direct message via social media de vraag stellen of een link interessant is. Ik krijg ze regelmatig
- ’tag’ blogs of personen daarachter als je je publicatie bekend maakt
Gratis linkbuilding voor NickLink
Op NickLink zijn alle artikelen voorzien van deelknoppen. Ook zijn voor alle artikelen een header, metadescription en afbeelding ingesteld voor social media. Zodat als ze gedeeld worden, de kans groter is dat anderen er op klikken. En het wellicht ook delen. Wanneer ik publiceer op social media, tag ik ook partijen of personen wie ik denk dat het interessant is.
Seo check 4: géén linkbuilding met badlinks
Zoals gezegd is het krijgen van een goed linkprofiel, en daarmee online autoriteit, een lange weg. Het is dan ook verleidelijk om links te kopen. Toch doet dit meer slecht dan goed. Ten eerste is het aantal links niet zo relevant. Het gaat erom of ze van sites met een hoge autoriteit komen. Daarnaast is Google fel op gekochte links. Deze worden aangemerkt als SPAM- of badlinks. De autoriteitsscore van de site die deze links ontvangt wordt verlaagd. Hoe meer dubieuze links, hoe lager de autoriteitsscore. Wil je weten of je badlinks hebt en wat je SPAM-score is? Check het op MOZ open site explorer.
Heb je SPAM-links en kun je daar niet direct iets aan doen? Wijs dan de inkomende link af. Dan telt Google die link niet mee in de autoriteitsscore. Daarmee is de kous niet af. Je moet de links in een voorgeschreven format aanleveren bij Google. Daarbij benoem je de acties die je zelf al hebt ondernomen om de links te laten verwijderen.
Seo check 5: interne linkbuilding
De online autoriteit wordt niet bepaalt per site, maar per pagina. De linkstructuur van de site is erg belangrijk. De homepage heeft vaak de meeste autoriteit. Daar komen de meeste links binnen. Maar ook andere pagina’s kunnen links ontvangen. Als vanaf de homepage naar twee andere pagina’s wordt gelinkt, wordt een deel van de autoriteit van de homepage verdeeld over deze twee pagina’s. Elk van deze twee pagina’s bevat links naar andere pagina’s op de site. Via deze links wordt (een kleiner deel van) de autoriteit weer doorgegeven. Schematisch ziet dat er zo uit (hoe dikker de streep, hoe meer autoriteit wordt doorgegeven):
Linkbuilding voorbeeld verdeling interne backlinks voor verdeling seo autoriteit
De linkstructuur binnen een site bepaalt mede hoeveel autoriteit een pagina heeft. Pagina’s die hoger in een zoekmachine moeten komen, zijn gebaat bij veel interne links. Bij voorkeur van pagina’s die een hoge autoriteit hebben op de site. Zoals bijvoorbeeld de homepage. Via Google Search Console kun je snel zien hoe het interne linkprofiel van iedere pagina er uit ziet:
- klik op ‘Interne Links’
- Vul de url binnen de site in waarvan je het linkprofiel wilt zien
- Check of daadwerkelijk de gevraagde url wordt getoond
Hieronder het overzicht voor de homepage van Nicklink.nl:
Gratis Backlink Checker intern voor homepage NickLink.nl
Linkbuilding is een onmisbare bouwsteen in een seo check. De kwaliteit van de in- en externe linkbuilding maakt het verschil tussen een ‘redelijk vindbare’ site en een seo autoriteit.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
Een reactie
Met linkbuilding hoger komen in Google - NickLink. Online
[…] Al deze scores kunnen bekeken worden met een tool zoals Mozbar. Er zijn ook enkele gratis Domain authority checkers beschikbaar maar deze hebben minder functies. Lees hier meer over badlinks en het werven van kwalitatieve backlinks. […]