Voice search seo voor gesproken zoekopdracht

Voice Search en gesproken zoekopdrachten

De spraakassistenten komen eraan. En met hen voice search. Home (Google), Alexa (Amazon), Siri (Apple), Cortana (Microsoft) en Bixby (Samsung). Alle grote spelers willen een stukje van de markt. En niet voor niets. Net als websites en apps verzamelen spraakassistenten data en beïnvloeden ze het (koop)gedrag. Cortana (Bing) en Alexa (Amazon) werken al samen om zo goed mogelijke zoek- én shoppingresultaten te geven. Wil je als bedrijf vindbaar blijven, dan is het essentieel om je zoekmachinemarketing aan te passen. Want voice search SEO gaat de spelregels veranderen.

Wat is voice search en is het belangrijk voor mij?

Wat is voice search? Voice Search is het inspreken van je zoekopdracht. Bijvoorbeeld in een smartphone. Of in huis via een speaker. Zoals Echo (van Amazon), Home (van Google), Sonos of LG. Praten gaat sneller dan typen. Waardoor gesproken zoekopdrachten sneller, makkelijker en ook in meer situaties worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan handsfree zoekopdrachten tijdens het autorijden, koken of klussen. Voice search verandert het de inhoud van de zoekopdrachten én het zoekgedrag zelf.

Voice search verandert micromomenten

Sinds de opkomst van de Smartphone is de customer journey te verdelen in steeds meer micromomenten. Korte momenten waarop de klant snel even de telefoon raadpleegt om iets te bekijken of op te zoeken. Jij moet zorgen dat je op dat moment met de juiste informatie komt. Google legt dit treffend uit in onderstaande video:

Micromoments uitgelegd door Google

Omdat praten makkelijker gaat dan typen, zorgen gesproken zoekopdrachten voor meer en (nog) kortere micromomenten. Het wordt nog belangrijker om op het juist moment met de juiste informatie in de juiste context te komen. Google onderscheidt vier soorten micromomenten om op in te spelen:

  • iets willen weten
  • ergens naar toe willen
  • iets willen doen
  • een aankoop willen doen

Voice Search SEO draait om het goed beantwoorden van de vragen voor je doelgroep op elk micromoment. Ga na welke van de genoemde soorten vragen voor je doelgroep gelden. En wat ze dan precies willen weten.

Is voice search de toekomst? Ja!

Gaat het dan echt zo snel met gesproken zoekopdrachten? Ja. Uit onderzoek onder 1.000 Engelse smartphone gebruikers blijkt dat 50% van de 18 tot 34 jarigen voice search gebruikt. 48% van de huishoudens met een inkomen van € 45.000 gebruikt gesproken zoekopdrachten. Gemiddeld wordt voice search door 37% van de smartphone gebruikers toegepast. Weet jij hoe snel het gaat? Een korte quiz:

  • welk percentage van zoekopdrachten is gesproken? Antwoord: in 2017 is het percentage gesproken zoekopdrachten 6%.
  • hoe hoog ligt het percentage voice search opdrachten wereldwijd? Antwoord: het aandeel voice search opdrachten in het totaal aantal zoekopdrachten wereldwijd is 20%.
  • wat is de verwachte ontwikkeling van het percentage spraakgestuurde zoekopdrachten? Antwoord: Google verwacht dat in 2020 voice search 25% van het totaal aantal zoekopdrachten in Nederland is.

Binnen 2 jaar vertegenwoordigen gesproken zoekopdrachten een flinke waarde.

Veel geld bij elkaar. De boetes rondom AVG / GDPR kunnen groot zijn

Voice Search vertegenwoordigd nu al behoorlijke bestedingen

Voice search zoekwoordenonderzoek doelgroep

Het zoekgedrag verandert door voice search. En de inhoud van zoekopdrachten. Zoekwoordenonderzoek is altijd de eerste stap als niet duidelijk is welke zoektermen de doelgroep gebruikt. Ongeacht of deze getypt of gesproken zijn. Zijn de getypte zoektermen van de doelgroep wel bekend? Houd er dan rekening mee de voice search zoekopdrachten daarvan op de volgende manier verschillen:

  • gesproken zoekopdrachten zijn langer doordat het taalgebruik natuurlijker is
  • natuurlijk taalgebruik leidt tot meer vragende zoekopdrachten
  • langere en meer vragende zoekopdrachten maken het doel van opdracht duidelijker
  • voice search is vaker gericht op lokale resultaten met snelle antwoorden en acties

Vergelijk de getypte zoekopdracht ‘openingstijden restaurants Amersfoort’ met de gesproken zoekopdracht: ‘welk restaurant in de buurt is nu open’. De gesproken zoekopdracht is langer door het natuurlijker taalgebrek en het doel is er duidelijker uit te halen.

Analyse Gesproken opdrachten in Google én Bing

In je Analytics resultaten maakt Google geen onderscheid tussen getypte en gesproken zoekopdrachten. De hierboven genoemde verschillen tussen getypte en gesproken zoekopdrachten helpen om hier toch inzicht te krijgen. Want wanneer je de zoektermen nakijkt op (lange) en natuurlijke vragen krijg je wel een beeld van het aantal gesproken zoekopdrachten. Siri, Alexa en Cortana hebben allemaal standaard Bing als achterliggende zoekmachine. Voor voice search is het verstandig om Bing ook mee te nemen in de analyse van je rankings.

Waar haalt de spraakassistent informatie?

Spraakassistenten gebruiken conversational search. Vraag en antwoord volgen elkaar logisch op. Content die antwoord geeft op een vraag is dan ook geliefd bij spraakassistenten. Het is niet voor niets dat ook in de tekst hierboven verschillende vragen met antwoorden staan. Een sectie met veelgestelde vragen biedt bijvoorbeeld ook een duidelijke vraag-antwoord structuur.

Waar haalt de spraakassistent nog meer informatie? Digitale assistenten blijken vaak featured snippets te gebruiken als informatiebron. Deze snippets zijn uitgelichte antwoorden op zoekvragen binnen Google, die vaak met ‘wat’ of ‘hoe’ beginnen.

Google antwoord op vraag wat is online marketing

Featured snippet (uitgelicht fragment) in Google

Ook Rich Snippets zijn populair bij spraakassistenten om informatie uit te halen. Dit zijn zoekresultaten waarbij extra informatie wordt getoond. Zoals waarderingen, afbeeldingen, video’s, etc. Voor voice search seo zijn featured en rich snippets daarom erg belangrijk.

Voice search via featured en rich snippets

Zoekmachines snappen webpagina’s steeds beter. Echter nog niet goed genoeg om de volledige context te begrijpen. En om een fragment als featured of rich snippet te kunnen presenteren, moeten ze precies begrijpen wat er staat. Op schema.org staat aangegeven hoe je via het invoegen van microdata, RDFa, of JSON-LD in je content extra duidelijkheid kunt geven.

Benoem daarnaast de vraag en het antwoord waarmee je genoemd wil worden door spraakassistenten in een aantal varianten in alle content. Ook voor zoekmachines maakt dit nog duidelijker voor welke antwoorden ze op jou site moeten zijn. Zorg dat de vraag en het antwoord ook terugkomen in:

  • paginatitel
  • (meta-)omschrijving
  • ‘alt’ tags bij afbeeldingen
  • url

Vervangt voice search getypte opdrachten? Nee

Voice Search is in opmars. Nu al ziet Google dat 15% van het dagelijks zoekvolume geheel nieuwe zoekopdrachten betreft. Het zijn combinaties van woorden die Google nog nooit eerder heeft gezien. Betekent dit dat getypte zoekopdrachten verdwijnen? Voorlopig blijft ook het aantal getypte zoekopdrachten alleen maar stijgen. Voice search lijkt vooral extra zoekmomenten op te leveren. En voice search biedt voor jou weer extra contactmogelijkheden met de klant.


Over de auteur

Nick Nijhuis vergroot als marketingcoach de opbrengsten uit online marketing. Daarnaast is hij hogeschooldocent en projectleider op het gebied van digital marketing.