Bij SEO-optimalisatie zijn ruim 200 factoren van belang. Ook bij conversie spelen uiteenlopende overtuigingsprincipes plus design- en user experience issues een rol. Waardoor jij dagelijks klanten mis loopt. Omdat je het niet allemaal bij kunt houden. Een website check helpt je. Je hoeft niet zelf te bedenken waar de zwakke plekken in je site zitten. Dat is al voor je op een rij gezet. In onderstaand artikel leg ik de hoofdlijnen van de website checklist aan je uit.
Website checklist voor Google én site conversie
In de website checks voor mijn klanten zie ik terugkerende patronen die leiden tot resultaat. Daaruit is het ONLINE-model ontstaan. het bevat een checklist van ruim 100 punten waarop ik een website check. En het geeft richting voor verbetering. Het model gaat uit van vijf pijlers voor online succes.
De vijf pijlers voor online succes websites in het ONLINE-model
Google indexeert pagina’s. Geen sites. Website optimalisatie gaat daarom altijd per pagina. En de check daarom ook. Wil je je online business vergroten en niet langer klanten mislopen? Dan mag je de website check op onderstaande onderdelen niet missen:
- Open / Openbaar. Is de site makkelijke toegankelijk en vindbaar op het internet?
- Necessary / Nodig. Voldoet de site aan alle wettelijk voorschriften?
- Lean / Lenigheid. Kan bezoeker die de site niet kent snel en makkelijk vinden wat hij of zij zoekt?
- Insights / Inzichten. Biedt de site mogelijkheden het gedrag van bezoekers te volgen?
- Not visual / niet visueel. 20% van de bevolking heeft een belemmering. Is de site daarop ingericht?
- Engage / enthousiasmeren. Worden bezoekers aangemoedigd gegevens actie te nemen?
Het gaat te ver om alle ruim 100 punten van het model en de check hier te benoemen. Hieronder zijn per onderdeel de belangrijkste punten voor een goede website check weergegeven.
Website check vindbaarheid website en pagina’s
‘Hoe maak ik mijn site goed vindbaar voor Google’? Google vindt drie dingen belangrijk: (1) techniek, (2) inhoud en (3) autoriteit van je pagina. De techniek zorgt dat een pagina goed doorzocht kan worden door de Google spider. De gebruikte zoektermen (combinaties van zoekwoorden) die een pagina bevat vertellen Google waar de pagina over gaat. Tot slot bewijzen links van en naar andere pagina’s hoe betrouwbaar je pagina is. Als veel relevante pagina’s naar een site linken, dan bevat deze relevante en betrouwbare inhoud redeneert Google. Tips voor een goede vindbaarheid zijn:
- gebruik HTML-menu’s, sitemap, schema.org en W3C-richtlijnen
- consistent gebruik van zoektermen in tekst, koppen en url’s
- video’s en foto’s met zoektermen in bestandsnamen en alt-tags
- links van een naar relevante pagina’s binnen en buiten de site
- gebruik van een beveiligende url met SSL-certificaat
Wetgeving cookies en privacy bij website
Er is uitgebreide wetgeving rondom het gebruik van persoonsgegevens (GDPR / AVG), cookies en gegevens die vermeld moeten worden op een website. Bovendien vraagt de klant steeds meer om transparantie en inzicht in wat er met zijn of haar gegevens gebeurt. In de website check doorloop je de volgende stappen:
- onderzoek wat de impact is van een datalek en tref passende beveiligingsmaatregelen
- zorg voor een privacystatement met grondslag voor gegevensverwerking en plaatsen cookies
- vraag indien nodig is actief toestemming voor gebruik persoonsgegevens
- stel het verwerkingsdoel van de persoonsgegevens vast en vermeld dit in het privacystatement
- informeer betrokkenen over hun rechten en zorg dat ze die kunnen uitoefenen
- vermeld hoe betrokkenen contact kunnen opnemen en vermeld alle verplichte gegevens
De website check kijkt ook naar wettelijke eisen aan een site
UX en conversieratio optimaliseren per pagina
‘Don’t make me think’ zegt Steve Krug. Een goede site of app is zo eenvoudig dat een gebruiker hoeft niet na te denken over de volgende stap. Tegelijk heeft de bezoeker wel het gevoel ‘in controle’ te zijn. Dat geeft een goede user experience (UX). Samengevat zorgt gebruik van usability vuistregels voor hoger conversieratio. Op je website checklist hoor daarom ook:
- interne zoekfunctie op iedere pagina
- altijd menu en kruimelpad in beeld
- scanbare teksten door koppen en opsommingen
- responsive design en snelle laadtijd
- call-to-action op iedere pagina
SEO en conversie optimalisatie via site-analytics
De klantvoorkeuren en concurrentie veranderen voortduren. Via de PDCA-cyclus verbeter je de website continue. Het checken van de effecten die veranderingen hebben is in de PDCA-cyclus belangrijk. Hiervoor zijn twee soorten feedback belangrijk. Het gedrag kun je meten met tools als Google Analytics, Matomo en Piwik Pro. Daarnaast kun je ook vragen stellen. Dat helpt je beter begrijpen waarom bezoekers iets doen. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Hotjar (deels gratis), Kampyle, Feedbackify en Qualaroo.
Gebruik de tools om opvallende zaken in het gedrag naar boven te halen. Pagina’s die niet worden bezocht, bezoekersgroepen die je site direct weer verlaten of bepaalde ‘paden’ die klanten door je site volgen. En om dat beter te begrijpen kun je feedback vragen op specifieke punten. Liever dan te focussen op het totaal aantal bezoekers kijk je naar:
- hoe hoog is het bounceratio van een pagina of binnen een bezoekersgroep?
- hoe lang is de gemiddelde tijd op een pagina of binnen een bezoekersgroep?
- wat is de gemiddelde laadtijd van een pagina of binnen een bezoekersgroep?
Continue website verbeteren op basis van analytics en feedback (credits beeld: Johannes Vietze)
20% extra websitebezoekers dankzij accessibility
Ruim 3 miljoen mensen ervaren belemmeringen bij het gebruik van internet. Bij ongeveer een miljoen gaat het visuele problemen. Zoals slecht zicht of blindheid. Ook dyslexie of laaggeletterdheid zijn een groot probleem. Circa 2 miljoen mensen hebben er last van. Dus hier geen rekening mee houden kost je site tot 20% van de klanten.
Er bestaan webrichtlijnen voor het toegankelijk maken van sites voor mensen met visuele- of begripsproblemen. Dat is ook goed voor de ranking in Google. En de gebruikservaring wordt beter. Omdat het ook (telefonische) vragen scheelt, betekent het ook kostenbesparing. Er bestaat ook een waarmerk waarvoor je site gecertificeerd kan worden. Samengevat voldoet een toegankelijke website check aan:
- de kernboodschap wordt in eerste alinea gepresenteerd
- tabellen en formulieren worden zo min mogelijk gebruikt
- alt-tags worden alleen gebruikt om afbeeldingen te beschrijvingen
- filters worden na zoekresultaten geplaatst in de code
Stijging van je aantallen bezoekers door verbeteringen toegankelijkheid website
Conversie en online betrokkenheid vergroten
Uiteindelijk wil je dat mensen bepaalde acties op je site doen. Bijvoorbeeld iets downloaden, je bellen, inschrijving voor een nieuwsbrief of een aankoop doen. Heb je een website checklist voor het behalen van deze doelen? De start is online betrokkenheid. Samengevat doe je hiervoor een website check op de volgende punten:
- herkenbare huisstijl, afbeeldingen en video’s
- zichtbare reviews van neutrale partij
- diverse contact- en reviewmogelijkheden
- aanwezigheid van actuele blogs en vlogs
- koppelingen van en naar social media
Als je een webshop hebt kun je hier ook aankoopmogelijkheden aan toevoegen. En nog wel meer. Wat hangt ook af van je KPI’s. De KPI’s bepaal je op basis van je marketing- en/of organisatiedoelen. Zodat je weet of je bijdraagt aan het behalen van de organisatiedoelen. En waar je moet bijsturen.
Over de auteur
Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.
Een reactie
Adverteren via Google Ads of Adwords campagne . Stappen naar succes
[…] is geoptimaliseerd voor SEO, zodat de ervaring goed […]